Walkie Talkies behövs

TobiasC91

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
-07, Honda cbr 125
Vad rekomenderar ni för walkie talkies + headset eller någon annan lösning, för att kunna prata när man kör mc. Det ska vara smidigt. Priset är inte viktigt. Det ska passa till "Full face helmet"/ integral.

Tack på förhan,
mvh Tobias

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
2006, Yamaha xt660x
Testa SH´s sökfunktion nästa gång.. Finns ett gäng trådar som behandlar just detta.

Svar på din fråga: Scala Rider Q2, från tillverkaren Cardo är vad du vill ha.

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Utifrån de kraven finns det egentligen bara ett alternativ, Neckmike från Bikeman. Strupmikrofon is da shit.
http://www.bikeman.se/html/upg_sv/bm_iv_nm.html

Nope, finns andra riktigt bra grejor som tex Carodo scala rider Q2.

Allt monteras på hjälmen och inga sladdar och skit ner i stället, styrs med bluetooth och kan paras med telefon och gps eller annat likadant headset.:tummenupp Kostar runt 1000 sek.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Neckimike såg ut som en jäkla massa prylar och kablar. Walkie talki, strupmick och nån mojäng att ha på fingret. Såg alldeles för pyssligt ut. Scala däremot blev jag jävligt sugen på!

talented

Alv på motard
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
2006, Yamaha xt660x
mmm, jag ska lätt ha en scala oxå.
Måste bara inhandla sakerna som står ovanför på inköpslistan först. (PcIII etc) :)

TobiasC91

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
-07, Honda cbr 125
köpte ett par cobra mt800 med ett par sköna headset, funkar bra, men väldigt mycket sladdar och sånt, 800kr varn betalade vi

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
köpte ett par cobra mt800 med ett par sköna headset, funkar bra, men väldigt mycket sladdar och sånt, 800kr varn betalade vi
Det bökigaste IMHO är PTT (push-to-talk) knappen på styret. Tyvärr finns inte många varianter, enda alternativet är röststyrning (s.k. vox) vilket också har sina nackdelar, speciellt med vanliga mikrofoner och dess vindkänslighet. Scala fast med Neckmike strupmikrofon skulle nog kunna vara en höjdare, om radioräckvidden räcker.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag köpte ett par scala q2. Eftersom alla bara har snälla saker att säga så måste jag gnälla på att mikrofonen är på tok för stor, känns ju som att ha en pingisboll inklämd mellan ansiktet och framdelen av hjälmen.

Samt att den inte alls gick bra att montera "normalt" på min Shoei Syncrotec II, den hamnade för långt ner så att den störde när jag vred på huvudet. Nu sitter den på en ful klump med c:a 30 "häftkuddar" och man känner av vindfånget när det börjar gå undan lite. Så det där med att den är enkel att montera på ALLA hjälmar...jojo...

Provade även montera på en av mina "lidl/skjutshjälmar", där lossnade hela inredningen när jag försökte få in fästet "mellan skalet och inredningen" som det är tänkt att sitta. Lika bra det, nu blir det till att köpa ett par riktiga hjälmar i de storlekar som saknas i samlingen.

Om någon köper en Scala Rider Q2 och får problem att ansluta den till en TomTom Rider I/II så är det huvudsakliga problemet att man måste gå in i tomtoms menyer och göra en "reset till fabriksinställningar", för det är BARA efter en sådan reset man kan ansluta ett nytt headset. I vanliga bluetoothmenyn kan man bara ansluta telefoner.

Jag hann köpa en Garmin Zumo innan jag hittade den lösningen :)

Det är sällan jag kör med GPS, oftast vill jag ha hedsetet parat direkt till telefonen istället för headset<->gps<->telefon, just nu verkar det som om jag måste resetta alla syncningar ifall jag vill byta ordningen. Helst skulle jag vilja kunna ha både gps:en och mobilen syncade till headsetet automatiskt beroende på vilka enheter som är igång/aktiva, men det fungerar inte så för mig just nu iaf.

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Det är sällan jag kör med GPS, oftast vill jag ha hedsetet parat direkt till telefonen istället för headset<->gps<->telefon, just nu verkar det som om jag måste resetta alla syncningar ifall jag vill byta ordningen. Helst skulle jag vilja kunna ha både gps:en och mobilen syncade till headsetet automatiskt beroende på vilka enheter som är igång/aktiva, men det fungerar inte så för mig just nu iaf.

Jag kör sällan med gps heller utan parar vanligtvis telefonen direkt till Scalan. Det enda jag brukar göra om jag använder gps'en oxå är att ta bort Scalan i mobilen , så det inte blir några konflikter. När jag nästa gång använder endast mobil o Scala , så parar jag dom igen... Går på 20 sek.:)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA