VW verkstad!

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jag har en Golf R32 som rullat drygt 2000mil. Varje gång jag stänger bagageluckan så flyger bromsljuset ut ur vingen, och den rycker som s*tan när den ska växla. Så nu ska en ny LMM inhandlas. Bra bilar kommer från vw...not!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så mycket fel på en 07 med så få mil är ju ett skämt!

Ja man kan tycka det, men jag tror att det är överlag sämre kvalitet/komplexare system på bilar efter typ 05.

Väldigt många jag känner (oavsett bilmärke) åker in och byter givare, ställmotorer, elektronikmoduler samt även sånt som tidigare har hållit längre, som fjäderben, styrändar/P-ändar avgassystem och annat.

Jag tror att kvaliteten har blivit sämre överlag, faktiskt.

Men nu kan man ju köpa en Dacia Duster för 134900:- ny, köra den i dom tre år man har garanti och sedan slänga den med mindre värdeminskning än om man hade köpt Lexus/BMW/Porche/Volvo SUV...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har en Golf R32 som rullat drygt 2000mil. Varje gång jag stänger bagageluckan så flyger bromsljuset ut ur vingen, och den rycker som s*tan när den ska växla. Så nu ska en ny LMM inhandlas. Bra bilar kommer från vw...not!

Jag funderade på att köpa en R32 för motorljudet och fyrhjulsdriften. Verkligen en ulv i fårakläder. Lite artificiell karaktär på motoljudet, men i övrigt en rätt skön bil. DSG lådan tyckte jag däremot inte om även om den växlade perfekt och gav töntigt mellangas när man växlade ner. Det som tillslut fick mig att hoppa över R32 köpet var när jag läste om folk som haft problem med kamkedjan. Gäller inte bara R32 utan även andra modeller hos VAG. Långa service intervaller och en eventuellt under dimensionerad kvalitet på kamkedjan är ingen bra kombination antar jag.

Idag bryr jag mig inte om att det står kamkedja på beskrivningen om en bil. Håller det inte mycket bättre än en kamrem kan det ju kvitta.

En som arbetar på en plåtverkstad sa att det var problem på den senaste generationen Golf. Tydligen har de fått in bilar där det läcker in vatten. Anledningen till läckaget är den moderna svets/lim teknik som används på de senaste bilarna.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Dom har en prislista på delar, och ett timpris, alternativt fasta priser på olika jobb, inte så mycket att göra något åt, i efterhand. Köp en OBD2-läsare, kostar nån hundring, och byt delarna själv. Ett exempel: Jag böt en givare på min bil som VAG ville ha 1200-nånting för + jobb, jag gav 640 på Mekonomen och böt den själv på en halvtimme utanför lägenheten. VAG hade garanterat debiterat per påbörjad timme, och inkl fikapaus hade det säkert blivit 2h, dvs 2-2700 kr totalt :huvet Antagligen hade dom upptäckt att vinkelflänsarna, kontinentalsocklarna eller reaktionsdiffusatorn va trasig och behövde bytas också :huvet

Nja riktigt så lätt är det inte att vara bilmeck, att felsöka en bil med datan handlar inte bara om att kolla felkoder och sen byta ut den del som man får felkod på...
Självklart kan det ju funka, men det är inte alltid den delen som bilen felkodar på som det är fel på ofta så kan det vara nåt annat.

Men sen som du säger så är märkesverkstäder förjävligt på att suga sina kunder på pengar!!
Alla jobba har en anslagen tid och det är den tiden man tar betalt för
Är det anslagen tid på 1,4h så kan man inte ta betalt för 2h bara för att det tog 2h för dom då får dom antingen jobba snabbare eller bjuda på den extra tiden som det tog.
Felsök finns det så klart ingen anslegen tid på men då får man ta betalt för vad som är rimligt men det är nog inte alla som gör så tyvärr.

Så mycket fel på en 07 med så få mil är ju ett skämt!

Varför skulle det vara ett skämt? Hade en Transit från 07 som alltid va inne på mitt föra jobb, DEN var ett skämt! :D
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nja riktigt så lätt är det inte att vara bilmeck, att felsöka en bil med datan handlar inte bara om att kolla felkoder och sen byta ut den del som man får felkod på...
Självklart kan det ju funka, men det är inte alltid den delen som bilen felkodar på som det är fel på ofta så kan det vara nåt annat.

Men sen som du säger så är märkesverkstäder förjävligt på att suga sina kunder på pengar!!
Alla jobba har en anslagen tid och det är den tiden man tar betalt för
Är det anslagen tid på 1,4h så kan man inte ta betalt för 2h bara för att det tog 2h för dom då får dom antingen jobba snabbare eller bjuda på den extra tiden som det tog.
Felsök finns det så klart ingen anslegen tid på men då får man ta betalt för vad som är rimligt men det är nog inte alla som gör så tyvärr.



Varför skulle det vara ett skämt? Hade en Transit från 07 som alltid va inne på mitt föra jobb, DEN var ett skämt! :D

Åtmistånde volvo har en tabell att hålla sig efter för elfel, peugeot kanske har börjat men har inte haft det tidigare så det varierar säkert.

Som vanligt är det så att någon som kan sin sak jobbar snabbare med felkodsutläsning, men där finns ju andra system som opus parralell t.ex.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja riktigt så lätt är det inte att vara bilmeck, att felsöka en bil med datan handlar inte bara om att kolla felkoder och sen byta ut den del som man får felkod på...
Självklart kan det ju funka, men det är inte alltid den delen som bilen felkodar på som det är fel på ofta så kan det vara nåt annat.
Nej, men nog fan underlättar det, och jag tror den klassiska bilmecken med gott motoröra och fingertoppskänsla är utdöende. Idag byter man saker, man lagar otroligt sällan, man justerar saker via datorn osv.

För oss vanliga dödliga så kollar vi felkoden, googlar på den, å mha erfarenhet, andras erfarenheter och beskrivningen på koden så byter vi det vi tror är trasigt :) Har funkat klockrent hittills :tummenupp
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Idag byter man saker, man lagar otroligt sällan, man justerar saker via datorn osv.

Det är ju också det att det inte är lönsamt att laga delar, eftersom det så gott som alltid är billigare att köpa en nytillverkad del av samma undermåliga kvalitet som den man byter ut, än att betala någon ett skäligt timpris för att laga den trasiga delen. Ibland går det ju dock att renovera delar, ändå. Har bl.a. renoverat en startmotor som var till synes helt död, och garanterat hade dömts ut av en verkstad. Tog isär, gjorde rent, och smorde upp; startmotorn har funkat klockrent sen dess, men det finns ju egentligen ingen ekonomi i det, om man inte har intresset själv.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Åtmistånde volvo har en tabell att hålla sig efter för elfel, peugeot kanske har börjat men har inte haft det tidigare så det varierar säkert.

Som vanligt är det så att någon som kan sin sak jobbar snabbare med felkodsutläsning, men där finns ju andra system som opus parralell t.ex.

Ok aldrig sett en sån tabell faktiskt men sen har jag aldirg jobbat på nån märkes verkstad heller.
Opus parralell har jag heller aldirg använt men tycker att Mekotech funkar helt ok.

Nej, men nog fan underlättar det, och jag tror den klassiska bilmecken med gott motoröra och fingertoppskänsla är utdöende. Idag byter man saker, man lagar otroligt sällan, man justerar saker via datorn osv.

För oss vanliga dödliga så kollar vi felkoden, googlar på den, å mha erfarenhet, andras erfarenheter och beskrivningen på koden så byter vi det vi tror är trasigt :) Har funkat klockrent hittills :tummenupp

Hehe jo det har det väl helt rätt i dagens bilmekaniker är nog oftast det som inte kom in på nåt annat än fordon och i själva verket inte har nåt större intresse för motorer sen efter dom gått klart vill dom börja på nån verkstd, då kan det nog bli lite som det blir.

Men å andra sidan så har ju också tekniken utvecklats nå fruktansvärt och gårdagens bilar är inte alls samma som dagens bilar..

Att google på en felkod kan faktiskt vara till stor hjälp allt, finns på nätet som man brukar säga hehe

Men det där med att man byter delar istället för att laga kan ofta ha att göra med garantier också..
Sen finns det ju vissa som helst aldirg byter nåt som tex där jag jobbade förut... "Handbromsvajern är av vi måste köpa ny -NEJ FÖR HELVETE! Ta lite ståltråd eller nåt"
 
Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Ort
Anonym
Hoj
Anonym
Men sen som du säger så är märkesverkstäder förjävligt på att suga sina kunder på pengar!!
Alla jobba har en anslagen tid och det är den tiden man tar betalt för
Är det anslagen tid på 1,4h så kan man inte ta betalt för 2h bara för att det tog 2h för dom då får dom antingen jobba snabbare eller bjuda på den extra tiden som det tog.

En gång skulle jag lämna in min bil på årlig service och gick till en märkesverkstad.
Jag tyckte att det lät dyrt där, så jag hörde med en annan, också märkesverkstad och
för samma märke. Det senare stället gjorde samma jobb för mindre än hälften av vad
det första skulle ha.
 

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
Att vara bilmekaniker idag är att vara delbytare. Går knappt att reparera delarna idag då allt är inkapslat och med massa datatrams i varenda del. :huvet
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok aldrig sett en sån tabell faktiskt men sen har jag aldirg jobbat på nån märkes verkstad heller.
Opus parralell har jag heller aldirg använt men tycker att Mekotech funkar helt ok.



Hehe jo det har det väl helt rätt i dagens bilmekaniker är nog oftast det som inte kom in på nåt annat än fordon och i själva verket inte har nåt större intresse för motorer sen efter dom gått klart vill dom börja på nån verkstd, då kan det nog bli lite som det blir.

Men å andra sidan så har ju också tekniken utvecklats nå fruktansvärt och gårdagens bilar är inte alls samma som dagens bilar..

Att google på en felkod kan faktiskt vara till stor hjälp allt, finns på nätet som man brukar säga hehe

Men det där med att man byter delar istället för att laga kan ofta ha att göra med garantier också..
Sen finns det ju vissa som helst aldirg byter nåt som tex där jag jobbade förut... "Handbromsvajern är av vi måste köpa ny -NEJ FÖR HELVETE! Ta lite ståltråd eller nåt"

Volvo hade jallfall maxpris på felsökning när jag åkte Renault.
Visst finns det fortfarande nyutbildade mekar som är både kunniga och intresserade.
Men de hamnar sällan på märkesverkstäder.
Märkesverkstäder anställer de med rätt utbildning (inte kompetens) som går med på lägsta lönen.

Lappgubben nämnde en bilmodell som jag tror på.
Dacia Duster.
En ftrhjulsdriven bil med snål motor, baserad på beprövad Renaultteknik till ett löjligt lågt pris.
Prestanda och status ingår ej.
Men det gör det sällan på VW, Opel eller Ford heller.
[YOUTUBE-ID]NpzAgM19WmU[/YOUTUBE-ID]
Jättelåga priset gäller bensinare med tvåhjulsdrift.
Jag tror att dieselmotor och fyrkrafs är värt pengarna.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Skrotnisse[/quote skrev:
Jättelåga priset gäller bensinare med tvåhjulsdrift.
Jag tror att dieselmotor och fyrkrafs är värt pengarna.

4wd är faktiskt standard på duster :yoparty
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ok aldrig sett en sån tabell faktiskt men sen har jag aldirg jobbat på nån märkes verkstad heller.
Opus parralell har jag heller aldirg använt men tycker att Mekotech funkar helt ok.
"

Mekonomens är samma som opusen, mycket använbar i händerna på en kompetent mek.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jättelåga priset gäller bensinare med tvåhjulsdrift.
Jag tror att dieselmotor och fyrkrafs är värt pengarna.

4wd är faktiskt standard på duster :yoparty[/QUOTE]

Nähä:
Kostar 20 000 extra.
Samma med dieselmotorn.
1,5 dci (dieseln) 4x2 kostar 149900.
1,6 16v (bensinare) 4x4 kostar också 149900.
1,5 dci 4x4 kostar 169900.
I "laureate" utförande.
Billigast (i Sverige) är 1,6 16v 4x4 i grundutförandet (inte "laureate) för 134900.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Enda nya bilen som är något att ha kvalitets/hållbarhetsmässigt är nog Lada Niva tror jag...
Började tillverkas 1977, och tillverkas än, och många delar är fortfaronde kvar sen introduktionen :) bl.a passar dörrar, lysen, kofångare, blinkers m.m...
Enda nya bilen jag skulle köpa (förutom asiatiskt), och importören hänvisar till allbilverkstäder för reparation :) Lager och packboxar i växellåda m.m är standard och kan köpas över disk hos järnhandlare :)

Lada%20Niva_400.jpg
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Enda nya bilen som är något att ha kvalitets/hållbarhetsmässigt är nog Lada Niva tror jag...
Började tillverkas 1977, och tillverkas än, och många delar är fortfaronde kvar sen introduktionen :) bl.a passar dörrar, lysen, kofångare, blinkers m.m...

Lite som G-klass alltså?
Fast till 1/3 av priset.
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Märkesverkstäder har oftast ett fast,(högt) pris för varje åkomma. Ex. byta kamrem, X-tusen. Byta vattenpump, Y-tusen. Iom att dessa två saker, oftast, går hand i hand så blir notan X+Y-tusen. Att halva jobbet är gjort iom att man river för kamremsbyte tar de ingen hänsyn till... En oberoende verkstad går oftast efter hur lång tid en sak tar. Kamrem +vattenpump blir i praktiken bara materialkostnaden för vattenpumpen dyrare än enbart kamrem.

Köp Hyundai, har kört 20000 mil med min gamla Santa Fe. Enbart service + någon grej de bytte för säkerhets skull, långt efter garantin gått ut, helt utan kostnad.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top