VTR1000F eller TL1000S ?

gringo

polkarettski
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Lägergatan
Hoj
450 fyrsmäll
Varför köpa S när de finns R :fatta!
Sen att min R är till salu har INGET med de här att göra :rolleyes:

Kan bara jämföra VTR o TLR, då vann TLR:en :yoparty
Men VTR är absolut en trevlig cykel!
 
Last edited:

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
I princip varje gång premium twinnar testats mot varandra har Aprilia RSV Mille/RSV-R Mille utklassat Ducati 996/998(s)/999(s) , Honda SP1/SP2, (Suzuki TLR har jag tyvärr aldrig sett i någon sådan test då den lagts ner).

Aprilia Falco är nästan identisk med Aprilia Mille: :fakta
Samma hjulbas
Samma gaffelvinkel (försprång 100 mm vs 97 mm)
Samma Framgaffel (RSV-R har dock Öhlins)
Samma bromsar (som Mille -00)
Samma instrumentering (komplett med 40-varvs laptimer + färddator)
Samma motor (som Mille -00) sånär som på chipet (som man ändå troligen byter!)

Det som skiljer är:
Styret 33 mm högre & 9 mm bredare
Fotpinnarna lägre & längre fram, ca 2-3 cm (trots detta mycket bättre frihöjd än VTR)
Bakstötdämparen något enklare (RSV & RSV-R dämpare passar)
Avgassytemet är symetriskt, d.v.s. burkar på båda sidorna =snyggare!
Halvkåpa (men 3 cm högre)

Då Falcon och Millen har så mycket gemensamt och millen piskar toppmodellerna från konkurrenterna, så förstår man hur lätt Falcon piskar sporttouringmodellerna från samma tillverkare! :whip
 

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Yes!!! :banana :Bugar

//D

Tokas skrev:
I princip varje gång premium twinnar testats mot varandra har Aprilia RSV Mille/RSV-R Mille utklassat Ducati 996/998(s)/999(s) , Honda SP1/SP2, (Suzuki TLR har jag tyvärr aldrig sett i någon sådan test då den lagts ner).

Aprilia Falco är nästan identisk med Aprilia Mille: :fakta
Samma hjulbas
Samma gaffelvinkel (försprång 100 mm vs 97 mm)
Samma Framgaffel (RSV-R har dock Öhlins)
Samma bromsar (som Mille -00)
Samma instrumentering (komplett med 40-varvs laptimer + färddator)
Samma motor (som Mille -00) sånär som på chipet (som man ändå troligen byter!)

Det som skiljer är:
Styret 33 mm högre & 9 mm bredare
Fotpinnarna lägre & längre fram, ca 2-3 cm (trots detta mycket bättre frihöjd än VTR)
Bakstötdämparen något enklare (RSV & RSV-R dämpare passar)
Avgassytemet är symetriskt, d.v.s. burkar på båda sidorna =snyggare!
Halvkåpa (men 3 cm högre)

Då Falcon och Millen har så mycket gemensamt och millen piskar toppmodellerna från konkurrenterna, så förstår man hur lätt Falcon piskar sporttouringmodellerna från samma tillverkare! :whip
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
-PLM- skrev:
Jag har en TLS -99, och min kompis har en VTR -98, så har också kört VTR:en en hel del.
Båda är grymma, men motorerna är helt olika. VTR.en har hur mycket vrid somhelst i botten och sticker upp direkt på bakslangen på ettan utan provokation från vilket varv somhelst nästan. TL1000 behöver mer varv för att gå upp av sig självt.
Personligen gillar jag TLS mer. Roligare motor och sportigare körställning.
VTR är lite jobbig att få upp på bakhjulet på tvåan, medan TLS är busenkel, TLS går även upp på trean med lite teknik, på avslag/påslag med gasen, det gör inte VTR.
VTR är ingen busmaskin på samma sätt som TLS, utan mer en sportig tourer med grymt ljud, och har inte kört nån annan hoj med mer vrid i botten än VTR.

Om man nu INTE tillbringar sina hojåkningsdagar med att köra på bakhjulet, utan ger sig ut på krokvägar, vem "vinner", du med TLS eller polarn med VTR... :gnissla (Själv så kan jag bara jämföra mellan TLR och VTR, men upplevde TLR som klart bökigare rodda runt på småvägar än VTR, men TLR som stabilare än VTR i högre hastigheter på större vägar, men vet inte hur TLR är i jämförelse med TLS... :confused: )

Och vill med det fråga Matte_M vad han primärt tänkt använda hojen till, bana, landsväg, touring, osv

/B
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
benkar skrev:
Om man nu INTE tillbringar sina hojåkningsdagar med att köra på bakhjulet, utan ger sig ut på krokvägar, vem "vinner", du med TLS eller polarn med VTR... :gnissla (Själv så kan jag bara jämföra mellan TLR och VTR, men upplevde TLR som klart bökigare rodda runt på småvägar än VTR, men TLR som stabilare än VTR i högre hastigheter på större vägar, men vet inte hur TLR är i jämförelse med TLS... :confused: )

Och vill med det fråga Matte_M vad han primärt tänkt använda hojen till, bana, landsväg, touring, osv

/B

Bengt, vore kul att bytlåna en stund kanske vid någon runda i vår. Inte så mycket för att jag vill prova annat men för att du ska få köra en moddad TLR, och säga hur du upplever skillnaden mot den som du körde, som jag förmodar att chassiet är helt original på. Jag tycker själv att skillnaden är stor på min som den är nu och hur den var original (i våras) och då har jag inte monterat min nya bakdämpare än heller... :)
 

stronzo

Med Lem
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Gbg
Hoj
Ingen
Om du ska skaffa en TLS, försök få en 1998 eller senare. Möjligtvis att en sen 1997'a kan duga.
Det är ingen katastrof att köpa en tidig 1997'a men se för fanken till att säljaren har papper på samtliga garantiåtgärder.

1997 bytte jag in min Ducati 900SS (slå mig inte Ducatister, 916 fanns inte inom min monetära räckvidd då...)
mot en svart TLS, en av de första som kom till RG-motor (nu Yamaha-center), i Helsingborg. Första 70 milen
fick jag aldrig chans att testa motorn p g a att jag ville köra in den korrekt.

Men SEDAN...herregud vilket drag...som ÖKADE med varvtalet upp till max.

- Den "nyste" konstant vid kärringkörning runt 3500-4000 varv, något som fixades vid första garantiåtgärden.
- Andra garantiåtgärden var att byta motortermostaten som gav fel signaler till insprutningen, så att den ständigt
gick för kallt (eller var det för varmt?).
- Tredje grejen var att montera styrdämpare. Tydligen hade någon olycka hänt med en TLS och vips!, så kom garantiåtgärd-papper med posten.
- Fjärde grejen kom efter över ett år senare, någon hade hittat läckande tank på en TLS - in igen och byta på garantin.

Detta var vad jag kommer ihåg, kanske andra har gjort fler garantiåtgärder på sin 1997'a.

Men...detta till trots så älskade jag ändå verkligen denna hoj. Själv hade jag inga som helst problem med
den, mer än ovan nämnda "nysningar".

Den har en helt underbar motor, med ett chassi som kanske inte riktigt matchar den potenta motorn. Ny bakfjädring är heller inte fel.

Numera kör jag mina drömmars hoj sedan jag tog kortet 1993, en Ducce 916. Kanske inte slår TL på fingrarna rent
motormässigt, men det är den härligaste MC jag ägt!

Lycka till med ditt köp, vad det nu blir!
 

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Årsta
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
J-Bone skrev:
Bengt, vore kul att bytlåna en stund kanske vid någon runda i vår. Inte så mycket för att jag vill prova annat men för att du ska få köra en moddad TLR, och säga hur du upplever skillnaden mot den som du körde, som jag förmodar att chassiet är helt original på. Jag tycker själv att skillnaden är stor på min som den är nu och hur den var original (i våras) och då har jag inte monterat min nya bakdämpare än heller... :)

Varför inte... men om allt går enligt planerna så är min VTR inte helt original till våren, WP-fjädrar sitter det redan fram, och med Öhlinare bak (som jag planerar få dit innan våren) så är nog min VTR förhoppningsvis stabilare i högre hastigheter än nu :) men bytlåna är alltid kul.. :tungan (men du får inte krascha, försäkringen gäller bara om det är folk över 35 år skrivna hos mig som kör/kraschar... :eek: )

/B
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Här kommer lite mer åsikter och ideér!
Har själv ägt två stycken Falcos och varit kanonnöjd! Det som Tokas skriver stämmer verkligen och då jag körde mot en TLS lämnade jag honom glatt bakom mig i acc, (min var då chippad och slip-ons)
Falcon är en riktigt rolig hoj som bjuder på mycket körglädje, tjejen älskade att åka bakpå och att köra längre sträckor var inga problem,
Man förlorar hårt mot radfyrorna i topphastighet men i acc upp till 150 är det nog skapligt jämt, min gick dock upp på slangen på tvåan ordentligt och det var inte bara att hålla fullt och växla. Väghållningen är kanon!
Mitt tips är att kolla på Taz hoj, den är i närheten av dig också,

Att köra suzuki elr honda är ju dessutom som att köra Volvo elr Saab, alla har dem!

/Felix
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Felix skrev:
Mitt tips är att kolla på Taz hoj, den är i närheten av dig också,

Att köra suzuki elr honda är ju dessutom som att köra Volvo elr Saab, alla har dem!

/Felix
Så sant! Det ger verkligen en extra kick att ha en ovanligare hoj! :kär

På Blocket såg jag just tre annonser på Falco :tummenupp
Där är en kille som verkligen måste ha penningproblem då han slumpar ut sin Falco för 55.000 kr! Om det inte var 60 mil att åka skulle jag köpa den på ren spekulation, och sälja den till våren för 65-70.000! :gnissla
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Tokas skrev:
Så sant! Det ger verkligen en extra kick att ha en ovanligare hoj! :kär

På Blocket såg jag just tre annonser på Falco :tummenupp
Där är en kille som verkligen måste ha penningproblem då han slumpar ut sin Falco för 55.000 kr! Om det inte var 60 mil att åka skulle jag köpa den på ren spekulation, och sälja den till våren för 65-70.000! :gnissla
55 papp! det är vansinnigt billigt! Damen min tyckte jag gjorde ett otroligt nerbyte när jag sålde falcon och köpte gixxern... men en säsong med gixxern och sen blir det italienskt igen!! Antingen nya RSV-R elr ett dyrare alternativ som inte heter ducati... Ducati = Sukka = Honda... nåt som alla har.. Aprilia = love!!!

Köp och var glad! Aprilia har allt (förutom toppfarten)

/F
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Felix skrev:
55 papp! det är vansinnigt billigt! Damen min tyckte jag gjorde ett otroligt nerbyte när jag sålde falcon och köpte gixxern... men en säsong med gixxern och sen blir det italienskt igen!! Antingen nya RSV-R elr ett dyrare alternativ som inte heter ducati... Ducati = Sukka = Honda... nåt som alla har.. Aprilia = love!!!
Funderar du på en MV Agusta då eller något så ovanligt som en Laverda?
Båda MYCKET intressanta... :Bugar

Felix skrev:
Köp och var glad! Aprilia har allt (förutom toppfarten)
Vad då inte toppfart? Du måste mena jämfört med radfyror då, för Falcon piskar både VTR och TLS (även) i toppfart! :7peta
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Såja lungna sig med :öl aprillia pojkar.
TLS:en drar ju Falcon som en porsche drar en fiat :fakta



:lol
Ärligt talat har jag ingen aning om vem som är bäst eller snabbast men jag är nöjd med min TLS :tummenupp

Och ja porschen kan dra fiaten med en bogserlina :yoparty

Måste ändå hålla med om att 55 papp e ett kanon pris :tummenupp
 

RW

Österlens-skräck
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gärsnäs
Hoj
TLS
MadDog skrev:
har tittat lite på Triumph´s Sprint RS...

...vad säger de lärda om den?
Sprinten är en touringhoj som jag aldrig kört. Däremot så har jag en Daytona samt en TLS så dem kan jag jämföra och Trajjan är bättre på allt utom att slanga och att mullra. Man kör med en gäspning igenom en kurva med 20km/h högre hastighet. Från 150 och uppåt lämnar den TLS:en lätt. Så trajjan är en bättre hoj rent körmässigt men samtidigt är det rolligt att mullra & slanga....
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top