VV i Västerås = kocko

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Nu har de precis börjat bli klara med gatsopningen, det tackar vi för.

Men nu har de kommit på att laga diverse hål/gropar i vägen med Uganda-metoden (oljegrus)...

Detta e ju faen sabbotage, bilder är från min gata, det är väll ok med denna metoden i bostadsområden där det inte går så fort, men när de använder samma skit i rondeller påväg till jobbet har det gått för långt, det e ju faen sabbotage.

DSC00128.jpg

DSC00126.jpg

DSC00127.jpg

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Vägverket har väl aldrig förknippats med intelligens?!

"Vi i femman" skulle nog vinna den kampen....

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Är du säker på att det är Vägverket?
Gator inne i samhällen ägs och underhålls av kommunen som beställer jobben.
Sen kan det vara tex Vägverket Produktion som utför jobbet men det är ändå beställaren som bestämmer vad som skall göras.
Risa den som risas bör!

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Ligger fullt med sånt skit i rondellerna runt omkring Finnslätten så var försiktiga om ni åker där.

DimmanZX6R

Mr Z har bara en 1000
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ZZR1400 -14 & Triumph Cafe
Ja och olyckan var framme igår kväll!
Låg bakom en ZX12 in i rondellen vid Bjurhovda igår kväll när han får sladd och skrotar sin fina Kawa.
Spräckta kåpor, block och gaffelbenen uppskjutna 10 cm genom styrkronan.
Det var ju bara en hoj och det viktigaste var att han klarade sig.
Skrapad jacka spräckta kevlarjeans och lite fotsmärtor.

Det är för djävligt!!!

Efter en stund börjar man fundera på att jag och polaren faktiskt åkt precis där ett par timmar innan i full kareta.
Jag såg inte gruset......kunde vart jag eller polaren.

Uppfattade inte killens namn men vem han än är så hoppas jag att han mår bra idag.

/Dimman

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Jag har skrivit till VV, Vagab i v-ås, Aftonbladet och håller på med ett brev till försäkringsbolagen om ovanstående grus...

Tycker det bör uppmärsammas att det inte bara är extrema hastigheter som gör att vi MC förare vurpar utan VV som saboterar för oss.

Lägg de 32% på att förbättra vägarna, det vore ngt.

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Jag har skrivit till VV, Vagab i v-ås, Aftonbladet och håller på med ett brev till försäkringsbolagen om ovanstående grus...

Tycker det bör uppmärsammas att det inte bara är extrema hastigheter som gör att vi MC förare vurpar utan VV som saboterar för oss.

Lägg de 32% på att förbättra vägarna, det vore ngt.

Mycket bra gjort att du engagerar dig. Alla som inte förstår faran med dessa åtgärder bör få veta det. Tyvärr verkar det svårt att nå ut till rätt personer och att det verkligen uppmärksammas och att de verkligen gör nåt åt det. Jag upplever att de får hålla på obehindrat med sina snabelbilar. Måste man vara med i Rapport för att det skall tas på allvar?

I en stad var det en journalist (som åkte mc) och höll på att vurpa på en påfart till E4an pga snabelbilen. Skrevs en artikel med bra tryck m m. Men inte ett skit hände. Nu pratar vi om nästan en helt grustag på vägbanan. Stor risk att gå omkull i 20 km/h.

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
848
Bra initiativ Scorpion.SE !

Ringde Vägverkets växeln och ansvarig är tydligen VV Produktion i Västerås.
Telefon dit är 021-245 65
Upptaget nu men jag ska iaf ringa och delge mitt missnöje. Kan ju inte vara för lite begärt att sätta ut ett par skyltar för att varna motorcyklister.

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Tycker vi som hittar lagningar som dessa ska ta en bilde och skicka dem till Fösäkringsbolagen, de är nog de som kan sätta press på VV att sluta upp med dessa dummheter.

-string-

Njuter av livet
Gick med
8 Jul 2005
Hoj
848
Efter att ha blivit runtkastad lite så har jag fått ett namn. Lennart Björnberg på Västerås Stad Entrepenad. Han bär tydligen på ansvaret. Han basar iaf över de som utfört jobbet.
Pratade med honom och han visste inte om att någon lagning skulle ha utförts i den rondellen, likaså i den rondellen vid Hydro och Hemköp (en rondell närmare centrum). Han skulle skicka någon att kolla upp det.
Händer det inget så får fler gärna ringa och tracka han.
021-390000 och fråga efter Lennart Björnberg på Entrepenad.

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
nope, såld
Höll på o klota idag på grund av detta jävla grus! Helt otroligt att dom ens får använda sådan metoder att laga vägar. Är det inte 2007 nu o då borde det finnas billiga BRA sätt att laga vägar på en detta föråldrade sätt.

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Exxor, ta gärna en bild och lägg upp den i denna tråd, kan vara bra om jag skickar ett mail till till berörda att visa på fler ställen där tillbud ägt rum.
-Bild
-Plats
-Tidpunkt

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Dimman och Scorpion
Jag kopierade inlägget om olyckan och en länk till den här tråden och la in i Olyckstråden där jag vet att Galne Dansken på SMC läser. Det är just sådant här de behöver få reda på :mad:

Mr_SunBear

Medlem
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
2hjulslös
Tack för tipset...

En arb kompis hörde olyckan vid Bjurhovda rondellen när han var ute o gick med hunden igår. Kom fram bara ngn minut efter dett skett. Synd som f-n men huvudsaken föraren klarade sig.

Trevlig helg på er o kör försiktigt.

mv

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Dimman och Scorpion
Jag kopierade inlägget om olyckan och en länk till den här tråden och la in i Olyckstråden där jag vet att Galne Dansken på SMC läser. Det är just sådant här de behöver få reda på :mad:

Ja, SMC är ju en organisation som borde kunna påverka detta, eller iaf trycka påpeka "problemet" för rätt personer.

The_Other

Köra Bana..
Gick med
22 Sep 2006
Hoj
Yamaha R1
Det där är väl numera ett ganska känt/billigt sätt att laga asfaltvägar på.

Oftast brukar dom även "glömma" att sätta upp varningsmärken för gruset. För dom räknar att bilarna kör bort det farligaste inom några dygn. :näsblod

Man borde få någon av dom stora tidningarna att skriva ett repotage om hur farligt det egentligen är med bilder på skadade och kvaddade hojar.

Annars hade väl VV en sida/telefonnummer där man kunde anmäla farliga vägar. Intressant ifall alla började anmäla alla farligheter som vägverket själv orsakar.

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
*Såld*
Jag skrev och tippsade aftonbladet, vet inte om de bryr sig...
Bifogade iaf bilder ocg incident rapport...

Om fler gjorde det kanske det blir ett repotage som leder till nått, kan ju hända, iaf bättre än att bara acceptera skiten...

Moonman

Hittare
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
Honda CBR 929RR -01
åhhh faan! Det var det som hände mig i rondellen! Helt plötsligt gled framhjulet iväg i rondellen men jag klarade mig och bågen. Helt sjukt att de gör så!

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
....Efter en stund börjar man fundera på att jag och polaren faktiskt åkt precis där ett par timmar innan i full kareta.
Jag såg inte gruset......kunde vart jag eller polaren......
Gruset kanske inte var där då.

Förra sommaren passerade jag en kurva utan grus och en halvtimma senare åkte jag i samma kurva som då var full av grus. Skrämmande...snabelbilen är där så fort man vänder ryggen till.:huvet

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88
Här nere i småland, runt omkring och i kronobergs län så har de hållt på sådär ett bra tag nu, och vet om fler ställen i sverige det numera är praxis att göra så.

de flesta vägar som skulle vara perfa "hoj-vägar" är tyvärr lappade o lagade med den där skiten. :va

Har dock aldrig sett ens en enda skylt om detta. :gnissla

men måttet var nog rågat i förrgår när jag skulle vända med bilen på en slingrig 70-väg genom skogen.. Och hela bil-aset sjunker igenom asfalten ner till hjulnaven!!
Edit: det var inte ens varmt på vägen..

Höll på att missa min synundersökning för körkortstillståndet med pga detta :huvet

fick som tur var hjälp av en bonne med att dra loss bilen .
och halva vägbeläggningen med den, tyvärr..
varför de försöker tjära en perfekt grusväg och sen bara häller oljegrus ovanpå begriper jag inte, den var alltså inte tjockare än 2-3 mm..

känner till mopedister och cyklister t.o.m som drattat på arslet ordentligt pga löst oljegrus som legat o skräpat.

Såvitt jag har förstått av de rykande samtal jag haft med vv och NCC om detta så är det entrepenadens skyldighet att sopa undan gruset när tjäran har "bundit" med det närmaste lagret grus så att säga..

Men att var och en av entrepenörerna själva bestämmer när detta har skett.
(alltså aldrig)

med andra ord så måste det till kraftigt ökade dödsolyckor med detta oljegrus som enda anledning för att det ska överhuvud taget hända nåt.

vilket är min högst pessimistiska, men tyvärr den troligaste, åsikten

så kom ihåg, lita aldrig på nåt, inte ens att vägen ligger stilla under dig.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...