What next? Ducati Streetfighter?

life_is_good

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Ducati Streetfighter
R6:an såld och lite fundersam kring vad man ska införskaffa näst. Det ska vara sportigt men jag vill gärna gå upp i kubiken. Funderat på Ducatis streetfighter... Säker en och annan här som har koll kring dessa hojar... Försäkringar...?

//Annika
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Grymt rolig hoj att köra! Inte billigt nånstans dock, men när man sitter på den så är man hin håle själv!
 

Ro-Ho

Medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Täby Kyrkby
Hoj
KTM 1290 SDR
Fast försäkringen är ju inte då blodig, jag betalar 8700:- hel/hel 36år
Service e ju lite dyrare än vad man hör genomsnittet och även priset tyvärr därför man behöver sälja den!
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har alltså en 1098S och motorn bör vara ungefär likadan, om än brutalare på en Streetfighter S på grund av drevningen osv....

Bromsarna glömde jag nämna - det som skiljer mest på min hoj och tex en Fireblade 2010 (som också har fina bromsar) är att mina bromsar hårt direkt - initialbettet är sjukt.

Ganska ordentlig motorbroms självklart. Inte alls en nybörjarhoj men man lär sig. Personligen skulle jag säga att dessa hojar kanske inte ger mig det förtroendet som jag skulle ha på en silkeslen japsare, vilket alltid är dåligt man är ute efter att sätta några fina tider men den är rolig mest pga motorn. Motorn motorn, verkligen det viktigaste på hojen tycker jag!
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Streetfighter har samma motor som 1098, det som skiljer är en mindre luftburk som plockar bort 5 (?) hästkrafter. Fördelen med denna motorn är att den går utav helvete, nackdelen är att den har ganska höga servicekostnader.

Motorn ("Gamla" Testastrettan) ska ventiljusteras var 1200:e mil. Ventiljusteringen på en 4-ventilad duccemotor är ganska tidsödande, dvs ganska dyr. Kan man leva med det så är det en trevlig om än dock vildsint hoj. Aggresiv och lite ryckig med härligt skrammlande torrkoppling och ett helvetes klipp i motorn. Bara man inte förväntar sig en mjuk japanfyra så är det väl inga större problem.

Den nya Streetfighter 848:a har den nyare Testastretta 11-gradersmotorn (sitter även i nya Hypermotarden (2013) och i större version i Multistradan f.o.m. 2010). Fördelen med den motorn är, förutom en lite mjukare gång, betydligt längre serviceintervall. Ventiljustering på 2400 och 3000 mil. Gör ganska stor skillnad i ägandekostnader.

Men är det en Streetfighter 1098 du vill ha så kör på den, kolla upp vad det kostar att äga den bara. Försäkringen är förmånlig då både Bilsport & MC och Svedea faktiskt försäkrar modellen.
 

life_is_good

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2012, Ducati Streetfighter
Kul med så många svar! Jag vill faktiskt ha annat än len japanare, därför har jag kollat in streetfightern. R6:an blev som en leksak, inget vidare när man är fartdåre... Jag får väl börja med att provköra den :hihi
Försäkringen kan bara bli billigare än R6:an känns det som. Kunde köpt en ny hoj idag efter tre år av höga försäkringspremier...:dummer
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Lena japanare är bara för dom som inte vill ha vibrerande Ducati's. Ehm ja juste :rolleyes:

Kolla ekonomin så du inte överstiger den, även fast man har råd att köpa den så är det ju bra om man har råd med att serva och se över dom också. :) 1200 mil/1 år beroende på vad som kommer först = olja filter. och vid 1200 mil är det kamremsbyten. Ärligt mins jag inte om det är kamremsbyte igen vid 2400 mil men jag är rätt säker på att det är vid varje 1200'e mil, men då jag inte vill gissa och ge falsk information så säger jag det inte. :tummenupp

Pröva både 848'an och 1098'an för att få en bild av vad du tycker passar dig. Antagligen passar 848'an bäst (vilket den gör för 90% av oss) MEN det är så jävla nice power i 1098an att man blir lika glad varje gång man kör den. Men jobbar man på i livet och inte köper skor för hela lönen ska det nog lösa sig med att äga en streetfighter, allt beror ju på vad man vill göra med sina stålars! :yoparty

Jag har inte S varianten, men känner inte att jag heller behöver en. Eller jo, TC vore fan inte fel :hihi, men det har ju gått bra ändå! :näsblod Öhlins behöver man inte riktigt heller, nog för att det är sjukt porrigt att se på och såklart är bättre en vad jag har på min vanliga 1098a, så gör det inget då det som sitter på den vanliga är riktigt vasst ändå! (Showa)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top