Vulkanaskan från Island

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Islänningarna som är irriterade för att deras ekonomi är skit så det är deras sätt o sabba det för alla andra

Ja, men det var lugnare när de brände pengar. Att dra igång en vulkan är lite väl drastiskt.

Jag hoppas islänningarna klimatkompenserar för det här! :mad:

De har ju inte haft råd att köra sina stadsjeepar på länge, så detta är väl kompensationen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns det någon chans på jorden att jag slipper resa på söndag i och med detta? :confused:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Finns det någon chans på jorden att jag slipper resa på söndag i och med detta? :confused:

Ja, det finns en viss risk/chans att du inte kommer kunna flyga då.

De har ställt in rätt mycket nu och fruns kollegor är strandade uppe i norrland, inte det roligaste som hänt precis.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha detta kan bädda för en regnfri och ganska torr fin sommar - om det hamnar högt upp med hjälp av jetströmmarna.

Tror inte det är tillräckligt - men man kan ju hoppas.

Man får lite kallare temp i altlantvatten och så= mindre avdunstning - som alltid skall pissa ned i scandinavien under semestern:näsblod.

Det finns hopp om en torr juli - hoppas den brassar på ett tag till.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
De har ställt in rätt mycket nu och fruns kollegor är strandade uppe i norrland, inte det roligaste som hänt precis.

sist jag kollade så gick det att ta sig därifrån med bil/buss/tåg så en enkel biff, ta ex. hyrbil stockholm/new york kan vara lite jobbigare....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var ju inte så länge sedan som sand blåste upp från Sahara och lade sig som ett gyllene täcke på våra svenska bilar.
Blåser det åt rätt håll, så kan nog vi få lite vulkanaska också.
Men lavasand hade varit bättre.
För våra Formula offroadförare att träna på.
Det har varit några skandinaver på island och kört.
Hade problem med oväntat mycket grepp i den vulkaniska sanden.
Det tyckte islänningarna var kul.
Sedan kom dert islänningar till skandinavien.
Det var inte vana vid att det stod träd ovanför backen.
Det tyckte skandinaverna var kul.
[YOUTUBE-ID]51A3zA29Nmk[/YOUTUBE-ID]

maxtreme

Hoj åkning som mitt leverne
Gick med
7 May 2008
Hoj
Triumph Daytona T595
Ja, det finns en viss risk/chans att du inte kommer kunna flyga då.

Det är väll inte så dumt att vara i norrland :yoparty

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Det stora problemet för mig är att jag inte får mina delar från Tyskland. Vilket betyder att min mc står still på verkstan tills de har fått ändan ur denn lilla blå vagnen och lastar dem på en lastbil eller godsvagn. :(

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Info

Till er som undrar varför alla plan inte får flyga.:tummenupp

British Airways Flight 9 var benämningen på en flygning från London till Auckland med British Airways som efter att ha flugit genom vulkanaska drabbades av motorproblem.

Incidenten
Problemen tog fart när ett gnistrande av vulkanisk rök, som besättningen trodde var elmseld började gnistra utanför fönstren på flygplanet. Kort därefter började tog flera av moterna eld för att till slut slockna. Kaptenen försökte starta om motorerna gång på gång utan att de reagerade. Samtidigt försvann också gnistrandet. Till sist lyckades besättningen starta alla de fyra motererna på följd men kort där efter släcktes en av de ner. Likaså kom det elmseldsliknande fenomenet tillbaka.

1982 var radartekniken inte lika avancerad, och vulkanrök syntes inte på en vanlig flygplansradar. Ett modernt fyrmotorigt passagerarflygplan har inga problem att flyga på endast tre motorer. Trots stora kommunikationsproblem med Jakartas flygtorn, på grund av vulkanaskan som härjade runt omkring antennen, lyckades man landa planet säkert. Landningen var dock inte heller problemfri eftersom planet måste flyga igenom ett område med högre berg för att nå flygplatsen. Dessutom var det dimmigt, mörkt, och hög luftfuktighet. Besättningen hade därför stora problem med att se landningsbanan.

Sammanfattning
Vulkaska är fina glaspartiklar och när det flyger in i (flygplans)motorn så smälter det och täpper igen så att motorn får för lite luft. Det glittrande fenomenet var helt enkelt dessa glaspartiklar som sakta men säkert fungerade som sandpapper mot flygplanet.

Hela fenomenet finns filmatiserad också:

[YOUTUBE-ID]vrNuY2qXWhI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]e-N-Lx4seUU&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hela fenomenet finns filmatiserad också:

:tummenupp Tack å bock!

Just det där avsnittet satt jag och kollade på nån sen fredag/lördag-kväll men givetvis somnade jag ifrån det och har inte lyckats se någon repris eller hitta det! Har hoppats på att få se resten av programmet länge och så får man videon i knäet här på sporthoj. Fantastiskt!

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Jævla aska! :mad: Luftrummet ær stængt i Holland också, æven før helikoptrar och det innebær att vi får køra nån sorts taxiservice på oljefæltet tills det øppnar igen. Det hær blir en lång natt :mad::mad:

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen