Wössnerkolv till TTR600

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Köpte ett kolvkit på ebay till min offe som jag fått hem nu. Skulle ut och skruva idag och tyckte kolvringarna var lite väl stora. Det här kan väl ändå inte vara rätt. Ska jag slipa bort så mycket av ändarna för att få rätt gap så blir ju ringarna ovala.

Kolv 94,95mm
Ringar 97,5mm

yRpyw2i.jpg
[/IMG]

yCnG4il.jpg
[/IMG]


Tips på var man kan skaffa nya ringar?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kollade hos min lev och....får tag på ringar(950XSY) till kolven 8501DC i allafall. Löser det sig inte så skicka ett pm.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Stämmer att det är fel ringar levererade. 950 XSY står där på förpackningen. Man brukar behöva slipa bort någon tiondels mm på sin höjd.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har meddelat säljaren på ebay. Nu när jag kollar så finns där en bild på påsen med kolvringar så jag har fått exakt det jag beställt men rubriken säger komplett kolvkit med ringar.
Det är ju klart ingen lögn heller för det är ett komplett kit fast med för stora ringar :D. Jaja får invänta svar och se hur det går.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vem var säljaren? Jag har liknande erfarenheter från en säljare i usa. Men i mitt fall var det en JE kolv med foder Som var fel..
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Har en annan historia att berätta också om denna motorfix som säkert kan glädja någon.

När jag letade efter kolv fick jag syn på en nyborrad cylinder och högkompskolv i Canada som med frakt ändå skulle bli någon hundring billigare än att bara köpa en ny kolv. Hade fått för mig att cylindern skulle vara samma på alla xt/tt modeller. Denna cylinder och kolv hämtade jag ut för två veckor sedan.

Hpp7mMk.png
[/IMG]

Passade ju såklart inte men nu har jag iaf en bra anledning att köpa på mig en gammal åttiotals xt också. :D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har en annan historia att berätta också om denna motorfix som säkert kan glädja någon.

När jag letade efter kolv fick jag syn på en nyborrad cylinder och högkompskolv i Canada som med frakt ändå skulle bli någon hundring billigare än att bara köpa en ny kolv. Hade fått för mig att cylindern skulle vara samma på alla xt/tt modeller. Denna cylinder och kolv hämtade jag ut för två veckor sedan.

Hpp7mMk.png
[/IMG]

Passade ju såklart inte men nu har jag iaf en bra anledning att köpa på mig en gammal åttiotals xt också. :D

Det skiljer väll bara en skruv i framkant där Kamkedja går.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Det skiljer väll bara en skruv i framkant där Kamkedja går.

Jo och lite mer än så. Större cc mellan ett par skruvar till toppen. Var ute och fotade gamla toppackningen på den "nya" cylindern. Syns nog hyggligt tydligt att TTR toppen inte gillar XT cylindern. Vet inte när men någon gång under processens gång har Yamaha fått för sig att förändra toppen eller kanske det bara är ttr modellen som ändrats.:va

kds8fTD.jpg
[/IMG]
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Aha. TTR. Generation 5 block.

Det är samma motor som 660.

Bara kopplingskåpan som skiljer vattenkylda 660 motorn mot din luftkyld.

TTR har en smalare vev än alla andra 600 och så o väger ca 5kg mindre än TT600E motorn..

En hemlighet..

Raptor 700 cylindern passar rakt på dom blocken jag har en sådan hybrid.

Dom blocken är väldigt eftertraktade i usa till dragracing med raptor 700++++ tror dom är uppe i drygt 1000Cc o 10-11,000 rpm ca 140 hp utan turbo.
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Aha. TTR. Generation 5 block.

Det är samma motor som 660.

Bara kopplingskåpan som skiljer vattenkylda 660 motorn mot din luftkyld.

TTR har en smalare vev än alla andra 600 och så o väger ca 5kg mindre än TT600E motorn..

En hemlighet..

Raptor 700 cylindern passar rakt på dom blocken jag har en sådan hybrid.

Dom blocken är väldigt eftertraktade i usa till dragracing med raptor 700++++ tror dom är uppe i drygt 1000Cc o 10-11,000 rpm ca 140 hp utan turbo.

Wuuut? Det var som faeen. Tur att jag inte visste det innan.:)
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sedan går det meka in R6 kopplingen utan större bekymmer men det är också en hemlighet sälj inget om detta:D
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Sådärja nu ska det nog lira lite bättre. Fick behålla 97mm ringarna så om någon behöver sådana finns det här.
Har någon sug efter nyborrad xt cylinder 96mm med ny wiseco högkopskolv finns det här också.

rk0IP0K.jpg
[/IMG]
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Någon som sitter inne med åtdragningsmoment för topp mm? Hittar bara servicemanualer på nätet och där framgår det inte.
Har en gammal clymer rep handbok för xt/tt men är inte säker på att det är samma moment på denna.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top