wastegate funderationer?

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Man är ju alltid på jakt efter ständiga förbättringar,så med semester och
ett ökat skruvbehov började jag undersöka wastegaten, som jag aldrig varit
riktigt nöjd med funktionen på. Utrustad med tryckregulator och tryckmätare
började jag provtrycka wastegaten. Men hi/lo pysaren i low läget dvs. inget pys, så laddar hojen 0,4b och det verkade stämma vid 0,3b började wg:n
röra på sig och vid 0,4b ordentligt öppen. Nu till det märkliga: men hi/lo pysaren i hi läget dvs det pyser, så har hojen laddat 0,7b. När jag nu använde
tryckregulatorn så började wg röra sig vid 1,3b och öppnade mycket vid1,4b:va Om jag nu inte tänker fel...är det alltså i stort sett avgasmottrycket
som reglerar min wg?:confused:
Jag satt uppe till 02.00 i natt och matade igenom alla trådar här på forumet
för att se om någon haft samma "problem". Det som verkade vara närmast var lahi som haft problem med skenande laddtryck, vilket han fixade med att
schimsa fjädern i tryckklockan. Funderar på att prova det, men då lär jag väll
tappa hi/ lo funktionen, el.iaf minska skillnaden mellan hi/lo. eftersom jag bara har 0,7b som max ladd.
 
När du shimsar WG-fjädern så minskar du även öppningen på WG vilket i sej kan leda till skenande laddtryck.

Det enda rätta (om det är som du säger att avgastrycket öppnar WG) är att skaffa en WG-klocka med stakare fjäder och ev även större area på WG-membranet om du även vill kunna bibehålla ett lågt öppningstryck.

En snabbfix kan vara att montera en extra dragfjäder parallellt mellan WG-klocka och arm men det kan även innebära att du inte kan bibehålla dit lågtryck så lågt som du vill ha det.
 
Att min lösning fungerade var nog en kombination av lite shimsning och att wg-stången blev rakare än innan så att jag slapp flex. Någon millimeter större öppning pga avsaknad av flex gör stor skillnad.
 
Du kan inte mäta så, eftersom du pyser ut luft så måste du mäta med samma flöde som turbon ger, det klarar inte en kompressor
 
När du shimsar WG-fjädern så minskar du även öppningen på WG vilket i sej kan leda till skenande laddtryck.

Det enda rätta (om det är som du säger att avgastrycket öppnar WG) är att skaffa en WG-klocka med stakare fjäder och ev även större area på WG-membranet om du även vill kunna bibehålla ett lågt öppningstryck.

En snabbfix kan vara att montera en extra dragfjäder parallellt mellan WG-klocka och arm men det kan även innebära att du inte kan bibehålla dit lågtryck så lågt som du vill ha det.

Jag testade att spänna på fjädern i tryckklockan genom att montera 3 justerskruvar (BILD). Det gick att justera på fjädern ca 10mm innan slaget på armen blev lidande. Ut och testade, laddade bara 0,1 högre alltså 0,5b . Men det blev en ordentlig skillnad på spoolup tiden och hojen kändes starkare under spoolup och på de lägre varven. Sen fipplade jag dit en ganska kraftig dragfjäder och testade, nu laddade den 0,7b. Men jag har inte bestämt mig om jag är nöjd el. inte:D Skulle man köra med soleonid el. magnetventil kanske man skulle slippa det där med att wg:n börjar tjuvöppna innan rätt ladd är uppnått.:va
jojje1963 Du kan inte mäta så, eftersom du pyser ut luft så måste du mäta med samma flöde som turbon ger, det klarar inte en kompressor
Det kan nog stämma det där med flödet, men jag har ett 130:s munstycke till pysen, går det att få det att flöda mer utan att höja trycket? Jag tycker att det borde flöda så mycket det kan vid tex. 0,7b oavsett om det är en kompressor som matar el. turbon ?

lahi Att min lösning fungerade var nog en kombination av lite shimsning och att wg-stången blev rakare än innan så att jag slapp flex. Någon millimeter större öppning pga avsaknad av flex gör stor skillnad.

Jo jag hade förlängt armen på wg:n tidigare, tror det var 10mm, då hade jag skenande ladd pga.att ventilen bara öppnade ungefär hälften av original . Original wg:n verkar vara på gränsen till för liten.

IMG_3148.jpg
 
Jag menar att om du mäter med din garage kompressor att den öppnar vid 1,3b när du pyser ut luft så säger det inget om när den öppnar när du kör. Förmodar att det var så du kom fram till 1,4b? Fast det beror ju lite på var du mäter oxå, men riktigt rätt blir det inte i allafall eftersom du alltid har avgastryck när du kör som oxå trycker på wastegaten. Ända sättet att se om den öppnar enbrat av avgastryck är att prova att pysa ut mer, ökar då turbotrycket så är ju allt ok. Eftersom du måste jobba med vad du har så kvittar det hur du får turbotryck, mer fjäder eller mer pys ger samma resultat
 
Last edited:
Jag menar att om du mäter med din garage kompressor att den öppnar vid 1,3b när du pyser ut luft så säger det inget om när den öppnar när du kör. Förmodar att det var så du kom fram till 1,4b? Fast det beror ju lite på var du mäter oxå, men riktigt rätt blir det inte i allafall eftersom du alltid har avgastryck när du kör som oxå trycker på wastegaten. Ända sättet att se om den öppnar enbrat av avgastryck är att prova att pysa ut mer, ökar då turbotrycket så är ju allt ok. Eftersom du måste jobba med vad du har så kvittar det hur du får turbotryck, mer fjäder eller mer pys ger samma resultat

Jo räknade inte med att att testet skulle vara riktigt fungerande i verkligheten. Men när jag inte pyser så överensstämmer testet o verkligheten riktigt bra 0,4b.
Jag mäter trycket på tryckregulatorn som matar in i slangen till pys/wg dvs. matar in luft i slangen som är lösplockad från kompressorhuset.
 
Du måste mäta precis innan T'et till pysen, det tryck du ser kanske inte alls är samma som där eftersom du läcker ut luft och din kompressor slang/regulator flödar garanterat inte lika mycket som turbon gör. Att det blir mer rätt utan pys är eftersom det inte behövs nått flöde när ingen luft läcker ut
 
Jojje har en poäng, beroende på hur lite mottryck du har i avgassystemet så verkar avgastrycket i turbinhuset på wg-spjällets "visade" area.

Det betyder att spjället kommer att öppna lättare ju högre turbinhustrycket är minus e,v mottryck på andra sidan spjället.
 
Du måste mäta precis innan T'et till pysen, det tryck du ser kanske inte alls är samma som där eftersom du läcker ut luft och din kompressor slang/regulator flödar garanterat inte lika mycket som turbon gör. Att det blir mer rätt utan pys är eftersom det inte behövs nått flöde när ingen luft läcker ut

Ok ska klura lite på det där.. ev .prova att flytta mätaren.

Ozzian Jojje har en poäng, beroende på hur lite mottryck du har i avgassystemet så verkar avgastrycket i turbinhuset på wg-spjällets "visade" area.

Det betyder att spjället kommer att öppna lättare ju högre turbinhustrycket är minus e,v mottryck på andra sidan spjället.

Ja det var det jag höll på att spekulera i att om det stämmer att wg behöver
1,4b för att öppna vid pysning och hojen ändå bara laddar 0,7b måste avgasmottrycket hjälpa till med det resterande eller nått..:hihi

Hur som helst så är jag rätt nöjd nu när spoolupen blev bättre, men det som spökar är att jag bara har fullt laddtryck(0,7b) de sista 2-3000vpm. Jag har 0,5 vid ungefär :va 5-6000vpm sen ligger det där ett tag för att sen stiga i takt med motorvarven till 0,7 och sen har jag bara de 2-3 tusen varven kvar.. Där man nästan aldrig är med en turbohoj.
 
....
Ja det var det jag höll på att spekulera i att om det stämmer att wg behöver
1,4b för att öppna vid pysning och hojen ändå bara laddar 0,7b måste avgasmottrycket hjälpa till med det resterande eller nått..:hihi

Hur som helst så är jag rätt nöjd nu när spoolupen blev bättre, men det som spökar är att jag bara har fullt laddtryck(0,7b) de sista 2-3000vpm. Jag har 0,5 vid ungefär :va 5-6000vpm sen ligger det där ett tag för att sen stiga i takt med motorvarven till 0,7 och sen har jag bara de 2-3 tusen varven kvar.. Där man nästan aldrig är med en turbohoj.
Nu minns jag inte turerna riktigt men för att se vad själva WG orkar hålla emot så kan du koppla loss WG-styrningen helt (plugga slangen till WG-klockan) och så försiktigt drar upp varvet på växlarna, det kommer att visa var avgastrycket själv öppnar WG, men var väldigt försiktig så du inte överladdar, det är ett jäkligt vanskligt sätt men då får du ett hum om var du ska angripa problemet.

Det du nämde tidigare i tråden om att köra med tryckvakt och magnetventil tycker jag låter som ett bra sätt att förbättra spool up, har varit intresserad av att testa det men aldrig "kommit dit", nackdelen är att duhelt måste lita på att det elektriska fungerar för att inte skjuta något.
 
Nu minns jag inte turerna riktigt men för att se vad själva WG orkar hålla emot så kan du koppla loss WG-styrningen helt (plugga slangen till WG-klockan) och så försiktigt drar upp varvet på växlarna, det kommer att visa var avgastrycket själv öppnar WG, men var väldigt försiktig så du inte överladdar, det är ett jäkligt vanskligt sätt men då får du ett hum om var du ska angripa problemet.

Det du nämde tidigare i tråden om att köra med tryckvakt och magnetventil tycker jag låter som ett bra sätt att förbättra spool up, har varit intresserad av att testa det men aldrig "kommit dit", nackdelen är att duhelt måste lita på att det elektriska fungerar för att inte skjuta något.

Jag ska fundera lite och se om jag törs testa att köra med urkopplad wg...kan ju bli lite häftigt. Men samtidigt så kanske man kommer fram till något.
Kom att tänka på en grej angående att jag bara får max ladd på de sista 2-3000 varven, det kan ju vara så att den bara laddar 0,5 och skenladdar de sista 0,2baren när jag varvar ur motorn.
 
Jag var ute och testkörde idag utan att ha kopplat in slangen till wg:n.
Bara för att kolla hur mycket avgasmottrycket gjorde, låg på jämd gas ca 9k vpm då låg laddet på 0,5 . Ökade till 9100vrp efter någon sec började laddet stiga (utan att jag gav mer gas) och seglade upp till ca0,7 samtidigt
som hojen ryckte lite, knappt kännbara ryck men iaf. Vred på så att den laddade ca0,8 då hoppade plenumet lös och det var bara att återvända till garaget. Slutsatsen blir iaf. att avgasmottrycket inte ensam styr laddet.Skruvade fast plenumet och kom på att jag skulle provtrycka systemet, Hittade ett flertal läckage... Får se om laddet blir stabilare när jag fixat läckorna. Annars tänker jag testa med stummad wg så att avgasmottrycket inte ens kan få wg:n att tjuvöppna lite, och se om det där märkliga fenomenet vid 9100vpm försvinner.
 
Jag var ute och testkörde idag utan att ha kopplat in slangen till wg:n.
Bara för att kolla hur mycket avgasmottrycket gjorde, låg på jämd gas ca 9k vpm då låg laddet på 0,5 . Ökade till 9100vrp efter någon sec började laddet stiga (utan att jag gav mer gas) och seglade upp till ca0,7 samtidigt
som hojen ryckte lite, knappt kännbara ryck men iaf. Vred på så att den laddade ca0,8 då hoppade plenumet lös och det var bara att återvända till garaget. Slutsatsen blir iaf. att avgasmottrycket inte ensam styr laddet.Skruvade fast plenumet och kom på att jag skulle provtrycka systemet, Hittade ett flertal läckage... Får se om laddet blir stabilare när jag fixat läckorna. Annars tänker jag testa med stummad wg så att avgasmottrycket inte ens kan få wg:n att tjuvöppna lite, och se om det där märkliga fenomenet vid 9100vpm försvinner.
Okej, alltid något:tummenupp Jäkligt läskigt är det att köra utan laddtrycksstyrning, nu kom ju ditt plenum att funka som säkerhetsventil, hehe men vad är ditt målladdtryck? (Beror ju på grundkomp, soppaoktan/E85, förtändning, intercooler osv).

Antar att det är bra att ligga på så hög växel som möjligt när du vrider på så får du lättare kontroll på när laddtrycket stiger men jag antar att det kommer ganska plötsligt, oavsett va?
 
Laddtrycksreglering på pneumatiskt vis alltså utan at blanda in elektroniken

Görs bäst med att reglera mottryck

Man kan köpa dubbeltrycksatta dosor hos exempelvis motor nord

Eller svarva sig egna ( tätas med packbox runt stången)

Fördelen med att reglera mottryck är just att spooluppen förbättras radikalt

Man hjälper helt enkelt fjädern att hålla tätt mot avgasmottrycket

Även här är det stor fördel att gå upp i membran area , på så sätt kan starkare fjädrar annvändas även detta ger bättre spoolupp

Att reglera mottryck görs lämpligen med en trycklufts regulator

Helst för lite lägre tryck (smc har en fin liten rackare 0-2,5 bar)

Mottrycket adderas till grundtrycket som wasten ger

Förutsättningsvis att luckan räcker för att evakuera tillräckligt med gaser
så att inte trycket skenar så har man här näst intill det bästa systemet
innan man går in på elektroniken

Även på elektroniska styrningar gör man bäst i att " tackta " mottrycket

I stället för att " pysa ut " på manöversidan


Varianter med att stänga ute tryck med magnetventiler är ingen ny ide

Har nog provats av många men med dåligt resultat

Att laddtrycksreglering funkar så pass bra som det gör bygger på att man

har samverkan mellan manövertryck och avgastryck som hela tiden ligger

å väger

Många försök har gjorts med servomotorer mm ,riktigt svårt att få en reglering som inte kommer i självsvängning

I slutändan faller allt tillbaka på pneumatiken ändå:tummenupp


Hänger alla med på vad mottrycks styrning innebär eller ska jag försöka rita nått schema eller så? ( värdelös på rita så ja slipper gärna hehe)
 
Laddtrycksreglering på pneumatiskt vis alltså utan at blanda in elektroniken

Görs bäst med att reglera mottryck

Man kan köpa dubbeltrycksatta dosor hos exempelvis motor nord

Eller svarva sig egna ( tätas med packbox runt stången)

Fördelen med att reglera mottryck är just att spooluppen förbättras radikalt

Man hjälper helt enkelt fjädern att hålla tätt mot avgasmottrycket

Hänger alla med på vad mottrycks styrning innebär eller ska jag försöka rita nått schema eller så? ( värdelös på rita så ja slipper gärna hehe)
Jag vet tidigare byggen (läs mitt -90tal) där en kille använde extern tryckkälla med tryckreducerare som balanserade trycket i wastegateaktiveringen, men då var han ju tvungen att ha en liten kompressor med tank.

Fundrar på hur du menar, bygger det på att man har relativt grov "kolvstång", likt en pneumatikcylinder, där man utnyttjar differansskillnaden i kolvareorna för att få mindre kraft på "framsidan" (minussidan) men ändå något som aktivt håller igen WG och som kan använda befinligt laddtryck?
 
Okej, alltid något:tummenupp Jäkligt läskigt är det att köra utan laddtrycksstyrning, nu kom ju ditt plenum att funka som säkerhetsventil, hehe men vad är ditt målladdtryck? (Beror ju på grundkomp, soppaoktan/E85, förtändning, intercooler osv).

Antar att det är bra att ligga på så hög växel som möjligt när du vrider på så får du lättare kontroll på när laddtrycket stiger men jag antar att det kommer ganska plötsligt, oavsett va?

Mitt mål är ett stadigt tryck på 0,7.
Jag låg på 2:an och jämn gas bara för att det inte skulle gå så j..la fort:D
när jag testade hur det uppförde sig vid 9000-10000 vpm.
Nja det kom inte så plötsligt om man smyggasade,men tvärvred man då hände det grejor:yoparty

Laddtrycksreglering på pneumatiskt vis alltså utan at blanda in elektroniken......

)

Du får gärna göra en enkel liten ritning :D
Hittade en stor menbranklocka i garaget ( tror det är till någon nivåreglering på en bil) Så funderationerna på att bygga något började gro..
 
Last edited:
Laddtrycksreglering på pneumatiskt vis alltså utan at blanda in elektroniken

Görs bäst med att reglera mottryck


Helst för lite lägre tryck (smc har en fin liten rackare 0-2,5 bar)

Mottrycket adderas till grundtrycket som wasten ger

osvosv

Hmmm, ser ju inte så avancerat ut :) Antar att det funkar kanon även vid hyfsat höga laddtryck under förutsättning att wg-luckan kan evakuera allt så inte trycket skenar.

Jag försår mig inte på SMC:s engelska katalog (bara facktermer...), men går det att få tag på en sådan regulator hos t.ex. Hydroscand?
 
Håller med , satans så rörig sida

Regulatorn heter i alla fall AR1000-M5-1

Du hittar den nog bara hos SMC , Kanske nån annan kan ha den i sitt sortiment men vanliga slangfirmor brukar var så tröga att ha att göra med
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top