Video Vurpade med offen

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har någon ens pratat med markägaren kan man undra :confused: :va

Han är väl ute och sätter upp en skylt om att all motortrafik är förbjuden på hans mark. Han vill hålla idioter borta....:3freak

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Han är väl ute och sätter upp en skylt om att all motortrafik är förbjuden på hans mark. Han vill hålla idioter borta....:3freak

Ja, det är tyvärr det mest troliga resultatet om han nu får en påringning av polisen med anledning av anmälan: ännu en skyltad väg, eller en bom som begränsar de vägar vi rör oss på.

Ja en skylt hade ju varit kalas. Det hindrar kanske någon annan från att skada sig. :tummenupp

Du vill ha fler skyltar i skogen...? Fler stängda vägar, fler sträckor man inte kan köra utan att våldföra sig på ett uttryckligt förbud? Ååkaaay...? :va
Köra som folk, ta in omgivningen och ha antennerna ute första gången man kör en sträcka - det är inget för dig alltså. Du vill ha en förbudsskylt så att ingen annan heller kan köra den sträckan - eftersom du inte klarade av att tolka situationen.

Well, vi har olika sätt att se på grusvägstouring, så mycket är klart.

Nå, nu har du lärt dig att det kan finnas grindar och hinder på privata vägar. Tydligen har du öppnat ögonen på en del andra också. Bra, i så fall.
Precis så här ser det ut, ute på landet - och har gjort så länge jag har kört grus.
Jag skall inte säga att det är just därför jag trivs med att köra grus, men det ingår som en del i totalupplevelsen.

Här har du några snubbar som hade varit jävligt glada över lite taggtråd!

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Nej. Taggtråd är tillåtet, om det inte handlar om hästar. Man får inte heller använda taggtråd och el ihop.
Man får kombinera el och taggtråd i samma inhägnad men det måste vara minst 15 cm horisontalt mellan dom och taggtråden måste vara avjordad med lämpliga mellanrum. Man får alltså inte köra ström i själva taggtråden.
Har man el och inhägnaden följer t.ex en allmän väg så ska det finnas skyltar som talar om att det är strömförande.

Enda felet jag ser med denna inhägnad är att den borde knutits några plastband för att underlätta upptäckt, speciellt under dygnets mörka timmar.

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag föredrar nog en väg utan förbudsskylt där jag kan köra lagligt med sunt förnuft än en förbjuden väg...

Men jag är ju inte som vanliga skadade svenskar... :(

Kör var du vill och hur du vill bara du inte skadar dig för då skulle jag bli JEtteLesseN.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Enda felet jag ser med denna inhägnad är att den borde knutits några plastband för att underlätta upptäckt, speciellt under dygnets mörka timmar.

Ja, så hade jag också gjort, och så gör även många bönder - men man kan inte lita på att alla gör det, eller polisanmäla dom som inte gör så.

Somliga bönder menar att sådan utmärkning drar till sig nyfikna kalvar som antingen riskerar att pressa på grinden så den går sönder - eller att dom börjar snutta på plastremsorna och tappar i tillväxt på kuppen.
Andra sätter fast plastkassar - som blåser sönder och iväg så fort det blir lite vind.
Återigen andra bönder vill inte ha plast på sina marker eftersom det förr eller senare riskerar att hamna i fodret.

Jag har sett balsnören, gammaldags reflexband som man sydde fast på barnens kläder förr, kräppapper (någon som minns?), balnät, snökäppar - allt vad man någonsin kan tänka sig smycka en grind med.
...och jag har sett lika mycket som trillat av och ligger bredvid och inte syns förrän man är framme vid grinden.

Men mest har jag sett grindar utan något mer än just stolpen i mitten.
Inget förvånar mig, och det är jag som har att anpassa mig till det som gäller på landet. Om jag vill överleva.
Edit: Mest bisarra utmärkningen jag sett någon gång i en taggtrådsgrind var långa, svarta tovor av hästman.
Det var ett Gotlandsruss med soleksem som hade stått och skrubbat sig allt vad han orkat den stackaren tills han inte hade någon man kvar.

En riktig grind av slanor syns bra utan att vara utmärkt med något alls:

068_zpsqtncctd1.jpg

...medans ett fårnät tvärs över en bro kanske syns på dagen om sopsäcken sitter kvar,

c35bb180-f7fc-4958-ac49-a28ba4ad9039_zpsu8pxdsuk.jpg

men inte alls på natten - om man inte kör i kryptempo.
Däremot vet alla som kör i renbetesland att en bro är en naturlig avgränsning mellan olika beten, och att det är stor sannolikhet att det sitter en grind i anslutning till bron. Därför kör man därefter.

Men hur skall man kunna veta att vägen är avgrävd sedan länge för att släppa fram vattnet bättre?

077_zpseznfxdr2.jpg

...när navin visar att det bara är att stå på som vanligt?

078_zpsmeljcire.jpg

Verkligheten övertrumfar kartan alla dagar i veckan, och det är verkligheten man har att förhålla sig till.
Jag uppskattar det jag upplever när jag är ute och grusvägstourar, och förstår mig ärligt talat inte på dem som rullar ut stadsmatrisen över landsbygden och blir upprörda när saker och ting inte stämmer överens med det man är van vid. Om man vill att saker och ting skall vara på ett visst vis och inte förstår att man är ute i någons kohage och härjar, är det inte bättre då att bli vid det man är van vid istället för att försöka ändra på världen?

Se detta som ett generellt varningsmärke, gott folk!

e6.png

Här kan det hända grejer!

Hur jag tog mig förbi den avgrävda vägen?

Lätt!

Fanns ett vadställe några hundra meter nedströms:

067_zpskghwndph.jpg

Man får ta seden dit man kommer. :D

Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
En riktig grind av slanor syns bra utan att vara utmärkt med något alls:
Sommarbete dras ofta om rätt frekvent och klipper du av varje gång du passerar en väg så kommer du till slut passerat vägen med så många olika längder att tråden bara är skräp.
Är det mer permanent hage så visst är slanor, grind eller färist att föredra.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Lite reflexer hade bonden väl kunnat kosta på sig. Det där är på tok för lätt att missa men samtidigt så är det bra att ta det lugnt så att man hinner stanna inom synavståndet. Kan ligga vafaan som helst på mindre vägar. Nedfallna grenar, inte att förglömma. Men himla tråkig incident. Beklagar.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning