VW, har dom skitit i det blå skåpet rejält eller ska dom lyckas krångla sig ur detta?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu börjar dom första oberoende testerna av samtliga modeller att dyka upp, och till vår stora förvåning så verkar bilarna bli sämre utan fusket. Enbart VW verkar vara förvånade över detta, dom fuskade alltså inte bara för att det var kul?

http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/
http://www.dn.se/ekonomi/volkswagen-bilarna-blev-samre-efter-service/

Tänker inte låta dom "fixa" min.

Eventuellt får du inte välja om dom ska "fixa" eller inte, då finns ju alternativet att chippa den.

IOM att det inte bara är dig, utan även staten dom lurar med fusket kan det nog bli tvångs-fixat på nästa service.

En bekant köpte en bil som var "chippad" med omprogrammering av orginalboxen och fick igen den betydligt tröttare efter en service, dom hade uppgraderat mjukvaran i boxen för att det hade kommit en nyare version.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Eventuellt får du inte välja om dom ska "fixa" eller inte, då finns ju alternativet att chippa den.

IOM att det inte bara är dig, utan även staten dom lurar med fusket kan det nog bli tvångs-fixat på nästa service.

En bekant köpte en bil som var "chippad" med omprogrammering av orginalboxen och fick igen den betydligt tröttare efter en service, dom hade uppgraderat mjukvaran i boxen för att det hade kommit en nyare version.

Nästa gång den kommer in till VAG för service? Då blir det när det inte längre är jag som är ägare...

Tvingar staten in mig till service eller tvingar min märkesoberoende firma att installera "rättad" mjukvara blir det ju värre... :3freak
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nästa gång den kommer in till VAG för service? Då blir det när det inte längre är jag som är ägare...

Tvingar staten in mig till service eller tvingar min märkesoberoende firma att installera "rättad" mjukvara blir det ju värre... :3freak

Teoretiskt sett så pluggar dom ju in OBD sladden vid varje besiktning, så dom skulle ju kunna kolla att "rätt" programvara är installerad för att uppfylla avgaskraven, men jag tror inte det kommer att bli så.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Teoretiskt sett så pluggar dom ju in OBD sladden vid varje besiktning, så dom skulle ju kunna kolla att "rätt" programvara är installerad för att uppfylla avgaskraven, men jag tror inte det kommer att bli så.

Dom tar ju lambda och tungmetall prov i auspuffet, eller får de inte reda på vad de behöver där? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dom tar ju lambda och tungmetall prov i auspuffet, eller får de inte reda på vad de behöver där? :va

Nej, det är skillnad på att stå still och faktiskt köra en motor.

Och dom mäter inga tungmetaller, och det är inte heller relevant eftersom sånt inte har med förbränningen att göra. En blypartikel i bensinen resulterar i en blypartikel ut ur avgasröret, kan varken förbrännas eller bildas i en motor.

På en bensinmotor mäter dom CO och HC, samt O2 vilket kan räknas om till lambda.
På en diesel mäter dom röken.

De borde även mäta NOx men av någon anledning gör dom inte det.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
I ett vackert brev undertecknat av någon höjdare på VW bedyras att åtgärden inte innebär någon som helst skillnad på bilen i övrigt annat än att den kommer uppfylla alla miljökrav..

Men varför i helvete började ni ens manipulera mjukvaran då? Klart som fan att det är av en annan anledning än att det fanns folk som hade alldeles för lite att göra. Tack Teknikens Värld för att ni bevisade mig rätt... Men jag är inte överraskad..

Direkt när brevet damp ned ringde jag till verkstaden och frågade om åtgärden var tvingande eller om jag kunde vägra. Svaret var att den är frivillig och om jag nekar så gör dom det inte.

Blir den tvingande får dom köpa tillbaka biljäveln för jag har ingen skuld i detta och ska därför inte straffas. Skicka räkningen till tyskarna.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hoppas för övrigt på att journalisterna inte släpper det här nu utan börjar föra ett jävla liv för nu snackar vi bedrägeri.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D

Fast pumpar du in luften tillräckligt nära avgasventilen där det är varmt så får du ju även en efterförbränning av CO till CO2 som är betydligt miljövänligare även om modeordet just nu är CO2.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D

Det där hade väldigt många bilar. Det sker helt enkelt en efterförbränning då, det handlar inte om att "spä ut" avgaser...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där hade väldigt många bilar. Det sker helt enkelt en efterförbränning då, det handlar inte om att "spä ut" avgaser...

Nja, man hävdar väl att det sker en efterförbränning, men i praktiken spelar det ju ingen roll, det är för att få ner värdet längst bak i röret, vilket man får om man spär ut avgaserna med friskluft.

Det konstiga är att det är inte godkänt att eftermontera en luftpump för "efterförbränning" själv på en bil, det vet jag en som gjorde men besiktningen godtog inte förklaringen om "efterförbränning" den gången.

Antingen fungerar det oavsett om det sitter fabriksmonterat på en Mercedes eller eftermonterat på en trimmad Cuda, eller så var det bara ett smart sätt att fuska som inte längre godtas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, man hävdar väl att det sker en efterförbränning, men i praktiken spelar det ju ingen roll, det är för att få ner värdet längst bak i röret, vilket man får om man spär ut avgaserna med friskluft.

Det konstiga är att det är inte godkänt att eftermontera en luftpump för "efterförbränning" själv på en bil, det vet jag en som gjorde men besiktningen godtog inte förklaringen om "efterförbränning" den gången.

Antingen fungerar det oavsett om det sitter fabriksmonterat på en Mercedes eller eftermonterat på en trimmad Cuda, eller så var det bara ett smart sätt att fuska som inte längre godtas.

Avgaskraven är ju angivna i g/km och det lurar du inte med en luftpump. Man räknar alltså även fram massflödet över motorn när bilarna ska godkännas.

Bilprovningen felsöker ju bara så vad dom mäter kan du ju inte använda som referens.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Avgaskraven är ju angivna i g/km och det lurar du inte med en luftpump. Man räknar alltså även fram massflödet över motorn när bilarna ska godkännas.

Bilprovningen felsöker ju bara så vad dom mäter kan du ju inte använda som referens.

Nja, inte på så gamla bilas som 70-80 tals Mercedes, och den trimmade Cudan, där mäts % CO2 längst bak i röret, och på Mercedes var det godkänt att späda med friskluft men tydligen inte på Cudan.

Men det är inte fusk om ett stort bilföretag gör det på hundratusentals bilar, bara om en raggarjävel gör det själv på en bil som körs ett par hundra mil på sommaren....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu är det väl så att det har avslöjats att fler tillverkare har fuskat, så att bara hänga ut VW är ju lite trist och enformigt.

Redan på 70-80 talet någonting hade Mercedes en luftpump som pumpade in friskluft i avgasröret för att få ner CO halten, om man blåser in lika mycket friskluft som avgaser i röret halverar man ju enkelt utsläppen, procentuellt sett i alla fall :D

Renault och Fiat ligger väl lite pyrt till pga avgasfusk med, och åtminstone Renault har hållit på längre än det som VW åkte dit på.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Renault och Fiat ligger väl lite pyrt till pga avgasfusk med, och åtminstone Renault har hållit på längre än det som VW åkte dit på.

Det ryktades väl om Volvo med?

Jag skulle tro att gräver man så är det nog nästan alla, för det är ju inte så att VW har varit skitsmarta här och ingen annan har kommit på tanken...

Dom har nog bara dragit en djup jävla suck och sagt "nu har vi gjort allt som är tekniskt möjligt utan att tappa prestanda eller att fuska på provet..."

Sedan har dom där sista orden ekat ett tag i rummet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lite har VW lirat i en egen liga; för när tex Teknikens Värld och ViBilägare testat den verkliga förbrukningen så har VAG-bilarna avvikit mest från uppgiven bränsleförbrukning. Minst har Toyotas hybrider avvikit.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top