Waste gate , dumpventil?

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Ort
Falun
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Är inte det samma sak?
Som släper ut gaserna vid avslag av gas, för att gaserna inte ska bromsa turbon?

Tack på förhand :cool:
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Vad heter ventilen som öppnar vid max laddtryck då? Sådan finns väl? Trodde det var wastegate. (Men det är mycket jag tror)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Wastegate är ventilen som öppnar och leder avgaserna förbi "turbon" när önskat laddtryck är uppnåt så att inte laddtrycket rusar.

Dumpventil är den ventil som säger Pssshhhh och släpper ut övertrycket när man släpper gasen och spjällen stängs. annars studsar gärna luften tillbaka in i turbon och kan skada impellerbladen.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Varför skriva i Övrigt kackel ? Platsar bättre t.ex. under Teknik.
Det finns 2 ventiler (ibland)
1) waste gate, reglerar laddtrycket genom att släppa avgaserna förbi turbindelen i turbon o ut i avgasröret. Turbon snurrar alltså inte så fort då. Det är det 'normala' sättet att reglera laddtrycket.
2) dumpventil, reglerar trycket innan gasspjället genom att släppa ut lite av den komprimerade luften efter kompressordelen av turbon o normalt innan laddluftkylaren. Används för att turbon inte ska varva ner vid gassläpp v t.ex. växling o ger därför kortare fördröjning vid påslag igen. Minskar även påkänningarna på turbon. 2 varianter finns, den ena dumpar ut i fria luften o den andra till insuget innan kompressordelen. Används alltså bara tillfälligt vid snabba gassläpp.
/u
EDIT: skrev innan jag sett eus' inlägg ovan, därav upprepningen
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Sen finns det väl nått som kallas Pop-Off (?) oxo va? Typ nån säkerhets ventil som ställs in på ett visst tryck och släpper ut allt tryck i det fria vid ett eventuellt fel på wastegaten...rätta mig om jag har fel...
 

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Ort
Falun
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
ulf_lundin skrev:
Varför skriva i Övrigt kackel ? Platsar bättre t.ex. under Teknik.

Tänk vilka misstag man gör i bland :cool:
Men tack för att ni klarade ut allt :hej
Mvh Anders :öl
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blow-by/blow-off är vakumstyrt av insuget när spjällen stängs. Vissa måste ha återcirkulerade (bara bilar) för att inte MAF'en ska få spunk och dränka motorn med bensin. Pop-off'en är ju oftast bara en fjäderbelastad säkerhetsventil. High-tech'arnas Pop-off är styrd av en MAP-sensor som öppnar en ventil vid för högt tryck - att föredra eftersom den inte kan smygläcka vid höga laddtryck.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
På Indi Car-bilarna har man en säkerhetsventil som kalibreras av arrangörerna och monteras just före start, detta för att ingen ska kunna fuska och köra med högre laddtryck än tillåtet.
För att föraren ska veta om den håller på att öppna sig har han en slang in i hjälmen så att han hör ett pysande ljud och kan släppa lite på gasen innan den öppnas helt.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Eftersom det ligger under 'Snack'...
Sonen kom hem m en ny audi a4 1.8 t (tror jag). Den visade sig ha återcirkulerande dumpventil. När man släpper gasen suckar den lite uppgivet, låter rätt kul, som om den egentligen ville ha mer gas i stället. Om man nu får förmänskliga en motor.
/u
 

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Honolulu, Hawaii
Hoj
Såldes för att betala studier på Hawaii
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Freddo skrev:
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.
Det där får du gärna förklara närmare; vilka ventiler du menar, var dom sitter o hur dom styrs.
/u
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Freddo skrev:
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.


ööh... nej!
dumpventil å wastegate är ju inte samma sak
har du inte läst tråden?

Om du har ett övertryck i insugningsröret så bromsar det ju turbon massvis och framörallt skadas den.
Däremot t ex rallybilar som kör med respons system.. eller anti lag kör utan dumpventil. Därav kvittret (som uppstår när luften studsar tillbaka in mot impellerbladen.
Detta system håller turbon snurrande genom att spruta in bränsle i turbon när man släpper gasen.. sen när man trycker på gasen igen så antänds bränslet i turbon.. och voila så har man massa laddtryck igen
Wastegaten är ju fortfarande ventilen som öpnnar och leder avgaserna förbi "avgashjulet" på turbon när rätt laddtryck är uppnåt, för att inte laddtrycket ska rusa.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Freddo skrev:
dumpventil/waste gate använder man för att det låter häftigt och är skonsammare mot motorn men det ger inte maximal effekt till motorn då det tar längre tid för turbon att ladda upp. Den släpper med andra ord ut all luft när man släpper gasen. Det finns bättre ventiler som bara släpper ut tillräckligt med luft för att det inte ska sakta ner turbon. Låter dock inte lika häftigt.

Är det så? :D Det är bra att du har läst på på zatzy-sidorna :) Skämt åsido, så är det inte. Titta upp så ser du flera utförliga svar som beskriver allt på ett bra sätt.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top