Wastegate = dumpventil?

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Muskedunder skrev:
Du menar alltså att om man har en bypassventil på sin bil så kan man inte byta den mot en atmosfärisk? Kan man inte dra en specialare? Jag hade tänkt att tjacka en turbomatad pimpmobile till nästa höst. Den har en bypassventil och tanken var att jag skulle montera på lite godis, däribland en efterlängtad högljudd dump. Blir jag besviken nu? :(

sitter dumpventilen nära massmätarn/luftburken så kan du ju slänga dit ett öppet filter istället för orginalburken så hör du nog pyset.. skruvar du upp laddtrycket oxå så blir det ju ännu pysigare..
om man nu vill pysa som ngn finnig fjant o en evo sjua betald av pappa
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
RG500-Johannes skrev:
Finns lite bilder på eländet...

/J
Mmmm Den ger mej hemlängtan.
Inte så farligt moddad!!!!!!
Verkar vara en helt annan cykel....
Har det gjort lika stor skillnad på cykeln som listan är lång av modifieringar?

Innan hojlivet tar helt slut ska jag äga en RG till....så är det bara :tummenupp
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
R1 wannabe skrev:
Mmmm Den ger mej hemlängtan.
Inte så farligt moddad!!!!!!
Verkar vara en helt annan cykel....
Har det gjort lika stor skillnad på cykeln som listan är lång av modifieringar?

Innan hojlivet tar helt slut ska jag äga en RG till....så är det bara :tummenupp

Det är rätt stor skillnad, men den är inte finputsad riktigt. Skulle behöva ägna lite tid till framgaffeln bl.a. Funderar på att slänga i RaceTech grejor, då kan man beställa fjädrar, ventiler och allt för en rimlig peng. Istället för att få den omshimsad etc.

På motorsidan är det klart att det ger skillnad, men jag har inte fipplat med den i bänk etc, så jag famlar lite i blindo.

Känner en kille som har en RG som han skulle kunna tänka sig sälja. Inte helt billig, men fräsch och med lite lagom putsning i cylindrar etc. PM:a om du vill ha hans mailadress.

Sorry för offtopic, alla.

/J
 

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
RG500-Johannes skrev:
Ja, du får en avklösning på "läsidan" av kompressorbladen och virvelbildningen blir tillslut så pass stor att flödet kan reverseras.


Nej, smäller gör det inte, det kan låta lite olika. Ibland som när man släpper ut luften från en ballong och drar i blåsmunstycket liksom: <PRIRIRIRIRIRIRIRI>, är det riktig systempump så kan det låta lite: <weiiischuschuschu> -liten tid tills systemet återhämtar sig- <weiiischuschuschu> -osv...
/J

Kollade precis på Svenska Rallyt på TV, där låter WRC-bilarna något liknande vid motorbroms och nedväxlingar (ingång i kurvor). Är detta så kallad pumpning man hör?

Lade dessutom märke till att man verkar till att köra med lugnare responssytem än tidigare, smäller inte lika mycket

/ anol på MBGIRLs konto
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Alltså en bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar den ju som bare faan och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.

Den variant som sitter på alla Turbo-Saabar f.o.m M85 (kan ha fel) är av typen bypassventil.
Bypassventil har samma funktion som en dumpventil med den skillnaden att en bypass skickar tillbaks den utsläppta luften strax innan turbon, medan en dump släpper ut luften i det fria.
Man kan med fördel montera en bypassventil på en utan originalmonterad bypassventil.

På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre.
De bilar som inte har luftmängd/massemätare utav Saab är de med Trionic 5 som styrsystem.
* 9000 M94-98
* NG900/9-3> M00 (med några avvikelser).

Man kan på dessa bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom.

Genom att montera ett filter på bypassen och/eller montera ett öppet filter istället för luftrenarburken så får man ett litet pysljud som kan få de flesta fjortisar att komma i brallan.
Sedan kan man köpa en s.k dump. De är ofta kolvstyrda och medför ett lite kvittrande ljud, eller liknande en nysning.

Själva funktionen är inte bättre på en sådan än en original om man inte tänkt ladda mer än ca:1,5bar och skillnaden är att en kolvstyrd oftast håller bättre, då man kan ställa hårdheten med en fjäder.
Skall man trimma VÄLDIGT mycket så är det rekomenderat att köpa en dump då den kan evakuera luften fortare, och den skall då ha grövre anslutning.

Man kan montera en bypassventil på två olika håll.
det ena hållet hjälper laddtrycket till att hålla ventilen stängd och det andra tvärt om. I det första fallet så öppnar ventilen marginellt senare, men den håller trycket lite bättre i gengäld.

Det finns ju även lite grövre modeller av återcirkulerande bypassventiler. De är oftast kolvstyrda och ger oftast ett kvittrande ljud ifrån sig i kombination med öppet filter.
De olika varianterna är många men en vanligt förekommande och relativt billig (750:) är Mitsubishi Evo VI´s bypassventil.
Den passar med lite modifikation då den har lite grövre anslutningar än Saabs original 25mm mot 35mm. Detta kan man lösa genom att montara dubbla slangstumpar vid anslutningarna (se bil på min sida nedan)

Sedan finns det ju andra eftermarknadsventiler som passar rakt på eller kräver liknande modifikationer som Mitsubishi´s.

Har man haft en Bypassventil monterad original så kommer man inte märka någon direkt skillnad på Spoolup tid, men den håller lite bättre.

läst på turbo club of sweden
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
MBGIRL skrev:
Kollade precis på Svenska Rallyt på TV, där låter WRC-bilarna något liknande vid motorbroms och nedväxlingar (ingång i kurvor). Är detta så kallad pumpning man hör?

Lade dessutom märke till att man verkar till att köra med lugnare responssytem än tidigare, smäller inte lika mycket

/ anol på MBGIRLs konto
Nej, det du hör är de aktiva differentialerna.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det finns ju även lite grövre modeller av återcirkulerande bypassventiler. De är oftast kolvstyrda och ger oftast ett kvittrande ljud ifrån sig i kombination med öppet filter.
De olika varianterna är många men en vanligt förekommande och relativt billig (750:) är Mitsubishi Evo VI´s bypassventil.
Den passar med lite modifikation då den har lite grövre anslutningar än Saabs original 25mm mot 35mm. Detta kan man lösa genom att montara dubbla slangstumpar vid anslutningarna (se bil på min sida nedan)

Sedan finns det ju andra eftermarknadsventiler som passar rakt på eller kräver liknande modifikationer som Mitsubishi´s.

Har man haft en Bypassventil monterad original så kommer man inte märka någon direkt skillnad på Spoolup tid, men den håller lite bättre.

läst på turbo club of sweden[/QUOTE]




Mycket bra innlägg även om det nu va citerat från annat forum men förklarar kanska väl funktionen på dumpventiler


Att betänka är detta När man jobbar med småturbosar som sitter på bilar
å runt 300 hk så funkar det mesta det är som att trimma sachs mopeden
det går inte att göra fel hehe
men när man börjar jobba med avancerade system å stora aggregat så ställs extremt stora krav på komponenter så som dumpventiler wastgates pumpar mm

Rent generellt kan man säga att stora membran areor med höga fjäderkonstanter är det som gäller både på dumpar och wastgates
Saken är den att manöverarean ( membranet i detta fall) måste vara väldigt mycket större än det säte som ska täta mot laddtrycket

Under spoolupen ( då turbon bygger tryck) och med inte 100% trottel
så får man ett rejält tryckfall över spjället

Exempel i plenumet har vi 1bars laddtryck men efter spjäll bara 0,8 bar
detta gör att arean som skall hålla dumpen stängd inte har nog med kraft att hålla igen ventilen ( om areaskillnaderna är för små) utan det börjar läcka laddtryck Nästan alla kolvdumpar har detta inbyggda mekaniska fel
men som sagt man märker inte sånt förens man är uppe på en lite högre nivå av turbotrimmning

Ungefär samma gäller för wastgates för att få en god kontroll


Denna underbart vackra tial-dumpventil har rejält stort membran och en fjäder som man knappt rubbar förhand
 

Bifogat

  • tial-dump 003.jpg
    tial-dump 003.jpg
    88 KB · Visningar: 100
  • tial-dump 004.jpg
    tial-dump 004.jpg
    136.4 KB · Visningar: 114
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
trollkarlen skrev:
Fel,
Finns de nå bättre ljud än en rallycross tävling när man bara hör turbosuget och dumpventilen vid gassläpp.

/R

En hårt accande gammal Scania 143:a låter inte helt fel heller :)
 

Tommy-L

Allt e relativt
Gick med
19 May 2004
Ort
S-tälje
Hoj
Ktm 950 SM SvarT!
Mycket bra innlägg även om det nu va citerat från annat forum men förklarar kanska väl funktionen på dumpventiler[/QUOTE skrev:
orka inte skriva allt det där själv men hadde nog inte varit lika välformulerat och hadde väll skrivit på nått konstigt sätt. så jag viste vart man kunde klippa och klistra skiten går mycket snabbare :tummenupp
finns mycket man kan lära sig allmänt om motorer på sånna sidor.

och denna kostar ca 1800 om du vill att det ska pyyyyyyyyyysa mycket när den dumpar luften.
 

Bifogat

  • d1850_small.jpg
    d1850_small.jpg
    4 KB · Visningar: 594
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om jag fattat saken rätt så kör man inte med dump i rally
utan man kör med responssystem i stället vilket innebär att när gasen släps så håller en liten solenoid gasspjället ganska mycke öppet ca 10 grader har jag för mig samtidigt läggs tändningen långt efter TDC och soppa tillsäts
vilket håller en djävla snurr på turbon

Väldigt vanskligt att få detta att fungera utan att elda motorn å turbon

Eller som det står i mitt DTA sprut när man vill gå in på denna funktion

ARE YOU SURE YOU WANT TO DO THIS
DO YOU HAVE A LARGE RACE BUDGET hehe :D
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top