VW Sharan. Någon med erfarenhet?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Funderar på att skaffa en VW Sharan som familjebil. Någon som har erfarnhet av dem? Någon modell, motor, vxllåda som ska undvikas som pesten elelr är allt easy peasy svindyrt VW bajs?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Gustav O skrev:
2690882 Funderar på att skaffa en VW Sharan som familjebil. Någon som har erfarnhet av dem? Någon modell, motor, vxllåda som ska undvikas som pesten elelr är allt easy peasy svindyrt VW bajs?
1 motorcykel får enkelt plats om man tar bort lite säten. Och med VR6an kommer man upp i 210knyck efter ett litet tag..:näsblod
Ganska plastig inrednig.

Vi hade en 98a och den gick fint utan större problem i 6år innan vi skaffade saab.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Biifer skrev:
2690901 1 motorcykel får enkelt plats om man tar bort lite säten. Och med VR6an kommer man upp i 210knyck efter ett litet tag..:näsblod
Ganska plastig inrednig.

Vi hade en 98a och den gick fint utan större problem i 6år innan vi skaffade saab.
Tack för tips om Vi Bilägare. Ungefär som jag trodde angående modellen. En 1,8T eller VR6 blir det nog om det blir affär.
Att min hoj kan få plats är ju ett plus. :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vi övervägde bl.a. en sådan som familjebil när det var dags för byte i höstas, men brist på trevliga motoralternativ (stark och snål diesel) och växellådor, samt en ganska ålderstigen konstruktion, gjorde att vi avstod. Dessutom är de tämligen fula. Bara Toyotas modell är värre på den punkten.

Istället blev det en VW Touran (2.0TDI 140 DSG). Liten som en Golf på utsidan, men med nästan lika väl tilltagna innerutrymmen som Sharan - och även den med 7 säten. Mycket mer bil och med Highline-paketet får man en sportig kärra med all möjlig lyx. Både förare och passagerare blir därmed nöjda :) Enda nackdel är att det är svårt att hitta begagnade exemplar med rätt motor och utrustning. Det är svidande åtgång på dessa och vi fick leta i flera månader. Ganska dyra i inköp p.g.a. att de bara funnits i tre-fyra år och inte rullat så långt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
TomK skrev:
2691060 Vi övervägde bl.a. en sådan som familjebil när det var dags för byte i höstas, men brist på trevliga motoralternativ (stark och snål diesel) och växellådor, samt en ganska ålderstigen konstruktion, gjorde att vi avstod. Dessutom är de tämligen fula. Bara Toyotas modell är värre på den punkten.

Istället blev det en VW Touran (2.0TDI 140 DSG). Liten som en Golf på utsidan, men med nästan lika väl tilltagna innerutrymmen som Sharan - och även den med 7 säten. Mycket mer bil och med Highline-paketet får man en sportig kärra med all möjlig lyx. Både förare och passagerare blir därmed nöjda :) Enda nackdel är att det är svårt att hitta begagnade exemplar med rätt motor och utrustning. Det är svidande åtgång på dessa och vi fick leta i flera månader. Ganska dyra i inköp p.g.a. att de bara funnits i tre-fyra år och inte rullat så långt.
Tyvärr blir Touran för dyr.
Det största problemet nu med Sharan är att det inte är trepunktsbälten på alla platser.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
För att vidarebefodra andras åsikter så se till att provköra.

Jag har hört att vissa motoralternativ är för klena och märkligt nog var 1.8T i av de som räknades upp?? Jag vet inte om det är snobberi men orden som användes var grovt nedvärderande vad gällde prestanda.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chrille skrev:
2691203 För att vidarebefodra andras åsikter så se till att provköra.

Jag har hört att vissa motoralternativ är för klena och märkligt nog var 1.8T i av de som räknades upp?? Jag vet inte om det är snobberi men orden som användes var grovt nedvärderande vad gällde prestanda.
Om 1,8T (ca 150hk) är för klen skulle ju enbart VR6:an(ca 175hk) funka eftersom det är den enda som är starkare...som jag har läst är det standard 2,0 motorn som upplevs som slö och törstig.

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Gustav O skrev:
2691217 Om 1,8T (ca 150hk) är för klen skulle ju enbart VR6:an(ca 175hk) funka eftersom det är den enda som är starkare...som jag har läst är det standard 2,0 motorn som upplevs som slö och törstig.

Enda som är starkare?

Du har inte funderat på diesel?

VW Sharan 1,9 TDI PD, manuell

Effektökning
Original 130 hk
Med välkänd dieselbox 160 hk

Vridmomentsökning
Original 310 Nm
Med välkänd dieselbox 370 Nm

160hk och 370Nm torde väl räcka för en gammal gubbe? :gnissla

Du vet vem du tar kontakt med om du vill ha ett bra pris...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Gustav O skrev:
2691217 Om 1,8T (ca 150hk) är för klen skulle ju enbart VR6:an(ca 175hk) funka eftersom det är den enda som är starkare...som jag har läst är det standard 2,0 motorn som upplevs som slö och törstig.

Som sagt, bara hörsägen. Dont take my word for it....

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är nog bara diesel som är ett bra alternativ. Man får ner bränsleförbrukningen rejält, men vinner ett ordentligt vrid som bensinarna inte kan leverera. Kör man mer än tusen mil per år, så lönar det sig trots högre skatt och ett tyvärr numera högt pris på bränslet. För en så stor bil och ofta tungt lastad, blir det självklart att välja diesel (dock med lite högre inköpspris, men det får man igen vid försäljning).

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Det är ju ett Fordbygge i grund och botten..

Seat alahamra, Ford Galaxy..

De vi haft i famljen.. Sharan alltså..
Strul med leder, bromsar. div konstiga elfel... Och framförallt ROST..

Sen vintertid om man lastar lite bak så går det knappt att styra..
Men ett extraljusfäste modell "grind" med vikter hjälper..

Diabolical

Lyckas ibland...
Gick med
24 Aug 2006
Hoj
CBR 900RR / XR600
Köper man en sån diesel så ska man vara noga med och kolla om kamremmen är bytt! Och byta i tid ,även på 1,8t!
Då dessa remmar har gått av innan det vart dags för byte!
Tror det är 9000 mil på diesel och 12 000mil på 1,8t!

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
NEEEEEEJ!

Sharan är ett Portugalliskt fuskbygge!
Ford/VW/Seat på Mondeoplatta.
Den är inte slitstark och har katastrofala innerutrymmen.
Fundera inte ens på en med automatlåda... vår granne har köpr två lådor till sin för de ansåg inte att det kunde gå på garantin då han hade fräckheten att ha extraljus på den (kylde för dåligt då sa dem...kunde de väl ha sagt första gången då!) Och hur kan man ens komma på att sätta "vanliga" dörrar bak och inte skjutdörrar är ett mysterium.
OM man behöver utrymme så köp något mer slitstarkt.
Vi köpte en VW Caravelle T4 TDi 102Hk (med box 130hk).
Trillingvagnen går in i skuffen utan att man fäller ihop den!:yoparty
För ca 100-120 får man en 00-02 med ac som förhoppningsvis inte är vit.
Här är vår...
http://mortling.mine.nu/caravelle

Last edited:

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Kollat något på chervrolet transport?... vi funderade på en sharan(stavning), sedan kollade vi på chevan o fastnade direkt! vi har inte ångrat oss en sekund och bilen har gått o gått hoss oss som slitvarg nu i 5år!
det värsta med sharanen är att komma in i baksätet, ock skuffen var inge märkvärdig vad jag minns!

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Diabolical skrev:
2690900 dörrlåsbekymmer

:fakta

Nu är det ju en ganska gammal sharan jag har erfarenhet av, och ganska länge sen. Utöver dörrlåsbekymmerna så minns jag att den var väldigt bullrig när man körde.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Njaäaääeeeej. Är inge sugen på jänkebilar då de jag har kört har lidit av saker somjag inte gillar. Svampiga, plastiga, soppaglada. etc etc

Nu kikar jag på Hyundai Trajet. :hihi

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har bara en erfarenhet av Sharanen. Jag och en jobbarkompis skulle ut på en 100-milatripp och köpa en ny cross till honom och nya kåpor till min Aprilia. Den hade vart inne för att laga generatorn dagen innan (och ett par veckor innan) så allt var nog frid och fröjd. Stereo, AC, allt möjligt var på och vi kom upp till Mariestad utan problem där vi köpte en cross, lastade in (stort utrymme om man tar bort sätena) och körde mot Örebro. Handlade lite kåpor och fortsatte genom E-tuna söderut mot Katrineholm. Nån mil från Katrineholm dog stereon, sen efter ett tag dog gasen, hastigheten gick ner till 50 km/h och det gick inte att öka på nåt sätt. ABS:en slutade fungera och 5 km från Katrineholm stannade bilen helt.

Jaja, det var bara att ringa hem och höra sig för vad det kunde vara. Generatorn - såklart. Som tur är bor min släkt utanför Linköping så en syssling till mig kom upp med ett par stycken nya batterier som farfar skramlat fram och sen lotsades vi hem till farmor och farfar utan lysen på bara för att vi skulle slippa stanna igen. Vi fick helt enkelt sova över där och fortsätta när det blev ljust med ett par extra batterier bakom sätena om utifall att det skulle hända nåt mer... Sen sålde ägarna den bilen... ;)

Schysst motor (diesel, vet inte vilken storlek) och grym bränsleförbrukning, vi tog oss lite över hundra mil på lite mindre än 60 liter och vi pinnade på rätt bra på E4:an hem sen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati