Wankelmotor

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Jag kom på en sak häromdan...Om man tar en sporthoj och lyfter ur motorn. Och sen trycker in en 3 eller 4 kolvig wankelmotor i den istället... det skulle vara som att ha en v6 eller v8 i en litten sporthoj :rolleyes:.
Visst det skulle vara lite klurigt att få dit det och att få allt med växellådan o funka.
Endast en liten tanke från mig. Vad tror ni?
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Faaan så coolt med vankelmotor iaf :) ....
Norton F1 suzuki RE5 ser ju nästan okej ut tom
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Men det va ett tag sen och wankelmtorerna har utvecklats en hel del sen dess...
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Norton F1 känns faktiskt inte så omodern. 95 hästar irån 590 kubik och 135 i race-trim har jag för mig att det var.
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Mjo det är ju inte så dåligt...men det går att få ut mer...
 

Solid snake

Guest
Nackdelen med wankelmotorn borde ju vara att det är mindre kompression i en sån motor, och att det är en ganska så stor yta som ska antändas.

Så avgasvärdena blir nog inte så tjusiga jämfört med en kolvmotor.
 

Ufo_Micke

Medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
.
Hoj
690 Enduro R -12
Nej det är ju sannt men det går att få ut grymmt mycket effekt ur dem, inga vibrationer, går att varva mycket, men de drar ganska mycket soppa.
Kompressionen fixas med turbo.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...inga vibrationer...
Möjligt att det är så numera. Men så sa man när det begav sig också och då stämde det inte. Jag har kört RE5:an en del och den vibrerade nästan lika mycket som den tidens radfyror. Vibrationerna var dock annorlunda, behagligare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nackdelen med wankelmotorn borde ju vara att det är mindre kompression i en sån motor, och att det är en ganska så stor yta som ska antändas.

Så avgasvärdena blir nog inte så tjusiga jämfört med en kolvmotor.

Nja, Mazda har ju lyckats få sin nya wankel avgasgodkänd, två tändstift per "cylinder" hjälper ju till med antändandet, och tätningarna har ju blivit bra mycket bättre på senare år.
Numera finns ju TOM flyg-godkända wanklar...
 

Solid snake

Guest
3151466 Nja, Mazda har ju lyckats få sin nya wankel avgasgodkänd, två tändstift per "cylinder" hjälper ju till med antändandet, och tätningarna har ju blivit bra mycket bättre på senare år.
Numera finns ju TOM flyg-godkända wanklar...
Jo jag kom på det sen med stiften, sen är det ju som du säger att tätningarna har blivit mycket bättre, förr gick dem ju sönder hela tiden.

Sen kan jag tänka mig att en annan fördel är att man kan göra wankelmotorer mycket mindre men fortfarande ha samma effekt som en kolvmotor, sen har den färre rörliga delar också.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jo jag kom på det sen med stiften, sen är det ju som du säger att tätningarna har blivit mycket bättre, förr gick dem ju sönder hela tiden.

Sen kan jag tänka mig att en annan fördel är att man kan göra wankelmotorer mycket mindre men fortfarande ha samma effekt som en kolvmotor, sen har den färre rörliga delar också.

Det finns ju EN och endast en principiell fördel gentemot otto-motorn, dieseln och bensintvåtaktaren nämligen att man inte behöver omvandla en fram- och återgående rörelse till rotation.
Det är där den ursprungliga lockelsen finns.
Ett mer lätthanterligt alternativ till turbinen kan man också säga...


Tack för den länken; mycket info i bra format.
Tänk att det funnits en "Motoprom RD660". Närapå i verkligheten också. Vad säger man? Hade jag museum skulle jag ge nästan vad som helst för en sån...
 
Last edited:

Preppen

Vill men kan inte
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
Gixxer 750 -07, 1098S
man van Isle of Man -90 eller -91 tror jag det va, med en vankelmotor.

Reglerna förbjöd den efter det (för överlägsen?).

Hojen man körde på gick på auktion i London för 12.000 pund för några år sedan.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
detta är smaskens, har drömt och skissat på detta länge..
hoj nr2 kan bli en wankel.

EDIT
kom på att jag såg nått om Norton hojen i en italiensk eller spansk tidning i våras hos Highland.
tog några taskiga kort med mobilen,, ser ju ut som nån har återbyggt den med modernare chassiebitar..
 

Bifogat

  • klipp.jpg
    klipp.jpg
    38 KB · Visningar: 139
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Annars har jag en hygglig gasturbin som levererar 400hk och heroiska mängder vrid. Gör för övrigt på flygfotogen och kräver ingen växellåda. Låter gött @ 45000rpm på primärturbin. Rätt bra skick i skrället om man stålar upp den till maxvar och lossar bromsen :näsblod . De ni pöjka, är nåt att bygga hoj på. Blir lite svårt att hitta slip-on eller likande med 10" utblås men what tha heck..Steker väl den som ligger bakom i alla fall :brinnerup
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var ute en Norton Wankel på blocket för ett halvår sedan.
Jag har inte råd med "samlarhojar", men sugen blev jag
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Motorn i den här bilen kanske vore nåt...

[YOUTUBE-ID]tpyZuAtH-FQ[/YOUTUBE-ID]




.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Var det inte Suzuki´s Wankel som kallades "brödlådan" pga den otroligt fula instrumenteringen :D

Ps där va ett test för ett tag sen i någon mc-tidning (om det var mcnytt ?) där dom körde en riktigt gammal Suzuki med många mil på mätaren brukades av en äldre person till vardags.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Var det inte Suzuki´s Wankel som kallades "brödlådan" pga den otroligt fula instrumenteringen :D

Ps där va ett test för ett tag sen i någon mc-tidning (om det var mcnytt ?) där dom körde en riktigt gammal Suzuki med många mil på mätaren brukades av en äldre person till vardags.

Classic Bike hade välan en stor artikel om den härförleden?
För övrigt en jäkligt fin tidning!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top