VW Lupo TDI 3L ??

då börjar vi,drivlinan har inget med ford att göra,min har nu gått 23k mil och inte haft nått med axlarna.
hjullager,de kommer vid 15-19k mil .dyra som fan fram 1750 kr.bak runt 1000.
trummorna bak är aluminium btw och har vanligt 180x32 mått på backarna.
biltema 100 kr funkar skitbra och äter inte upp trumman.
gangstelleproblemet:slit bort kåpan på hydraltanken så du ser att det finns olja i den,fyll på ca en matsked på 1k mil.obs speciell olja som kostar 260 kr litern och inte vanlig hydral som alla idioter häller i så pboxarna går.
p boxarna går men är jävligt svåra att byta.
gangstellern kostar 13k och inte 20 som alla säger och tar ca 6 h att byta.
tråkit med 3l är serviceintervall på 6k mil på kamrem dvs. nästan en ggr /år.
om du har samma skostorlek som jag så drar den 5,7 milen och gör 182 enligt gps.har du min slynas skor så drar den 3.4 milen.

Tack för svar!

Tror att kommentarerna om Fords drivlina har att göra med volvos dieselmodell som nämndes ovan..

Låter bra att man kan använda Biltemas bromsbackar... blir billigt!

13.000 papp är nog så dyrt, med 6 timmars arbetskostnad dessutom..:näsblod Då hamnar man kanske kring 20,000 kr sträcket om "Ole-do-lyckan" är framme

0,57 liter milen!! Hur satan kör du då? En sådan siffra skulle vara omöjlig i den Lupo jag hade...:va Kör du med extra tungrullade "fläskdäck"? :D

Låter dock fortfarande som ett bra bilval för mig trots "Hönas" kommentar! :tungan

Last edited:
Det där med 0,3l/mil kan man ta med en nypa salt.Jag körde min syrras Lupo TDI från GBG-Örebro 0,45-0,55 var snarare regel än undantag

Hur är det med Audi A2 då?
Den fanns väl i 3L utförande den med.
Är det samma problematik med den eller är problemen borta i Audin?

Problemet med Audi är att den är än dyrare än Lupon. Kanske mer bil för pengarna... Men inte tillräckligt.. Har inte heller hört att Audis 3L skulle ha några problem med sin modell..

Lupon känns liksom roligare på något sätt och ska gå billigare enligt tester. Och det är maximalt billigt (och miljövänligt som bonus) jag är ute efter.

Kör just nu en Golf TD -87.
Den ligger kring 0,55 l/mil.
Billig ägarekostnad på den (enkel för hemmapulare m.m. :tummenupp ), men bilen är nog snart gjort sitt och skatten är ju hutlös i jämförelse mot vad man sparar på att köra diesel numera, och i förhållande till vad bilen är värd... :mad:

Det där med 0,3l/mil kan man ta med en nypa salt.Jag körde min syrras Lupo TDI från GBG-Örebro 0,45-0,55 var snarare regel än undantag

Var det verkligen en 3L och inte den motorkraftigare TDI (1,4l) som också finns?

Jag långpendlade Nora-Karlstad-Nora (250 km) varje dag och fick aldrig till sådana siffror.. Med vinterdäck och snö på vägen kanske man snittade som allra mest 0,37-0,4.

Har hört att det skiljer mellan olika bilar, men så mycket?

Då är det ju viktigt att hitta en som går billigt också..:confused:

Last edited:
Kollar också på att köpa en 3L, Audin är rätt mycket mer bil men kostar fruktansvärt mycket mer.

Finns gott om Lupos i tyskland för 20000 pengar mindre än här hemma så det blir nog att åka ner och hämta en så småningom.

Kollar också på att köpa en 3L, Audin är rätt mycket mer bil men kostar fruktansvärt mycket mer.

Finns gott om Lupos i tyskland för 20000 pengar mindre än här hemma så det blir nog att åka ner och hämta en så småningom.

Hämta en från Tyskland kan ju också vara smart.

Jag är av naturen lat, så för mig blir det väl en svensking, eller på sin höjd en tyskimporterad som säljs i Sverige. Som vanligt är man lite uppskrämd av importerade bilar, och manipulerade mätare, så jag misstänker att man kommer få lägga ut någon tusenlapp för "-Svensksåld"... :rolleyes:

Frågan är om det ens är värt att tjöpa skiten? 3L kostar omkring 20000 mer än en motsvarande bensinare.

Kör du 2000 mil om året så tar det tre år att bara köra in prisskillnaden...

då börjar vi,drivlinan har inget med ford att göra,min har nu gått 23k mil och inte haft nått med axlarna.
hjullager,de kommer vid 15-19k mil .dyra som fan fram 1750 kr.bak runt 1000.
trummorna bak är aluminium btw och har vanligt 180x32 mått på backarna.
biltema 100 kr funkar skitbra och äter inte upp trumman.
gangstelleproblemet:slit bort kåpan på hydraltanken så du ser att det finns olja i den,fyll på ca en matsked på 1k mil.obs speciell olja som kostar 260 kr litern och inte vanlig hydral som alla idioter häller i så pboxarna går.
p boxarna går men är jävligt svåra att byta.
gangstellern kostar 13k och inte 20 som alla säger och tar ca 6 h att byta.
tråkit med 3l är serviceintervall på 6k mil på kamrem dvs. nästan en ggr /år.
om du har samma skostorlek som jag så drar den 5.7 milen och gör 182 enligt gps.har du min slynas skor så drar den 3.4 milen.

Drivaxlarna i min kommentar har inte med Lupo att göra. Det var med tanke på Volvo V50 dieseln som någon tipsade om. Den har drivlinan från Ford Focus och den håller inte för 5 öre.
Drivlinan i lupon tror jag är helt OK.

Jag undrar...varför verkar alla här förespråka & dyrka VW & Audi...det är ju bara skräp...

Och det baserar du på vaddå?
Jag har personligen haft 4 audisar och samtliga av dom som varit av standardmodell har varit bränslesnåla, extremt pålitliga och jag har inte fått lägga mycket pengar alls på reparationer.
Numera kör jag en Audi S6 och den har varit väldigt hållbar men tyvärr så har delarna till den en alldeles egen prislista hos audihandlarna. Jag har totalt över 20000 mil bakom ratten i audi och det är i stort sett problemfria mil.
Som jämförelse så kan man gå på en sådan sak som avgassystem. Enligt killen på blombergs avgassystem så är Audi/VW oslagbara på avgassystem. Min S6 har original avgas och den har gått snart 20000 mil och är 12 år gammal. Visa mig den volvo som grejar det.

Last edited:
Frågan är om det ens är värt att tjöpa skiten? 3L kostar omkring 20000 mer än en motsvarande bensinare.

Kör du 2000 mil om året så tar det tre år att bara köra in prisskillnaden...

intressant frågeställning,bensinaren är ett riktigt smäck att åka och köra.
skramlar,dålig väghållning och är almänt tråkigt och 700 dyrare i skatt.
att den kostar runt 5 kr milen mer att köra bara i soppa gör att jag helt håller med dig om din 3 års uträkning.men med tanke på att bensinare i samma skick som 3l 20k inte hittils existerat gör att jag hade valt 3l ändå trots det högre inköpspriset.att 1.4 bensin dessutom har problem med 5:e växeln redan vid 12000 mil gör att den modellen är lite osäker ändå.

intressant frågeställning,bensinaren är ett riktigt smäck att åka och köra.
skramlar,dålig väghållning och är almänt tråkigt och 700 dyrare i skatt.
att den kostar runt 5 kr milen mer att köra bara i soppa gör att jag helt håller med dig om din 3 års uträkning.men med tanke på att bensinare i samma skick som 3l 20k inte hittils existerat gör att jag hade valt 3l ändå trots det högre inköpspriset.att 1.4 bensin dessutom har problem med 5:e växeln redan vid 12000 mil gör att den modellen är lite osäker ändå.

3L är en trevligare bil och man får bra mycket mer "osynlig teknik" på köpet och ett andrahandsvärde som bör stå sig i dessa "växthuseffekt-tider"

Jag själv brukar avverka minst 3000-3500 mil/år så för mig känns det lönsamt i längden.

Jag skulle "tjäna" närmare 10.000 kr/år med en Lupo i bara bränslekostander. De 20.000 kr man lägger ut extra på 3L kanske står sig bättre än köpesumman för motsvarnade Lupo 1,4 16v...

Bara nöjet när man tankar den är värt några extra kronor!:tummenupp

Kan inte förstå att man behöver närmare 2 ton plåt/plast för att transportera 80 kg människa...:va
Motorcyklar blir allt lättare medan bilarna blir tyngre.

Andrahandsvärdet står sig riktigt bra på dessa. Jag sålde min -00'a för 80k för tre år sedan, då med runt 9000 mil på mätare.

För övrigt hade jag KCR-box i min, blev mycket piggare, något törstigare. Stäng av - tryck knapp - slå igång så hade man stängt av chippet.
Gav 198 på gps och då sa mätaren ~208. (svart fält efter 200km/h).
Nollställde förbrukningsmätaren och den sa 0,77l/mil i 200 blås. :D

Mitt totalsnitt hamnade på 0,34l/mil utlagt på 6000 mil. 80% med chip inkopplat.

Hämta en från Tyskland kan ju också vara smart.

Jag är av naturen lat, så för mig blir det väl en svensking, eller på sin höjd en tyskimporterad som säljs i Sverige. Som vanligt är man lite uppskrämd av importerade bilar, och manipulerade mätare, så jag misstänker att man kommer få lägga ut någon tusenlapp för "-Svensksåld"... :rolleyes:

Det där med importerade bilar som har skruvade mätare är nog inget att bry sig så mycket om. Vi kan skruva mätare i Sverige också. Jag har sett annonser i tidningar i Sverige som gått på temat "kom in med din vägmätare och säg vad du vill att det ska stå så fixar vi det". För övrigt så är det i dom flesta fallen så att dom bilar som skruvats vid importen har fått det gjort på uppdrag av den svenska köparen. Seriösa tyska handlare skruvar inte sina mätare.
Fördelen med en import är ju att den inte gått på saltade vägar och med tanke på att det numera är rosten som tar våra bilar efter ett antal år snarare än att dom blir utslitna så är jag inte alls oroad för att köpa import. Det går ju nästan inte att slita ut en modern bil maskinellt innan den börjat rosta ordentligt. 15000 eller 20000 mil på mätaren spelar ingen större roll. Vilket syns på priserna som handlarna sätter också. Dom bryr sig inte om körsträckan så man får inget för att man inte kört sin bil något.

Det där med importerade bilar som har skruvade mätare är nog inget att bry sig så mycket om. Vi kan skruva mätare i Sverige också. Jag har sett annonser i tidningar i Sverige som gått på temat "kom in med din vägmätare och säg vad du vill att det ska stå så fixar vi det". För övrigt så är det i dom flesta fallen så att dom bilar som skruvats vid importen har fått det gjort på uppdrag av den svenska köparen. Seriösa tyska handlare skruvar inte sina mätare.
Fördelen med en import är ju att den inte gått på saltade vägar och med tanke på att det numera är rosten som tar våra bilar efter ett antal år snarare än att dom blir utslitna så är jag inte alls oroad för att köpa import. Det går ju nästan inte att slita ut en modern bil maskinellt innan den börjat rosta ordentligt. 15000 eller 20000 mil på mätaren spelar ingen större roll. Vilket syns på priserna som handlarna sätter också. Dom bryr sig inte om körsträckan så man får inget för att man inte kört sin bil något.

Visst är det så att svenska bilar och försäljare kan vara lika skumma.
Det har bara så hårt bultats in i ens huvud att tyskimporterade bilar fifflas med... Krockskadade vrak som fått ett fint yttre, fifflade mätare, och påhittade servicepapper m.m. Bilhandlare som vägrar byta in och serva samt försäkringsbolag som inte vill ta i bilen ens med tång.

Känns tillfredställande att tråden utvecklats så bra! Trodde inte att det var så många som hade erfarenheter eller synpunkter om 3L. Sporthoj.com överrasar som vanligt!:yoparty

Har fått vissa misstankar bekräftade och blivit lugnad på andra områden.

Nu gäller det bara att hitta rätt Lupo vad gäller färg, skick, miltal och prislapp..:tummenupp

Är det någon mer som har något att tillägga så är det bara att fylla på!

Finns det några alternativ till Lupo 3L med likvärdig bränsleförbrukning och prisklass?

Finns det några alternativ till Lupo 3L med likvärdig bränsleförbrukning och prisklass?

Mopedbil?? :D Kul med LGF-skylt!:1pajas

Kanske finns någon billig Audi A2 3L som hamnar prismässigt som Lupo. Drar lite mer.. tror testen resulterade i ca 0,35-0,4 för Audin så det är ju snålt också.

Tatra från indien ska ju komma ut med någon billig bensinare som hamnar under halvlitens och kostar som en "popcornspåse" i inköp. Kvalitén kanske inte är den bästa för det svenska klimatet/vägnätet bara..;)

Last edited:
Mopedbil??
Kanske finns någon billig Audi A2 3L som hamnar prismässigt som Lupo.

Tatra från indien ska ju komma ut med någon billig bensinare som hamnar under halvlitens och kostar som en "popcornspåse" i inköp.

En Audi kostar ca 70-100kkr mer och Tatra är en Tjeckisk tillverkare.

bra tråd, funderar själv på att inhandla en TDI 3L för alla ensamresor man gör å spara den gamle volvokombin till dom turerna man måste klämma in hela familjen.

Är det någon årsmodell som är bättre än någon annan?
Eller ska man bara gå på så ny som möjligt å så låga mil som möjligt?
/erik

För övrigt hade jag KCR-box i min, blev mycket piggare

Ja, det brukar vara uppskattat. :D

något törstigare.

Törstigare ska den inte bli om såväl bil som box är frisk. Kör man normalt/defensivt får man oförändrad eller något lägre förbrukning. Skulle förbrukningen öka beror det på att man kör "inspirerat" och leker Schumacher, då drar den givetvis mer med ett högre effektuttag.

Skulle inte detta vara fallet, man kör snålt men bilen drar mer, kan man ha en bil som avviker lite väl mycket från "medelbilen" av modellen man har, men då kan boxen omprogrammeras hos KCR för att skräddarsys efter bilen ifråga.

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick