WestW
.
Kort summering.
Privatist som inte kört mer än 50mil övningskörning
men har hojkort nu. JIIPPPIIII !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den långa storyn
HOJKÖPET
Var det inte meningen att jag skulle köpa hoj?
Kollade på hojen en gång (KTM DukeII). Bestämde mig för att kolla en snabbis på den igen och ev köpa den på en lördag. Snälla TomK ställer upp med ett expertutlåtande om hojen . Kollade med banken som meddelade att dom hade stängt på lördagar men att det gick lika bra på ett Kassaservicekontor. Skulle lösa säljarens lån där. Kommer dit och dom säger att dom inte kan ta emot bankväxel på en lördag för att banken har stängt. Banken som sa att det gick bra på kassaservice
Nytt försök på måndagen. Kom in på banken och då visade det sig att banken som skrivit ut bankväxeln missat att sätta sin signatur på den så jag fick inte lösa in den!!!!
Fick åka som en galning till en annan Sparbanken i Kungsängen istället, och där kunde dom lösa in den genom att ha telefonkontakt med banken som utfärdade växeln, som intygade att den var schysst.
Köpte hojen och åkte hem.
NYA DÄCK
A-däck i Uppsala
Kommer dit på en lördag. Kollar priser på däck. Framdäck hemma, inget bakdäck dock. Han ska beställa bakdäck på måndag och allt ska vara klart på tisdag.
Jag dubbelkollar priser igen för säkerhets skull, frågar en extra gång att bak verkligen kommer på tisdag. Jo inga problem.
Veckan går. Hör inget tisdag inte onsdag ringer torsdag eftermiddag och frågar hur det går. Svarar snabbt och utan ursäkt att det dröjer till slutet på nästa vecka!!!!
Suck vad göra. Okej bara att vänta då tänker jag. Ringer en vecka senare och kollar hur det går. Det är ju slutet på veckan jag har inte hört ett skit.
Nä dom kommer nästa vecka får jag till svar utan minsta ursäkt!!!!
Talar om för han att jag inte vill ha några däck och att jag kommer och hämtar dom på en gång. Kommer dit och då har dom lagt om framdäcket redan!!
Drar en stor suck och slänger fram pengar och tar mina grejer och går.
Hur jävla svårt ska det vara att ringa ett telefonsamtal och meddela att det kommer ta några veckor mer än 2 dagar som man sagt från början. Då hade jag ju åkt och hämtat mina däck efter några dagar istället.
Skönt att veta att man aldrig ska handla där igen.
TIDEN INNAN UPPKÖRNING
Får i god tid reda på att jag inte får köra upp på min Duke. Ja, ja bara att skaffa en annan hoj. Får tag på en GSX-R 1100 -92 helt schysst. Får låna den när jag vill och den går som en dröm i konbana och bromstest 70/90. Åker på den ca 10mil övningskörning totalt.
Två dagar innan min uppkörning så kollar jag igenom vad som ska vara med på uppkörningen. Har missat att man ska ha regbevis. Ringer ägaren av GSX-Ren och frågar om han har regbevis hemma. I samma veva som jag säger det kommer jag på att han pratade om hur billig den var i försäkring för nått år sedan.
FAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hojen var strypt till 25kw på pappret. Jag blir knappt arg utan tackar lugnt för mig och börjar fundera på vem jag ska låna hoj av nu.
Kommer på en annan hoj dagen innan uppkörning. En CBR 1000F -89a. Den ser ut som skit utan kåpor och med div andra småskador pga två tidigare krascher. Ägaren ska ta fram den efter vintern och då går den ju självklart som skit. Tändstiftsbyte och sen verkar den gå bra igen. Kommer och besiktigar liket hos ägaren. Stor oljepöl vid vänster gaffel. Bromsskiva indränkt bla.
Går som en klocka säger ägaren. Startar den och mkt riktigt den tuffar på som den ska. Stänger av den och ska starta igen. Tändningslåset går inte att vrida! Efter 5min lirkande så går det att vrida och nu startar hojen. Bestämmer mig för att inte ta ur nyckel ur låset på uppkörningen *pust*
Trots ett glapp liknande slut styrlager, och nyligen avtorkad frambromskiva ger jag mig i väg för att prova att köra konbana med liket. Ringlar sig som en ål på vägen. Konbanan går okej trots noll väghållning och kass frambroms. Servar hojen lite dan innan uppkörning med att spänna lite kedja och torka av gaffelben som nu knappt läcker längre för olja är slut helt i vänster ben.
UPPKÖRNING
Åker in till konbanan och provåker en sväng innan uppkörningsgubben dyker upp. Han kommer smygandes och ser att jag varit inne och åkt men säger inget. Svär lite för mig själv att jag inte hann torka av gaffelbenet innan han dök upp.
Gör säkerhetskontroll. Vanlig enkel. Inte någon komplett eftersom hojen inte läcker olja och nått sånt säger uppkörningsgubben. Jag nickar och håller med svettigare än någonsin. Inga problem. Han börjar leda runt hojen inför garagesväng provar att bromsa med frambromsen. Kluck, kluck säger det. Han kollar lite misstänkt. Bromsar igen. Kluck, kluck säger det lika högt igen. Han verkar fundera 1sek sen leder han bara hojen vidare. Jag börjar bli ännu svettigare hur det nu kan vara möjligt.
Gör garagesväng, gör bromsning 50km/h, kör konbana. Han säger inte så mkt. Vi syns på 70/90 bromsningen.
Åker dit. Bromsar 70. Klämmer precis så mkt det bara går med min ofrivilliga ABS i fram. Åker förbi gubben som säger att det finns mkt mer kapacitet i dom där frambromsarna. Jag blir ännu mer svettig och kör en gång till. Klämmer ännu mera och han är nöjd. 90 inga problem.
Åker ut i trafiken. Kör grusväg. Han påpekar att jag kan gasa lite mer. Jag tar det ju försiktigt eftersom han ligger bakom och att det är uppkörning. Åker ca 60 på 70 väg när han säger det. Åker i stan. Vrider på huvudet för att visa att man har koll på högerregel och cykelvägar m.m. Åker tillbaka till startpunkten och han säger vänligt att jag inte är godkänd.
Vet att jag inte gjort någon tabbe så jag blir lite fundersam. Han säger jag är överdrivet försiktig. Man behöver inte vrida så mkt på skallen och man behöver inte vara så försiktig. Jag håller bara med och håller god min. Det är ju uppkörning förklarar jag det är ju därför jag är försiktig. Han säger du kör ju inte bil så där eller hur? Nä det är ju klart som fan för när jag åker bil är det inte uppkörning. Han förstår mig men önskar mig lycka till nästa gång. No hard feelings mot honom. (Han bedömde bara fel denna gång)
NY UPPKÖRNING
Ringer 1.5 dag efter mitt misslyckande. Får höra att det är två månaders väntetid i Enköping där jag vill köra upp. Tar en tid i Uppsala ca 1månad senare istället. Pratar med tanten i bokningen som är jättetrevlig och säger att jag kan stå på väntelista för Enköping. Tanten ringer några veckor senare och säger att imorgon finns en ledig tid. Jag tar den säger jag utan att kolla att det är ok på jobbet.
UPPKÖRNINGSDAGEN 030710
Åker och hämtar hojen på morgonen. Har inte övningskört på ”riktigt” en meter sen förra uppkörningen. Endast åkt till Rörken en gång och där blir det inte mycket övningskörning Börjar med att kolla genom lampor och sånt. Allt funkar. Torkar av bromsskivan som är återigen indränkt med gaffelbensolja. Funderar lite på vad kluckandet i styret beror på och kollar muttern till styrlager. Hoppsan den gick att dra åt med fingrarna.
Uppkörningsgubben verkar schysst. Allt går perfekt under uppkörningen och han berömmer mig för mkt bra körning. Säger att han ser att jag kört mycket hoj. Bra uppmärksamhet m.m. (Precis tvärt emot vad förra uppkörningsgubben sa!)
Min handledare får köra liket till sin ägare och jag åker min Duke. Först ska han bara förbi en mack och sen ska vi mötas hos likets ägare. Jag åker dit i förväg och får vänta på tok för länge. Min fd handledare dyker upp och säger att hojen vägrade starta efter han varit på macken så dom fick ta starthjälp.
NU HAR JAG I ALLA FALL HOJKORT!!!!!!
Stavfel och felskrivningar bjuder jag på för jag är så glad man kan bli just nu. Och nej jag har inte skrivit allt detta nu för jag har åkt hoj hela eftermiddagen såklart.
/WestW
Privatist som inte kört mer än 50mil övningskörning
men har hojkort nu. JIIPPPIIII !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Den långa storyn
HOJKÖPET
Var det inte meningen att jag skulle köpa hoj?
Kollade på hojen en gång (KTM DukeII). Bestämde mig för att kolla en snabbis på den igen och ev köpa den på en lördag. Snälla TomK ställer upp med ett expertutlåtande om hojen . Kollade med banken som meddelade att dom hade stängt på lördagar men att det gick lika bra på ett Kassaservicekontor. Skulle lösa säljarens lån där. Kommer dit och dom säger att dom inte kan ta emot bankväxel på en lördag för att banken har stängt. Banken som sa att det gick bra på kassaservice
Nytt försök på måndagen. Kom in på banken och då visade det sig att banken som skrivit ut bankväxeln missat att sätta sin signatur på den så jag fick inte lösa in den!!!!
Fick åka som en galning till en annan Sparbanken i Kungsängen istället, och där kunde dom lösa in den genom att ha telefonkontakt med banken som utfärdade växeln, som intygade att den var schysst.
Köpte hojen och åkte hem.
NYA DÄCK
A-däck i Uppsala
Kommer dit på en lördag. Kollar priser på däck. Framdäck hemma, inget bakdäck dock. Han ska beställa bakdäck på måndag och allt ska vara klart på tisdag.
Jag dubbelkollar priser igen för säkerhets skull, frågar en extra gång att bak verkligen kommer på tisdag. Jo inga problem.
Veckan går. Hör inget tisdag inte onsdag ringer torsdag eftermiddag och frågar hur det går. Svarar snabbt och utan ursäkt att det dröjer till slutet på nästa vecka!!!!
Suck vad göra. Okej bara att vänta då tänker jag. Ringer en vecka senare och kollar hur det går. Det är ju slutet på veckan jag har inte hört ett skit.
Nä dom kommer nästa vecka får jag till svar utan minsta ursäkt!!!!
Talar om för han att jag inte vill ha några däck och att jag kommer och hämtar dom på en gång. Kommer dit och då har dom lagt om framdäcket redan!!
Drar en stor suck och slänger fram pengar och tar mina grejer och går.
Hur jävla svårt ska det vara att ringa ett telefonsamtal och meddela att det kommer ta några veckor mer än 2 dagar som man sagt från början. Då hade jag ju åkt och hämtat mina däck efter några dagar istället.
Skönt att veta att man aldrig ska handla där igen.
TIDEN INNAN UPPKÖRNING
Får i god tid reda på att jag inte får köra upp på min Duke. Ja, ja bara att skaffa en annan hoj. Får tag på en GSX-R 1100 -92 helt schysst. Får låna den när jag vill och den går som en dröm i konbana och bromstest 70/90. Åker på den ca 10mil övningskörning totalt.
Två dagar innan min uppkörning så kollar jag igenom vad som ska vara med på uppkörningen. Har missat att man ska ha regbevis. Ringer ägaren av GSX-Ren och frågar om han har regbevis hemma. I samma veva som jag säger det kommer jag på att han pratade om hur billig den var i försäkring för nått år sedan.
FAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hojen var strypt till 25kw på pappret. Jag blir knappt arg utan tackar lugnt för mig och börjar fundera på vem jag ska låna hoj av nu.
Kommer på en annan hoj dagen innan uppkörning. En CBR 1000F -89a. Den ser ut som skit utan kåpor och med div andra småskador pga två tidigare krascher. Ägaren ska ta fram den efter vintern och då går den ju självklart som skit. Tändstiftsbyte och sen verkar den gå bra igen. Kommer och besiktigar liket hos ägaren. Stor oljepöl vid vänster gaffel. Bromsskiva indränkt bla.
Går som en klocka säger ägaren. Startar den och mkt riktigt den tuffar på som den ska. Stänger av den och ska starta igen. Tändningslåset går inte att vrida! Efter 5min lirkande så går det att vrida och nu startar hojen. Bestämmer mig för att inte ta ur nyckel ur låset på uppkörningen *pust*
Trots ett glapp liknande slut styrlager, och nyligen avtorkad frambromskiva ger jag mig i väg för att prova att köra konbana med liket. Ringlar sig som en ål på vägen. Konbanan går okej trots noll väghållning och kass frambroms. Servar hojen lite dan innan uppkörning med att spänna lite kedja och torka av gaffelben som nu knappt läcker längre för olja är slut helt i vänster ben.
UPPKÖRNING
Åker in till konbanan och provåker en sväng innan uppkörningsgubben dyker upp. Han kommer smygandes och ser att jag varit inne och åkt men säger inget. Svär lite för mig själv att jag inte hann torka av gaffelbenet innan han dök upp.
Gör säkerhetskontroll. Vanlig enkel. Inte någon komplett eftersom hojen inte läcker olja och nått sånt säger uppkörningsgubben. Jag nickar och håller med svettigare än någonsin. Inga problem. Han börjar leda runt hojen inför garagesväng provar att bromsa med frambromsen. Kluck, kluck säger det. Han kollar lite misstänkt. Bromsar igen. Kluck, kluck säger det lika högt igen. Han verkar fundera 1sek sen leder han bara hojen vidare. Jag börjar bli ännu svettigare hur det nu kan vara möjligt.
Gör garagesväng, gör bromsning 50km/h, kör konbana. Han säger inte så mkt. Vi syns på 70/90 bromsningen.
Åker dit. Bromsar 70. Klämmer precis så mkt det bara går med min ofrivilliga ABS i fram. Åker förbi gubben som säger att det finns mkt mer kapacitet i dom där frambromsarna. Jag blir ännu mer svettig och kör en gång till. Klämmer ännu mera och han är nöjd. 90 inga problem.
Åker ut i trafiken. Kör grusväg. Han påpekar att jag kan gasa lite mer. Jag tar det ju försiktigt eftersom han ligger bakom och att det är uppkörning. Åker ca 60 på 70 väg när han säger det. Åker i stan. Vrider på huvudet för att visa att man har koll på högerregel och cykelvägar m.m. Åker tillbaka till startpunkten och han säger vänligt att jag inte är godkänd.
Vet att jag inte gjort någon tabbe så jag blir lite fundersam. Han säger jag är överdrivet försiktig. Man behöver inte vrida så mkt på skallen och man behöver inte vara så försiktig. Jag håller bara med och håller god min. Det är ju uppkörning förklarar jag det är ju därför jag är försiktig. Han säger du kör ju inte bil så där eller hur? Nä det är ju klart som fan för när jag åker bil är det inte uppkörning. Han förstår mig men önskar mig lycka till nästa gång. No hard feelings mot honom. (Han bedömde bara fel denna gång)
NY UPPKÖRNING
Ringer 1.5 dag efter mitt misslyckande. Får höra att det är två månaders väntetid i Enköping där jag vill köra upp. Tar en tid i Uppsala ca 1månad senare istället. Pratar med tanten i bokningen som är jättetrevlig och säger att jag kan stå på väntelista för Enköping. Tanten ringer några veckor senare och säger att imorgon finns en ledig tid. Jag tar den säger jag utan att kolla att det är ok på jobbet.
UPPKÖRNINGSDAGEN 030710
Åker och hämtar hojen på morgonen. Har inte övningskört på ”riktigt” en meter sen förra uppkörningen. Endast åkt till Rörken en gång och där blir det inte mycket övningskörning Börjar med att kolla genom lampor och sånt. Allt funkar. Torkar av bromsskivan som är återigen indränkt med gaffelbensolja. Funderar lite på vad kluckandet i styret beror på och kollar muttern till styrlager. Hoppsan den gick att dra åt med fingrarna.
Uppkörningsgubben verkar schysst. Allt går perfekt under uppkörningen och han berömmer mig för mkt bra körning. Säger att han ser att jag kört mycket hoj. Bra uppmärksamhet m.m. (Precis tvärt emot vad förra uppkörningsgubben sa!)
Min handledare får köra liket till sin ägare och jag åker min Duke. Först ska han bara förbi en mack och sen ska vi mötas hos likets ägare. Jag åker dit i förväg och får vänta på tok för länge. Min fd handledare dyker upp och säger att hojen vägrade starta efter han varit på macken så dom fick ta starthjälp.
NU HAR JAG I ALLA FALL HOJKORT!!!!!!
Stavfel och felskrivningar bjuder jag på för jag är så glad man kan bli just nu. Och nej jag har inte skrivit allt detta nu för jag har åkt hoj hela eftermiddagen såklart.
/WestW