Vurpa pga koloxidförgiftning?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Har hojen i garaget hemma hos en brandman som sa att det händer att mcförare ligger bakom t ex en lastbil ett tag och andas avgaser så man tuppar av och vurpar.

Jag ligger aldrig bakom fordon nån längre tid sa jag.. hehe skitballt sagt tyckte jag, men det tyckte inte han.
Hehe.

Någon som varit med om detta eller hört något om liknande situationer?

Han nämnde ett fall där nån haft näsduken över näsan och på det viset tar sig avgaserna in men inte ut ur hjälmen.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har aldrig hört nåt om det.
Känns som ett fordon måste haspla ur sig en ruskig mängd avgaser för att påverka en motorcyklist som sitter helt öppet i fartvinden. Ska vara om det formas nån typ av baksug där avgaserna samlas och du ligger för nära och trycker (slipstream?).

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Låter inte fullt så troligt, känns som det borde fläkta igenom en del, speciellt om man inte är i en tunnel eller liknande. Dock kändes det riktigt otrevligt att åka under Elbe i somras ( 40 grader varmt,mörkt, dieselångor till förbannelse ) och kan tänka mig att om man vistas där tillräckligt länge så mår man inte fullt så bra ;)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Lindén skrev:
2074969 Om man slipstreamar avgasystemet (30cm typ) i 40 mil kanske det kan hända med lite tur!
Ja, det är ju något vi alla eftersträvar... :rolleyes:
Borde det i så fall inte vara lika illa i en bil? :va Jag vet inte hur stor hjälm han har, men tar jag ett djupt andetag så inte räcker luften i hjälmen till för att fylla lungorna, och det torde pysa ute lite extra när man andas ut sen ingen...

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Nja

De få gånger jag legat bakom och nära en lastbil har luftströmmarna varit så pass obehagliga att man kör om / tar ut avståndet av det skälet.

Det här låter som något för Mythbusters! :tomten

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Klart det stämmer! Kolla bara hur många bilar som ligger efter vägarna på grund av att förarna har tuppat av när de har åkt bakom en lastbil en längre stund.
Den brandmannen har inte alla hästar hemma, den saken är klar.

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
ZX-6R
då borde man alltså av rena säkerhetskäl gasa på så man inte ligger bakom nån? :hihi

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag skulle nog ligga i farozonen om det var så, har näsduken för näsan ofta dessutom, men har aldrig ens blivit illamående.
Han ville väl visa att han minsann kan mycket...

Nurse Ratched

Ny medlem
Gick med
7 May 2003
Hoj
Emmaljunga Duo Kombi -03, Brio Sitty -04, Emmaljunga Twin Cerox -05
Johnsen skrev:
2074914 Har hojen i garaget hemma hos en brandman som sa att det händer att mcförare ligger bakom t ex en lastbil ett tag och andas avgaser så man tuppar av och vurpar.

Jag ligger aldrig bakom fordon nån längre tid sa jag.. hehe skitballt sagt tyckte jag, men det tyckte inte han.
Hehe.

Någon som varit med om detta eller hört något om liknande situationer?

Han nämnde ett fall där nån haft näsduken över näsan och på det viset tar sig avgaserna in men inte ut ur hjälmen.

Är han lika korkad förövrigt?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Hoztic skrev:
2074974 Ja, det är ju något vi alla eftersträvar... :rolleyes:
Borde det i så fall inte vara lika illa i en bil? :va Jag vet inte hur stor hjälm han har, men tar jag ett djupt andetag så inte räcker luften i hjälmen till för att fylla lungorna, och det torde pysa ute lite extra när man andas ut sen ingen...
Han kör inte motorcykel själv, eller så har han kanske legat för mycket bakom lastbilar=)
Men som sagt var så är han brandman/räddningstjänsten och har har väl stött på en del mcolyckor, så därför borde han väl kanske veta vad han pratar om.
Vad vet jag, har legat bakom dom där skorstenarna själv men ingen längre bit.

Dee_cati skrev:
2075136 Klart det stämmer! Kolla bara hur många bilar som ligger efter vägarna på grund av att förarna har tuppat av när de har åkt bakom en lastbil en längre stund.
Den brandmannen har inte alla hästar hemma, den saken är klar.
Kupèfilter va :tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Johnsen skrev:

Vad skulle det vara för slags filter som separerar olika gaser?
Jag har hört talas om fall av timmerbilsförare som har suttit och kört kran mellan två snödrivor som har visat tecken på förgiftning (huvudvärk, illamående och yrsel) men dom kan ju sitta ett bra tag och lasta i vindskyddat läge.

Blåser det inte mer när man kör så bör man vrida på rullen lite...

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Det är inte så att man kvävs av den stora mängden avgaser man får i sig, som i detta exempel. Kolmonoxidförgiftning som det heter innebär ju att kol i kolmonoxiden tränger in i kroppen genom lungorna och blockerar ute syret från dess transporttörer i blodet. Det är således fråga om en förgiftning och egentligen inte en kvävning. Tycker det verkar troligt. :död

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Rexy -07
känns som ni får lastbilarna o låta som väldigt negativa och farliga :mad: . tänk på att vi inte hade haft våra hojar om det inte vare för lastbilarna, jag kör själv och har vid vissa tillfällen kört Yamaha hojar från Hamburg!

angående snubben som tuppa av så kan det nog hända. det är en jävla massa avgaser som kommer ut från truckisarna, men chansen är nog liten. då skall vinden föra med sig rejäla mängder rakt in i ditt face, eller så står du vid rödljuset rakt bakom röret!!! det är ju altid lättast att köra om eller helt enkelt håll avståndet, då riskerar du inget!!! :hihi

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Johnsen skrev:
2075323 Han kör inte motorcykel själv, eller så har han kanske legat för mycket bakom lastbilar=)
Men som sagt var så är han brandman/räddningstjänsten och har har väl stött på en del mcolyckor, så därför borde han väl kanske veta vad han pratar om.
Vad vet jag, har legat bakom dom där skorstenarna själv men ingen längre bit.
Ganska duktig brandman som gör en toxikologisk undersökning direkt på olycksplatsen! :Bugar :rolleyes:

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Tror inte det kan vara sant... Man måste nog ligga där ett tag för att få i sig så mycket avgaser och då är det större chans att man dör av tristess.

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Någon som tänkt på att han kanske menade att vederbörande låg bakom denna lastbil i en bilkö??

Jag har ofta funderat på just detta när man ligger i en aldeles för tät bilkö i +30 graders värme + solen, och motorvärmen som "bolmar" upp, samt dessutom i ett svart tight skinnställ..... :tuttar

Jag har det som argument om jag skulle bli stoppad...
Vad är bäst?.... -Att jag ligger avsvimmad och blockerar vägen med allt vad det innebär, eller att jag lite försiktigt smyger fram mellan bilarna???

Bara en reflektion..
Mvh Jugge

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Koloxidförgiftning och syrebrist inte samma sak, även om nu kolosförgiftning ger syrebrist i kroppen.
Låter otroligt att nåt av det kan uppkomma på det beskrivna sättet.

Men om man andas i hjälmen m stängt visir o stillastående så känns det ju som om man skulle kunna får syrebrist.
/u

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Hur länge sen var det han berättade det... ca 1,5 vecka sen??
Du vet att det var första april då va? :7peta :)

/Martin

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...