WalkieTalkie/Baby monitor?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Jag måste skaffa en babymonitor som jag troligtvis inte kommer att behöva använda mer än vid ett tillfälle. Därför skulle det vara smutt om det fanns nåt schysst WalkieTalkie-kit som har en tillfredställande monitorfunktion, för walkitalkies kan man ju ha annat kul med också.

Tips?

(OBS: endast för tresiffriga belopp med låga startnummer...)

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Tjöp en i butik dagarna innan, spara kvittot, återlämna efter tillfället och hävda att den inte fungerar/tjöpte fel modell etc etc...

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Och fördelen med walkie-talkie är längre räckvidd än babyvakten, du kan va 2-3km hemifrån om du vill (troligen hinner ungen somna om innan du hinner hem:D )

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Och fördelen med walkie-talkie är längre räckvidd än babyvakten, du kan va 2-3km hemifrån om du vill (troligen hinner ungen somna om innan du hinner hem:D )

Glöm inte fördelen med att slippa se ut som en djävla dork när man vill använda skiten utanför huset/spjälsängen.

Skulle inte vara så frEKCt att stå med en babymonitor i handen och snacka med kompisen som gör sig klar för att droppa in på en bergvägg med orörd lösnö när man själv har för avsikt att ta lite balla bilder nedifrån.

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
VOX is the shit alltså? Ingen risk att batterierna tar slut snabbt när den "är på" hela tiden? Eller hur funkar det?

Skulle inte vara så frEKCt att stå med en babymonitor i handen och snacka med kompisen som gör sig klar för att droppa in på en bergvägg med orörd lösnö när man själv har för avsikt att ta lite balla bilder nedifrån.

Hehe, nä kan se det framför mig...

Verkar helt OK, jag slår nog till.

Nån som vet hur dom funkar inomhus, typ en våning ifrån med nån dörr stängd?

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
VOX is the shit alltså? Ingen risk att batterierna tar slut snabbt när den "är på" hela tiden? Eller hur funkar det?

De drar lite batterier men man får se till att köra laddningsbara och ha ett par i reserv.

Vi använde våra rätt mycket när prinskorven var som minst. Men en helkväll klarar de utan problem. Jag vet inte hur lång batteritiden är men jag kan tänka mig att det är 8-12 timmar när du kör vox.

Dessutom behöver du ju bara ha vox aktiverat på den radio som är hos babyn. Så vill man få batterierna att räcka längre kan du ju byta radio vid halvtid till den som har haft vox avslaget. Se även till att ha ljudet neddraget till max på den radio som ligger hos ungen om inte annat för att undvika att barnet väcks av att någon annan i närheten kommer in på samma frekvens..

Har ofta märkt när jag varit i alperna att man fått konkurera en del med andra om kanalerna...

Nån som vet hur dom funkar inomhus, typ en våning ifrån med nån dörr stängd?

I samma hus skall det inte vara några som helst problem. Är man däremot inne i stan så kommer räckvidden minska avsevärt jämfört med om man är ute i mer öppna landskap.

edit:
Ytterligare en fördel med att köpa comradio är att du för ett par hundralappar kan köpa till hörlurar och mic samt "aktiveringsknapp" som gör att du kan använda radion när du kör hoj. Jag använde samma comradio som jag använde i alperna till att funka som babymonitor åt prinskorven och för att användas när jag hjälpte en polare som övningskörde.

Last edited:

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
De drar lite batterier men man får se till att köra laddningsbara och ha ett par i reserv.

Vi använde våra rätt mycket när prinskorven var som minst. Men en helkväll klarar de utan problem. Jag vet inte hur lång batteritiden är men jag kan tänka mig att det är 8-12 timmar när du kör vox.

Dessutom behöver du ju bara ha vox aktiverat på den radio som är hos babyn. Så vill man få batterierna att räcka längre kan du ju byta radio vid halvtid till den som har haft vox avslaget. Se även till att ha ljudet neddraget till max på den radio som ligger hos ungen om inte annat för att undvika att barnet väcks av att någon annan i närheten kommer in på samma frekvens..

Har ofta märkt när jag varit i alperna att man fått konkurera en del med andra om kanalerna...

I samma hus skall det inte vara några som helst problem. Är man däremot inne i stan så kommer räckvidden minska avsevärt jämfört med om man är ute i mer öppna landskap.

Tack som fan för hjälpen:tummenupp

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Själv siktar jag på en dansk Au Pair. Någon som provat dessa?

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Grabben har tele2 o han brukar ju tjafsa med polare i timmar i telefonen utan att det kostar mer en en uppkopplingsavgift. Bara o lägga en lur vid spjälsängen o ringa upp den andra som man har med sej o knäppa på högtalarfunktionen:D

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Grabben har tele2 o han brukar ju tjafsa med polare i timmar i telefonen utan att det kostar mer en en uppkopplingsavgift. Bara o lägga en lur vid spjälsängen o ringa upp den andra som man har med sej o knäppa på högtalarfunktionen:D

Snålhet är den bästa grund för briljanta innovativa lösningar. :fakta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
PMR-radio med VOX brukar inte trigga förän vid rätt rejält ljud, dom dyrare/bättre brukar ha justerbar VOX.

Inget att lämmna på en plats där du vill tjuvlyssna MAO

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
tele2 är inget alternativ vid
* Lat: N 67º 23.290'
* Long: E 018º 31.104'

PMR-radio med VOX brukar inte trigga förän vid rätt rejält ljud.
Den ska som sagt användas som babymonitor....

Se mitt tillägg ang. att använda COmradio på MC i inlägget ovan. Tipset är att du väljer en comradio som du kan kompletera med "intercom"-funktionalitet för MC:

Vad har/hade du för apparat själv då?

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag fattar inte...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vad har/hade du för apparat själv då?
Jag har en modell från Alan inköpt på Teknikmagasinet. Kompletterades senare med headset anpassat för MC så man kan prata mellan två hojar. Praktiskt om man skall åka en längre tur så slipper man stanna för att ta diskusionen om huruvida det börjar bli dax att stanna....

Jag fattar inte...
Fastpris månne?

galaxen

Ny medlem
Gick med
23 Nov 2015
Hoj
ingen än
Var det verkligen värt att regga sig för att kunna göra tafatta säljförsök i en 6 år gammal tråd?:7peta

nope,inge reklam! tvungen att regga mig på nytt då jag har ny mail,och glömt lösenordet till mitt förra konto här. om det ens finns kvar xD

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning