Vx800 - Blåryker när varm.

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Hej!

Har en Suzuki vx800 (intruder-motorn). Körde några testturer för att se att allt såg bra ut, besiktigade utan anmärkning. Inger konstigt, lugna turer på 2-3mil

Tänkte att jag skulle ta en längre tur och pressa den mer. Körde 4 mil ungefär, kunde inte se nåt konstigt. Körde hem den och ställde den på tomgång, märker att det ryker mycket ur ena avgasröret. Torrgasar och det ryker betydligt mer.

Den har alltid tickat/knackat endel och dragit olja "ibland".

Någon som har nån idé? Min spontana tanke är kolvringar och eventuellt annat i motorn som tagits stryk. Eller finns det nån förklaring som är enklare?

Funderar på om man ska laga, kränga billigt eller skrota :)
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Går den rent och bra men blåryker ibland är det väl bara slitage.

Vad är det för rök? Blårök, svartrök? Eller vit rök vid låga temperaturer?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Går den rent och bra men blåryker ibland är det väl bara slitage.

Vad är det för rök? Blårök, svartrök? Eller vit rök vid låga temperaturer?
Helt normalt om pride mod Button är intryckt.

 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Tumregeln när man kör är väl
Blårök vid gaspådrag - kolvringar
Blårök vid gasavdrag - ventiltätningar
Och, vilket jag fick erfara,
Lützendimma bakom (i det här fallet) bilen - trasig kolv
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Går den rent och bra men blåryker ibland är det väl bara slitage.

Vad är det för rök? Blårök, svartrök? Eller vit rök vid låga temperaturer?
Blå tycker jag. Jag tycker den går bra. Startar alltid, drar genom hela registret. Slitage ja, men på vad :)
Tumregeln när man kör är väl
Blårök vid gaspådrag - kolvringar
Blårök vid gasavdrag - ventiltätningar
Och, vilket jag fick erfara,
Lützendimma bakom (i det här fallet) bilen - trasig kolv
Det ryker mer när man gasar till snabbt och släpper av tycker jag. Ryker ingenting när den inte är varm. Ventiltätningar säger du... skulle ventiljustering hjälpa om den inte gjorts på länge?

Kanske ska förtydliga att när jag säger ryker, då ryker det verkligen :) Tänk gas - släpp av "poff, rökmoln"
 
Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
skulle ventiljustering hjälpa om den inte gjorts på länge?
Tyvärr inte.
En tanke bara, har du kollat oljenivån i motorn.
Om du öppnar och tömmer evakueringsslangen från luftburken, kommer det olja då?
Hur långt har cykeln gått?

Symptomen du har lutar lite åt ventiltätningar ja.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Blå tycker jag. Jag tycker den går bra. Startar alltid, drar genom hela registret. Slitage ja, men på vad :)

Det ryker mer när man gasar till snabbt och släpper av tycker jag. Ryker ingenting när den inte är varm. Ventiltätningar säger du... skulle ventiljustering hjälpa om den inte gjorts på länge?

Kanske ska förtydliga att när jag säger ryker, då ryker det verkligen :) Tänk gas - släpp av "poff, rökmoln"
Låter som ventiltätningar, börja med en ventiljustering bara för att utesluta det men för att byta tätningar är det toppen av som gäller.
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
-Om du öppnar och tömmer eevakueringsslangen från luftburken, kommer det olja då?

Ska kolla det. Den är inte överfylld om det var det du tänkte på + den drar olja om man pressar den.

Den har gått 5600mil, så inte ny direkt :)
Kan ni förklara varför det lutar åt ventiltätningar snarare än t.ex. kolvringar?

Är inte rädd för att pilla med saker även om mina kunskaper är begränsade (Motormässigt är väl det mest avancerade jag gjort bytt topp på en Volvo 940 typ...). Så länge inte delarna drar iväg.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Hur menar du att en ventiljustering påverkar tätningarnas funktion?
Det gör jag inte, tänkte mer om väldigt tight ventilspel kan ge liknande symptom men då lär väl iofs ventilerna ha bränt ganska omgående...
Så kanske lite önsketänkande å TS vägnar.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Självklart, om du bryter en arm behöver du ju inte gipsa båda :brinnerup
Det låter ju inte alltför omfattande. Tänkte mest på att Ts var inne på att skrota hojen, detta borde kunna repareras med en måttlig arbetsinsats. Byta kolvringar på en cylinder kan väl inte kosta så mycket.
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Tycker också det låter som dåliga ventiltätningar. Vet inte hur det är på hojar men på gamla bilar kunde man byta tätningar utan att lyfta på cylinderhuvudet.
Man köra in tryckluft via en nippel i tändstiftshålet och plockar sedan bort vipparmsbryggan. Då kommer man åt ventilbrickan och knaster så att man kan ta bort ventilfjädern utan att ventilen trillar ner.
Sedan är det bara att byta ventiltätningen.
Vet inte om man fortfarande gör så, men det var vanligt förr.
 

maskan

Medlem
Gick med
12 Aug 2018
Ort
Karlstad
Hoj
Motorcyklar
Kan man se på tärningarna på något sätt om de läcker?

Tänker att jag tar av och kikar på den sidan det ryker vid tillfälle. Frågan är om det blir i år eller nästa.

Kan man fixa det utan att ta bort toppen så slipper man ny packning och grejer, så det vore ju bra. Får googla lite på det.

Ska toppen ändå av så kommer jag kolla kolvar, lager och cylindrar och minst byta kolvringar när man ändå har isär det. Det är här jag är rädd att det kan springa iväg i kostnader :)

Men det är många som tror på ventiltätningar nu, så jag sätter nog mitt hopp till det!
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Kan man se på tärningarna på något sätt om de läcker?

Tänker att jag tar av och kikar på den sidan det ryker vid tillfälle. Frågan är om det blir i år eller nästa.

Kan man fixa det utan att ta bort toppen så slipper man ny packning och grejer, så det vore ju bra. Får googla lite på det.

Ska toppen ändå av så kommer jag kolla kolvar, lager och cylindrar och minst byta kolvringar när man ändå har isär det. Det är här jag är rädd att det kan springa iväg i kostnader :)

Men det är många som tror på ventiltätningar nu, så jag sätter nog mitt hopp till det!
Är du händig och kan trycksätta cylindern med tryckluft så kan du byta tätningar genom att ta bort vipparm och ventilfjäder.
Det kan bli trångt men med lite tålamod så..
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
By the way, jag har Suzukis originalverktyg för att justera ventilspel (den gula med furkant i änden) :tummenupp
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Är du händig och kan trycksätta cylindern med tryckluft så kan du byta tätningar genom att ta bort vipparm och ventilfjäder.
Det kan bli trångt men med lite tålamod så..
Behövs ingen tryckluft. Använd snöre.
Dra ned kolven i nedre läget, d v s slutet av insugstakten, mata in ett mjukt o fint snöre som inte smular genom tändstiftshålet, dra runt så motorn komprimerar snöret.
Byt tätningar, upprepa om fler än en cylinder.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top