Webcam och Skype

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Har köpt mig en liten plastig sak som kallas för webcam som jag tänker ha till min stationära när jag kommunicerar via Skype. När jag försöker få igång den i Skype funkar det inte utan jag får ett rött kryss och meddelandet att jag bör stänga andra program efterom de kanske använder kameran :confused:

Ibland lyckas jag få fram rörlig bild under Verktyg --> Alternativ --> Videoinställningar, men så fort jag vill börja videochatta med nån i skarpt läge, funkar det inte och meddelande ovan kommer fram. Inga andra program är öppna, bara Skype. Nån som vet vad felet är?

Kameran heter Philips SPZ2000 Webcam och jag har laddad ner senaste uppdateringarna samt uppdaterat Skype. Funkar dock med videchatt via MSN (oftast).

Tacksam för svar :Bugar

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Se efter om det finns något progam som ligger igång i bakgrunden som samtidigt vill använda kameran. Kanske ett program som följde med webbkameran? De brukar skicka med sådana så man kan ta foton. Stäng i så fall av det programmet och starta skype igen.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Fick med mjukvara - en för att hålla kolla på uppdateringar och ett program som man kan redigera i, inget av dom är på vad jag kan se.
Har kollat om det ligger nått i bakgrunden men hittar inget (om jag kollar i aktivitetshanteraren). Kanske tar och avinstallerar dom för säkerthets skull.

Intressant är att folk verkar ha haft problem med denna kamera + skype tidigare. Nån föreslog att man ska installera en äldre version av skype. Jag ska även testa detta vid tillfälle och återkommer.

windows 7 and vista

Click Start

Click control panel

Click Programs and Features

Look for Skype in the window that opens

Click Skype and Click uninstall

Follow steps in wizard

then download Skype from this site http://www.oldapps.com/skype.php?old_skype=93

I found version 4.2.0.187 did the trick (do not go above 4)

install and the webcam will work
....

http://community.skype.com/t5/Video/philips-spz2000-webcam-not-working/td-p/282472

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Fan vad krångligt det här projektet blev.
Testade ovanstående men jag fick exakt samma felmeddelande som tidigare.
Efter tips skrev jag "kör" och "msconfig" och klicka bort allt under "autostart". In på aktivitetshanteraren och "processer", bort med cammjukvaran samt byta USB-port och NU funkar det. Jag har bytt USB-portar två gånger tidigare för cammen och då gick det inte :3freak

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Haha, webbkameror kan vara omöjliga ibland. Det är bra att rensa autostarten ibland, men se över så att du inte klickade bort något du brukar använda när du loggar in. Bra att du löste det!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Huh, hoppas det funkar smidigt när jag sätter igång det idag så jag slipper att trixa med USB-portar och grejjer.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Fan vad sugigt. Jag drog ner en äldre verion av Skype och nu funkar det oftare än tidigare men inte helt hundra ändå :zpy

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!