Vxllådan på min R1 har rasat. Hilfe!

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Jag har en R1 -99. Det började med att jag tyckte att den hackade ngt när jag gav på ordentligt med gas på tvåans vxl. När jag lämnade in fanskapet så visade sig det att det var ngt stag eller kugge i växellådan som antagligen gar gått sönder. Jag har inga problem att få i växlarna utan det är när jag ger på gas som det hackar.

För att riva motorn och växellådan så hörde jag siffror på 15 000 kronor. Nu funderar jag på att köpa en beg vxllåda från Spinning Wheel och byta hela vxllådan. Är detta det billigaste sättet eller skall jag köpa en hel begagnad motor och byta hela skiten? Tydligen så var bara arbetskostnaden i runda slängar 7000 kr? Kan man byta kassetten i vxllådan eller är det ingen kassett i R1?

Finns det nght annat förslag eller måste jag ställa mig på alla fyra och bita i kudden???? :arsele
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Om kostnaden blir mer än 5000kr kan du hitta en ny (begagnad) motor för det priset.

Hittar du en växellåda för 2000kr (skäligt pris) så köp och gör jobbet själv. Så svårt är det inte.
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Swedie skrev:
Om kostnaden blir mer än 5000kr kan du hitta en ny (begagnad) motor för det priset.

Hittar du en växellåda för 2000kr (skäligt pris) så köp och gör jobbet själv. Så svårt är det inte.

Taget!
När jag ringde runt efter beg motorer så var det billigaste motorn på 12 000 kr. Var hittar jag billigare?
Passar 01:ans motor till -99?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
ring inte till skrotar i sverige. De är dumma i huvet och tar helt idiotiska priser. Köp från USA, tyskland m.m.

Sen finns det säkert nån här med en R1 motor till salu för halva det där priset du fick.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
SOULFLY skrev:
Taget!
När jag ringde runt efter beg motorer så var det billigaste motorn på 12 000 kr. Var hittar jag billigare?
Passar 01:ans motor till -99?

På MC skrotar är de sviiindyra, försök hitta privat istället.
Köpte en R6 motor med skurna kammar för 2000:-, tog växellådan o bytte själv.

Räknat med + nya packningar så hamnade kalaset på lite över 3000... + jobb då förstås

Finns en del gra guider för detta som folk här på forumet gjort, search and you shall find

//håkan
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Troligen ingreppen i 2:ans drev som är dåliga.
Samma fenomen på min R1-99 för ett tag sen.
Kostnaden för delarna tror jag uppgick till MAX 2500kr!! 2:an och 5:ans drev,2 växelförare och bulten till svänghjulet.
Känner man nån händig kille som kan hjälpa så borde du komma ner rejält i kostnad! Plocka ner motorn från ramen är ingen match, själv fick jag hjälp från några på mc klubben då vxl lådan skulle klyvas. Verkstadshandboken viktig om man inte mekat så mycket tidigare.
Lycka till :tummenupp
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
Swedie skrev:
ring inte till skrotar i sverige. De är dumma i huvet och tar helt idiotiska priser. Köp från USA, tyskland m.m.

Sen finns det säkert nån här med en R1 motor till salu för halva det där priset du fick.

Fan. Jag hoppades på att det skulle vara den berömda fjädern men med tanke på att vxllägena fungerar felfritt och att den hackar på 1,2,3 vxl så är det nog ett större ras på fanskapet. :confused:

Måste man riva ner mycket för att byta vxllådan?
Jag är väl inte känd för att vara Gotlands bästa mekaniker om jag säger så. :gnissla
 

newbee

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Ort
HBG
Hoj
Något nytt på G
SOULFLY skrev:
Fan. Jag hoppades på att det skulle vara den berömda fjädern men med tanke på att vxllägena fungerar felfritt och att den hackar på 1,2,3 vxl så är det nog ett större ras på fanskapet. :confused:

Måste man riva ner mycket för att byta vxllådan?
Jag är väl inte känd för att vara Gotlands bästa mekaniker om jag säger så. :gnissla

Fixar du grejer som behövs å kommer hit med rovan så kan jag hjälpa dig till ett skäligt pris :tummenupp
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
leffe75 skrev:
Troligen ingreppen i 2:ans drev som är dåliga.
Samma fenomen på min R1-99 för ett tag sen.
Kostnaden för delarna tror jag uppgick till MAX 2500kr!! 2:an och 5:ans drev,2 växelförare och bulten till svänghjulet.
Känner man nån händig kille som kan hjälpa så borde du komma ner rejält i kostnad! Plocka ner motorn från ramen är ingen match, själv fick jag hjälp från några på mc klubben då vxl lådan skulle klyvas. Verkstadshandboken viktig om man inte mekat så mycket tidigare.
Lycka till :tummenupp

Låter faktiskt väldigt vettigt. Skall fråga en polare som är släkt med Mcgyver :D

Förresten. Kåporna blev riktigt bra som jag köpte i vintras. De höll riktigt bra vid krasch i sommar :tummenupp
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
newbee skrev:
Fixar du grejer som behövs å kommer hit med rovan så kan jag hjälpa dig till ett skäligt pris :tummenupp

Låter bra. Kan fixa billigt boende ca 500m från Gotland Ring till våren :tummenupp
 

Jonathan

Guest
Här kommer en OT fråga:

Hur billigt kan man komma över en Hayabusa motor i hyffsat gott skick?
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
SOULFLY skrev:
Låter faktiskt väldigt vettigt. Skall fråga en polare som är släkt med Mcgyver :D

Förresten. Kåporna blev riktigt bra som jag köpte i vintras. De höll riktigt bra vid krasch i sommar :tummenupp

Jasså du fick testa kraschkåporna på "riktigt" :D
Kul att du blev nöjd :tummenupp
 

SOULFLY

PRIMUS ACIES
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha YZF R1 knäckt på mitten
leffe75 skrev:
Jasså du fick testa kraschkåporna på "riktigt" :D
Kul att du blev nöjd :tummenupp

Inte helt omöjligt att jag återkommer med en ny beställning senare i vinter. Måste fixa lådan först.

Dock en fråga till.
Visst måste det vara enklare att byta hela vxllådan istället för att dela lådan och byta delarna under förutsättning att jag får tag på en beg vxllåda för ungefär 2000 kronor?
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
SOULFLY skrev:
Inte helt omöjligt att jag återkommer med en ny beställning senare i vinter. Måste fixa lådan först.

Dock en fråga till.
Visst måste det vara enklare att byta hela vxllådan istället för att dela lådan och byta delarna under förutsättning att jag får tag på en beg vxllåda för ungefär 2000 kronor?

Blir ju lite billigare om du får tag i en komplett låda, bara den är fräsch....
Och hur du kollar det vet jag inte riktigt, att ingreppen inte är "avrundade", gick att se väldigt lätt på min, samt att växelförarna inte är blånade eller rent ut sagt krokiga, dom tar en del stryk när du lägger i växeln och den senare hoppar ur (mina erfarenheter).
Enda kruxet när man skall byta dreven (om du köper lösa delar) är väl att ha koll på vilken ordning som drev, låsringar etc skall sitta. Återigen, VERKSTADSHANDBOK sparar mycket huvudbry.

Bara att du hör av dej om du behöver mera kåpor :tummenupp
Åker dock till Thailand en månad i Nov/Dec :tuttar
/Leffe
 

Skorpan

Guest
SOULFLY skrev:
Jag har en R1 -99. Det började med att jag tyckte att den hackade ngt när jag gav på ordentligt med gas på tvåans vxl. När jag lämnade in fanskapet så visade sig det att det var ngt stag eller kugge i växellådan som antagligen gar gått sönder. Jag har inga problem att få i växlarna utan det är när jag ger på gas som det hackar.

För att riva motorn och växellådan så hörde jag siffror på 15 000 kronor. Nu funderar jag på att köpa en beg vxllåda från Spinning Wheel och byta hela vxllådan. Är detta det billigaste sättet eller skall jag köpa en hel begagnad motor och byta hela skiten? Tydligen så var bara arbetskostnaden i runda slängar 7000 kr? Kan man byta kassetten i vxllådan eller är det ingen kassett i R1?

Finns det nght annat förslag eller måste jag ställa mig på alla fyra och bita i kudden???? :arsele
det du söker efter är detta: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35824
 

Skorpan

Guest
SOULFLY skrev:
Inte helt omöjligt att jag återkommer med en ny beställning senare i vinter. Måste fixa lådan först.

Dock en fråga till.
Visst måste det vara enklare att byta hela vxllådan istället för att dela lådan och byta delarna under förutsättning att jag får tag på en beg vxllåda för ungefär 2000 kronor?
köp nya drev så vet du att dom är OK (inte så dyrt om du gör det själv)
beg. motor är som o köpa grisen i säcken,du vet aldrig hur lådan är
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Swedie skrev:
ring inte till skrotar i sverige. De är dumma i huvet och tar helt idiotiska priser. Köp från USA, tyskland m.m.


Var hittar man bra skrotar utomrikes med bra pris och service???
Tell me more please... Min "sista" resa i år slutade i :mad: :huvet :brinnerup
så kan ju vara kul att veta vad det kostar med en "ny" innan man börjar
rota i vad fan det är...
Eller fan! Vill bara veta mera.... Tackar! :Bugar
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
SOULFLY skrev:
Fan. Jag hoppades på att det skulle vara den berömda fjädern men med tanke på att vxllägena fungerar felfritt och att den hackar på 1,2,3 vxl så är det nog ett större ras på fanskapet. :confused:

Måste man riva ner mycket för att byta vxllådan?
Jag är väl inte känd för att vara Gotlands bästa mekaniker om jag säger så. :gnissla
Hackar den på 3 växlar?? Säker på att det inte är fjädern?? Kolla iaf...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top