SpeedManiac
No Limits
Så mycket fel på en 07 med så få mil är ju ett skämt!
Så mycket fel på en 07 med så få mil är ju ett skämt!
Jag har en Golf R32 som rullat drygt 2000mil. Varje gång jag stänger bagageluckan så flyger bromsljuset ut ur vingen, och den rycker som s*tan när den ska växla. Så nu ska en ny LMM inhandlas. Bra bilar kommer från vw...not!
Dom har en prislista på delar, och ett timpris, alternativt fasta priser på olika jobb, inte så mycket att göra något åt, i efterhand. Köp en OBD2-läsare, kostar nån hundring, och byt delarna själv. Ett exempel: Jag böt en givare på min bil som VAG ville ha 1200-nånting för + jobb, jag gav 640 på Mekonomen och böt den själv på en halvtimme utanför lägenheten. VAG hade garanterat debiterat per påbörjad timme, och inkl fikapaus hade det säkert blivit 2h, dvs 2-2700 kr totalt Antagligen hade dom upptäckt att vinkelflänsarna, kontinentalsocklarna eller reaktionsdiffusatorn va trasig och behövde bytas också
Så mycket fel på en 07 med så få mil är ju ett skämt!
Nja riktigt så lätt är det inte att vara bilmeck, att felsöka en bil med datan handlar inte bara om att kolla felkoder och sen byta ut den del som man får felkod på...
Självklart kan det ju funka, men det är inte alltid den delen som bilen felkodar på som det är fel på ofta så kan det vara nåt annat.
Men sen som du säger så är märkesverkstäder förjävligt på att suga sina kunder på pengar!!
Alla jobba har en anslagen tid och det är den tiden man tar betalt för
Är det anslagen tid på 1,4h så kan man inte ta betalt för 2h bara för att det tog 2h för dom då får dom antingen jobba snabbare eller bjuda på den extra tiden som det tog.
Felsök finns det så klart ingen anslegen tid på men då får man ta betalt för vad som är rimligt men det är nog inte alla som gör så tyvärr.
Varför skulle det vara ett skämt? Hade en Transit från 07 som alltid va inne på mitt föra jobb, DEN var ett skämt!
Nej, men nog fan underlättar det, och jag tror den klassiska bilmecken med gott motoröra och fingertoppskänsla är utdöende. Idag byter man saker, man lagar otroligt sällan, man justerar saker via datorn osv.Nja riktigt så lätt är det inte att vara bilmeck, att felsöka en bil med datan handlar inte bara om att kolla felkoder och sen byta ut den del som man får felkod på...
Självklart kan det ju funka, men det är inte alltid den delen som bilen felkodar på som det är fel på ofta så kan det vara nåt annat.
Idag byter man saker, man lagar otroligt sällan, man justerar saker via datorn osv.
Åtmistånde volvo har en tabell att hålla sig efter för elfel, peugeot kanske har börjat men har inte haft det tidigare så det varierar säkert.
Som vanligt är det så att någon som kan sin sak jobbar snabbare med felkodsutläsning, men där finns ju andra system som opus parralell t.ex.
Nej, men nog fan underlättar det, och jag tror den klassiska bilmecken med gott motoröra och fingertoppskänsla är utdöende. Idag byter man saker, man lagar otroligt sällan, man justerar saker via datorn osv.
För oss vanliga dödliga så kollar vi felkoden, googlar på den, å mha erfarenhet, andras erfarenheter och beskrivningen på koden så byter vi det vi tror är trasigt Har funkat klockrent hittills
Men sen som du säger så är märkesverkstäder förjävligt på att suga sina kunder på pengar!!
Alla jobba har en anslagen tid och det är den tiden man tar betalt för
Är det anslagen tid på 1,4h så kan man inte ta betalt för 2h bara för att det tog 2h för dom då får dom antingen jobba snabbare eller bjuda på den extra tiden som det tog.
Ok aldrig sett en sån tabell faktiskt men sen har jag aldirg jobbat på nån märkes verkstad heller.
Opus parralell har jag heller aldirg använt men tycker att Mekotech funkar helt ok.
Hehe jo det har det väl helt rätt i dagens bilmekaniker är nog oftast det som inte kom in på nåt annat än fordon och i själva verket inte har nåt större intresse för motorer sen efter dom gått klart vill dom börja på nån verkstd, då kan det nog bli lite som det blir.
Men å andra sidan så har ju också tekniken utvecklats nå fruktansvärt och gårdagens bilar är inte alls samma som dagens bilar..
Att google på en felkod kan faktiskt vara till stor hjälp allt, finns på nätet som man brukar säga hehe
Men det där med att man byter delar istället för att laga kan ofta ha att göra med garantier också..
Sen finns det ju vissa som helst aldirg byter nåt som tex där jag jobbade förut... "Handbromsvajern är av vi måste köpa ny -NEJ FÖR HELVETE! Ta lite ståltråd eller nåt"
Skrotnisse[/quote skrev:Jättelåga priset gäller bensinare med tvåhjulsdrift.
Jag tror att dieselmotor och fyrkrafs är värt pengarna.
Ok aldrig sett en sån tabell faktiskt men sen har jag aldirg jobbat på nån märkes verkstad heller.
Opus parralell har jag heller aldirg använt men tycker att Mekotech funkar helt ok.
"
Jättelåga priset gäller bensinare med tvåhjulsdrift.
Jag tror att dieselmotor och fyrkrafs är värt pengarna.
Enda nya bilen som är något att ha kvalitets/hållbarhetsmässigt är nog Lada Niva tror jag...
Började tillverkas 1977, och tillverkas än, och många delar är fortfaronde kvar sen introduktionen bl.a passar dörrar, lysen, kofångare, blinkers m.m...
Lite som G-klass alltså?
Fast till 1/3 av priset.
Ja typ. Men G-Klass har ju tyvärr inte undkommit datorisering den heller
Nivan har ett riktigt elsystem, finns en dator, och det är insprutningen
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |