Vulkanaskan från Island

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jævla aska! :mad: Luftrummet ær stængt i Holland också, æven før helikoptrar och det innebær att vi får køra nån sorts taxiservice på oljefæltet tills det øppnar igen. Det hær blir en lång natt :mad::mad:

sätt upp en webcamera så vi kan ta lite chips och cola och kolla på er långa natt :D :rolleyes:

:popcorn

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jævla aska! :mad: Luftrummet ær stængt i Holland också, æven før helikoptrar och det innebær att vi får køra nån sorts taxiservice på oljefæltet tills det øppnar igen. Det hær blir en lång natt :mad::mad:

Din jävla dansk :lol

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sammanfattning
Vulkaska är sandpartiklar (eller nått liknande) och när det flyger in i (flygplans)motorn så smälter det och täpper igen så att motorn får för lite luft. Det glittrande fenomenet var helt enkelt dessa sandpartiklar som sakta men säkert fungerade som sandpapper mot flygplanet.

Vulkanaskan är fina glaspartiklar som fungerar utmärkt som blästermedel.

Det var därför dom hade så stora problem vid landningen, rutorna på planet var blästrade, samt planet i övrigt med för den delen.

Jag har för mig att han stod upp och kollade i en oblästrad springa i kanten på sidorutan för att se att landa planet.

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n
Vulkanaskan är fina glaspartiklar som fungerar utmärkt som blästermedel.

Jag har för mig att han stod upp och kollade i en oblästrad springa i kanten på sidorutan för att se att landa planet.

Stämmer nog, det var jag som skrev sammanfattningen (resten är taget från wikipedia). :tummenupp

Lär sig inte piloter att landa helt enligt instrumenten nu för tiden? kanske var annars på 80-talet ju för sig..

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Syrran och hennes karl skulle åka till Istanbul imorgon med hans företag och de har bjudit alla anställda med respektive. Han blev mindre glad när han fick höra att flyget med stor sannolikhet kommer ställas in :näsblod
Det är 50 redan betalda biljetter, frågan är om det blir några pengar tillbaka om det räknas som Force majeure...

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag skall bort nästa vecka, det känns rätt mycket Force majeure över de biljettpengarna :-/

MikkE

Guest
Fick höra någonting om att Islänningarnas plan fortfarande går?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vaddå, är det inte min SAAB 9-3 som orsakar den globala uppvärmningen? Jag som har betalat så mycket koldioxidskatt! :mad:

Var kom du ifrån? Har inte sett dig här på länge.

Gillar förresten din "bor-text" under avataren: Malmö, född i Sthlm.
Som att säga, jaja, jag bor i Malmö, och det suger, men jag är minsann född i Stockholm (så man kan säga att jag nästan bor där) :D:D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag skall bort nästa vecka, det känns rätt mycket Force majeure över de biljettpengarna :-/

Vad tror du om min flight på söndag e.m?
Eller kollegans thailandssemester imorgon bitti. :gnissla
Vad säger jag när hon kommer till kontoret ändå? :va

"Vad synd" - räcker det?

Syrran och hennes karl skulle åka till Istanbul imorgon med hans företag och de har bjudit alla anställda med respektive. Han blev mindre glad när han fick höra att flyget med stor sannolikhet kommer ställas in :näsblod
Det är 50 redan betalda biljetter, frågan är om det blir några pengar tillbaka om det räknas som Force majeure...

Business kan man boka av minuten innan, vulkanutbrott eller inte.

:)

För övrigt ska de vara glada att de slipper Turkiet. fy fan

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Business kan man boka av minuten innan, vulkanutbrott eller inte.

:)

För övrigt ska de vara glada att de slipper Turkiet. fy fan

Jag är mycket tveksam till att han beställde Business till 50 personer, möjligtvis till sig själv om jag känner honom rätt... Det är ju rätt stor skillnad i pris och det är dessutom en ren nöjesresa, vet inte om revisorn godkänner business-biljetter då :näsblod

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
släpps katla lös blir det väl ordentligt med flygstopp.

Myndigheterna befarar allvarliga konsekvenser, främst på grund av vattenmassor som frigörs, men också att Eyjafjallajökull ska väcka Islands omvittnat farligaste vulkan, Katla.

Och dramat kan pågå länge – senast Eyjafjallajökull gjorde väsen av sig, på 1820-talet, pågick aktiviteten i två år.

http://www.hbl.fi/text/utrikes/2010/4/15/w45723.php

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
släpps katla lös blir det väl ordentligt med flygstopp.

Myndigheterna befarar allvarliga konsekvenser, främst på grund av vattenmassor som frigörs, men också att Eyjafjallajökull ska väcka Islands omvittnat farligaste vulkan, Katla.

Och dramat kan pågå länge – senast Eyjafjallajökull gjorde väsen av sig, på 1820-talet, pågick aktiviteten i två år.

http://www.hbl.fi/text/utrikes/2010/4/15/w45723.php

Rätt åt dem när de inte kan hantera ekonomin :mad:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Var kom du ifrån? Har inte sett dig här på länge.
SH har sugit så svårt ett tag så jag har tappat lusten att vara här. Irrade in igen i ett svagt ögonblick och kände för att rapa ur mig något!

Gillar förresten din "bor-text" under avataren: Malmö, född i Sthlm.
Som att säga, jaja, jag bor i Malmö, och det suger, men jag är minsann född i Stockholm (så man kan säga att jag nästan bor där) :D:D

Det är en fullkomligt korrekt analys! :)

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Hoppas skiter ordnar upp sig till juni iaf. jag ska fira midsommar i Sverige. Basta!

Och min kollega envisades med att kalla det vulkansand hela dagen. "-har ni hört om vulkansanden som är i luften? Vågar man ligga ute o sola nu?" :huvet

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen