Alltså en bypassventil/dumpventil används för att turbon skall slippa stanna upp helt abrupt då gasspjället är tillfälligt stängt. När man har ett visst laddtryck på turbon så snurrar den ju som bare faan och när spjället stängs så blir det ju som en vägg turbon får jobba emot, och den stannar tvärt, och turbinbladen kan ta skada av detta.
Samtidigt får turbon börja om från noll igen då man t.ex. har växlat eller släppt gasen. Om man i stället låter turbon snurra fritt utan att stanna så får man en snabbare Spoolup.
Den variant som sitter på alla Turbo-Saabar f.o.m M85 (kan ha fel) är av typen bypassventil.
Bypassventil har samma funktion som en dumpventil med den skillnaden att en bypass skickar tillbaks den utsläppta luften strax innan turbon, medan en dump släpper ut luften i det fria.
Man kan med fördel montera en bypassventil på en utan originalmonterad bypassventil.
På de bilar som det sitter en luftmasse/mängdmätare på så är det inte rekomenderat att använda en dump då motorn "blir av med" den luften
som luftmasse/mängdmätaren beräknade bränsleblandningen på. Detta resulterar att bilen går fett (får för mycket bensin)
Detta kan skada katalysatorn och bilen går sämre.
De bilar som inte har luftmängd/massemätare utav Saab är de med Trionic 5 som styrsystem.
* 9000 M94-98
* NG900/9-3> M00 (med några avvikelser).
Man kan på dessa bilar plugga återcirkulationen och använda originalbypassen som en dump, men då bör man sätta dit ett litet filter på bypassen för den "läcker" lite på bl.a. tomgång, och suger därför in luft därigenom.
Genom att montera ett filter på bypassen och/eller montera ett öppet filter istället för luftrenarburken så får man ett litet pysljud som kan få de flesta fjortisar att komma i brallan.
Sedan kan man köpa en s.k dump. De är ofta kolvstyrda och medför ett lite kvittrande ljud, eller liknande en nysning.
Själva funktionen är inte bättre på en sådan än en original om man inte tänkt ladda mer än ca:1,5bar och skillnaden är att en kolvstyrd oftast håller bättre, då man kan ställa hårdheten med en fjäder.
Skall man trimma VÄLDIGT mycket så är det rekomenderat att köpa en dump då den kan evakuera luften fortare, och den skall då ha grövre anslutning.
Man kan montera en bypassventil på två olika håll.
det ena hållet hjälper laddtrycket till att hålla ventilen stängd och det andra tvärt om. I det första fallet så öppnar ventilen marginellt senare, men den håller trycket lite bättre i gengäld.
Det finns ju även lite grövre modeller av återcirkulerande bypassventiler. De är oftast kolvstyrda och ger oftast ett kvittrande ljud ifrån sig i kombination med öppet filter.
De olika varianterna är många men en vanligt förekommande och relativt billig (750
är Mitsubishi Evo VI´s bypassventil.
Den passar med lite modifikation då den har lite grövre anslutningar än Saabs original 25mm mot 35mm. Detta kan man lösa genom att montara dubbla slangstumpar vid anslutningarna (se bil på min sida nedan)
Sedan finns det ju andra eftermarknadsventiler som passar rakt på eller kräver liknande modifikationer som Mitsubishi´s.
Har man haft en Bypassventil monterad original så kommer man inte märka någon direkt skillnad på Spoolup tid, men den håller lite bättre.
läst på turbo club of sweden