Jag köpte ett par scala q2. Eftersom alla bara har snälla saker att säga så måste jag gnälla på att mikrofonen är på tok för stor, känns ju som att ha en pingisboll inklämd mellan ansiktet och framdelen av hjälmen.
Samt att den inte alls gick bra att montera "normalt" på min Shoei Syncrotec II, den hamnade för långt ner så att den störde när jag vred på huvudet. Nu sitter den på en ful klump med c:a 30 "häftkuddar" och man känner av vindfånget när det börjar gå undan lite. Så det där med att den är enkel att montera på ALLA hjälmar...jojo...
Provade även montera på en av mina "lidl/skjutshjälmar", där lossnade hela inredningen när jag försökte få in fästet "mellan skalet och inredningen" som det är tänkt att sitta. Lika bra det, nu blir det till att köpa ett par riktiga hjälmar i de storlekar som saknas i samlingen.
Om någon köper en Scala Rider Q2 och får problem att ansluta den till en TomTom Rider I/II så är det huvudsakliga problemet att man måste gå in i tomtoms menyer och göra en "reset till fabriksinställningar", för det är BARA efter en sådan reset man kan ansluta ett nytt headset. I vanliga bluetoothmenyn kan man bara ansluta telefoner.
Jag hann köpa en Garmin Zumo innan jag hittade den lösningen
Det är sällan jag kör med GPS, oftast vill jag ha hedsetet parat direkt till telefonen istället för headset<->gps<->telefon, just nu verkar det som om jag måste resetta alla syncningar ifall jag vill byta ordningen. Helst skulle jag vilja kunna ha både gps:en och mobilen syncade till headsetet automatiskt beroende på vilka enheter som är igång/aktiva, men det fungerar inte så för mig just nu iaf.