vurpat, men fattar inte hur??

payton

payton
Gick med
20 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
z750s kawasaki 2006
Vet man inte varför man vurpar så är det nog dags att lägga av å köra!!!!!!
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Drog in kopplingen, la i ettan och körde iväg på den spikraka lilla vägen. Det gick mellan 15-20 km/h och sekunden efter låg jag ner på marken.

Gå igenom maskinen först...sedan dig själv. Du kanske burnade satan med lite rull och släppte sedan frambromsen. :)


Givetvis hade jag tagit motorcykeln till jobbet, men jag tog mig hem trots att jag vinglade över hela vägen. (dessutom regnade det).

Jag blir fortfarande lätt åksjuk om jag inte tittar på vägen hela tiden.

Hmm, omdöme??
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Vet man inte varför man vurpar så är det nog dags att lägga av å köra!!!!!!

Eller kanske få hjälp att reda ut orsaken så man lär sig något!

// Niklas

Någon har precis kläckt frågan som jag först kom att tänka på "sidostödet nere", men du lämnar lite för knapphändiga uppgifter om hur olyckan gick till och vad du gjorde precis innan du vurpade (förutom åt glass :tummenupp ) för att man skall kunna dra några slutsatser mer än rena gissningar!

Försök beskriva din var det hände (raksträcka, kurva, början av kurvan, mitten, slutet) samt vad du gjorde (bromsade, gav gas, slog av gasen, styrde in) så kanske vi kan komma en bit på vägen mot en rktig analys!

Naturligtvis är också de yttre omständigheterna viktiga, som många redan påpekat, torr asfalt, våt, grusfläk, olje/dieselspill etc.

Släppte fram eller bakhjulet först?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Gabor

Guest
Om man inte vet vad man gjort för att vurpa, då ska man nog fundera en bra stund innan man kör igen....min gissning, skivbromslås kvar. Snart sitter det en annons ute på framskärm å bromsskiva köpes. Eller så hade han bara ingen koll på läget alls vad man kan göra och inte med en hoj när man låser frambromsen......typ styra samtidigt.

Hur långt är ett snöre?

ca 48 cm långt, senast jag kollade..:tummenupp
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Jo, nog är/känns det otäckt allt om man inte vet orsaken till att man krascha och man skall nog ta sig en extra funderare på analysen av vad som hände. För om man inte vet orsaken hur skall man då kunna undvika att det händer igen, mer än att undvika just samma ställe rent fysiskt!

Förståelse är viktigt speciellt för vårat självförtroende som förare!

Mvh!
// Niklas
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
även jag säger/tror stenhårt på en dieselfläck.

själv råkat ut för en, körde vänster i en rondell (som jag kört "tusen gånger förut") och helt plötsligt låg jag och hojen nere på backen... jag varken bromsade eller gasade, gav simpel stödgas i lugnt tempo genom rondellen - när jag efter vurpan ställt hojen jämte rondellen och tittade noggrannare så noterade jag en liten fläck med alla regnbågens färger (diesel alltså)...
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
i våras åkte jag på ett riktigt nasty virus... det påverkade nämligen balansnerven så jag vaknade en morgon, klev upp, ramlade in i garderoben sen var jag liggandes i en vecka :5sure sjukskriven i 3 veckor och har fortfarande små lätta känningar utav det när jag gör snabba rörelser med huvudet samt anstränger mig mkt.

Kanske var en superakut sån infektion du fick som gick över på någon sekund, om inte... ställ undan cykeln! :hihi

Åkte på samma grej när jag var mindre (virus på balanssinnet).. Svimmade först och sen kunde man ju inte gå rakt utan var tvungen att hålla sig i väggar/mamma om man fick för sig att lämna sängen.. :näsblod Det har gått bra mycket längre tid än 18 månader, men känner fortfarande av det ibland..(typ om man reser sig från sängen för fort eller så) :confused: Det var minsann riktigt läskigt det där :rolleyes:
 

ohrn

Eat my shorts!
Gick med
27 Mar 2005
Ort
Säter
Hoj
GSX1100-R
Ingen har ställt den viktigaste frågan!!!!

Vad var det för glass du åt?

//ohrn
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
i våras åkte jag på ett riktigt nasty virus... det påverkade nämligen balansnerven så jag vaknade en morgon, klev upp, ramlade in i garderoben sen var jag liggandes i en vecka...............små lätta känningar utav det när jag gör snabba rörelser med huvudet samt anstränger mig mkt.

Typ sånt man kan ha på lörda o söndamornar?????:va
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
icko skrev:
Typ sånt man kan ha på lörda o söndamornar?????

Typ så var det, fast utan spriten då...


£m£li£ skrev:
Åkte på samma grej när jag var mindre (virus på balanssinnet).. Svimmade först och sen kunde man ju inte gå rakt utan var tvungen att hålla sig i väggar/mamma om man fick för sig att lämna sängen.. Det har gått bra mycket längre tid än 18 månader, men känner fortfarande av det ibland..(typ om man reser sig från sängen för fort eller så) Det var minsann riktigt läskigt det där

Riktigt läskigt, går ju fort att få skiten också och tar uppenbarligen lång tid innan man blir helt fri från det, om man nånsin blir det :(



Peterlan skrev:
Låg du i garderoben en hel vecka???

Måste säga att jag är rätt nyfiken utav mig så jag tänkte passa på att kolla hur det är för dom som inte kommit ut ur graderoben :yoparty
 

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Ort
Kungälv
Hoj
VTR1000F Firestorm
Jag vet att detta låter lite skumt men jag är allvarlig. Är du säker på att du inte fick en black-out på typ 1 sekund eller nåt. Det kan hända, och om det händer igen så ska du nog kolla det.

När jag säger blackout så menar jag en riktigt snabb sån som man fick när man var 14 år och odimensionerad i kroppen med högt/lågt blodtryck. Ett blodtrycks-fall helt enkelt. Inget syre ihjärnan osv.

Det ska inte hända när man är äldre. IOFS så vet jag inte hur gammal du är.
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3031069 Jag vet att detta låter lite skumt men jag är allvarlig. Är du säker på att du inte fick en black-out på typ 1 sekund eller nåt. Det kan hända, och om det händer igen så ska du nog kolla det.

När jag säger blackout så menar jag en riktigt snabb sån som man fick när man var 14 år och odimensionerad i kroppen med högt/lågt blodtryck. Ett blodtrycks-fall helt enkelt. Inget syre ihjärnan osv.

Det ska inte hända när man är äldre. IOFS så vet jag inte hur gammal du är.
Förhoppningsvis äldre än 14 när han är ute och kör en R6:a :D
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Menar du att det inte går att analysera och komma fram till en orsak?

// Niklas
Haha, kan man väl säga:tungan . Baserat på vad han skriver så är det helt omöjligt att säga varför han klotade precis som att det inte går säga hur långt ett snöre är eftersom det varierar :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top