VTR1000 Firestorm

G-Force

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Skövde
Hoj
VFR800 -02
Hade kanske tänkt att köpa en -99a, men det jag undrar e...

1. Hur stor tank e det på dom? har läst mej till att dom ska ha ganska kort aktions radie.

2. E det insprutning eller förgasare på -99an?

3. Och e kamkjedje sträckaren et stort problem? har ni bytt? och vid vilket miltal?

tacksam för svar !
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
G-Force skrev:
Hade kanske tänkt att köpa en -99a, men det jag undrar e...

1. Hur stor tank e det på dom? har läst mej till att dom ska ha ganska kort aktions radie.

2. E det insprutning eller förgasare på -99an?

3. Och e kamkjedje sträckaren et stort problem? har ni bytt? och vid vilket miltal?

tacksam för svar !

Testa denna sidan så får du svar på det mästa!!
 

LiQUiD

Valmers är nog lite grym
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Lidköping
Hoj
VTR Firestorm '00
G-Force skrev:
Hade kanske tänkt att köpa en -99a, men det jag undrar e...

1. Hur stor tank e det på dom? har läst mej till att dom ska ha ganska kort aktions radie.

2. E det insprutning eller förgasare på -99an?

3. Och e kamkjedje sträckaren et stort problem? har ni bytt? och vid vilket miltal?

tacksam för svar !

http://vtr.nu <- där finns bra info

Svar 1: -97-00 har 16liters tank. -01-05 har 19liters tank. Berorende på körstil så dricker en Firestorm 0.6-1.1liter/mil(cirka).

Svar 2: Samtliga VTR -F är förgasare.

Svar 3: Verkar vara vissa som har "otur" med kamkedjesträckarna. Min Firestorm har gått 4000mil och verkar inte i behov av att byta.
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
G-Force skrev:
Hade kanske tänkt att köpa en -99a, men det jag undrar e...

3. Och e kamkjedje sträckaren et stort problem? har ni bytt? och vid vilket miltal?

tacksam för svar !

Utifrån vad jag under åren läst på bl.a VTR-forumet: En del Firestorm har fått problem med kamkjedjesträckaren redan innan 2.000 mil, andra har klarat sig 11.000 mil. En del har haft turen att kamkjedjan bara taggat över ett kugg och klarat sig utan motorskador, andra har fått renovera toppen.

Finns teorier om att körstil med kraftig motorbroms från höga varv påskyndar slitaget. Kamkjedjesträckarna kostar runt 400 kr styck att köpa, (är 2 st) man kan byta själv, och kanske värt göra i förebyggande syfte om man inte vet hur hojen körts.

Min Firestorm ( -99a, uttagen -00) har nu gått 5.700 mil och bytte kamkjedjesträckarna i förebyggande syfte vid 4.800 mil.

/B
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
vet att det står en riktigt fin 01:a utagen 02 med 1400mil på mätaren hos lqt-racing ring på 08208030 och fråga efter martin så har han koll på bitarna
 

OsiS

Brinnande VTR
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Blå VFR 800
Hann köra 2.600 mil på min hoj. (totalt 3.400)
Samtliga dessa körde jag med krafig motobroms. Använde knappt frambroms (el. bakbroms för den delen)
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
OsiS skrev:
Hann köra 2.600 mil på min hoj. (totalt 3.400)
Samtliga dessa körde jag med krafig motobroms. Använde knappt frambroms (el. bakbroms för den delen)

Kör mycket med motorbroms jag också, men håller mig oftast till runt max 6.000 varv när jag är ute och kör. Var kanske lite otydlig i mitt inlägg, vad som sagt som möjligt orsak till kamkjedjesträckarhaveri är kraftig motorbroms från höga varv (typ vid rödmarkeringen)

/B
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
är också sugen på en vtr. hur är det med skillnader mellan årsmodellerna? vilka har vilka färger? var det bara styre, mätare och tank som byttes 01? något speciellt förutom att kamkjedjesträckarna är bytta som man bör kolla på?
 

johanp

=p
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660
hittade svar på lite iaf:

97: Gul, svart, röd
98: Gul, svart, röd, silver, (röda dekaler på den svarta hojen)
99: Mörklå, röd, svart, orange
00: Ljuslå, röd, gul, (silverfärgade fälgar)
01: Mörkblå, gul, röd, (svarta bromsok och fälgar, motorn silver, hondavingar på tanken)
02: Blå, Gul, Mörkblå
03: Mattsvart, Röd, Blå
04: Mattsvart, röd, (motorkåpan i samma färg som hojen, guldfärg på ok och motor)
05: Mattsvart, röd, (motorkåpa i silver, svarta ok)
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
johanp skrev:
är också sugen på en vtr. hur är det med skillnader mellan årsmodellerna? vilka har vilka färger? var det bara styre, mätare och tank som byttes 01? något speciellt förutom att kamkjedjesträckarna är bytta som man bör kolla på?

Blev väl även annat tändningslås/stöldskydd från -01, samt mindre blinkers.

/B
 

Jojo

Medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
Honda VTR 1000 Firestorm
Det blev också större tank from -01, 01 och framåt har en tank som är på 19 liter.De äldre har 16 L tank.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top