wheelie-fråga till erfarna

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nog för att alla är olika, men jag tycker då det är mycket svårare att koppla upp en hoj, känns som om de e lättare att slå runt så ;) (kopplade över en gammal crosshoj jag hade tidigare, på fjärde växeln...)

Trots att jag har en liten cykel behöver man då inte ens "rycka" me gasen för att få upp den, går å slå på i lagom takt för att få det att gå mjukt. Att du går över har väl å göra med att du inte känner gränsen, eller?
 

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Kalmar
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Sliter inte mycke o koppla.

Jag körde R1:a innan -99, Kopplade alltid upp den på bakhjulet på 2:an.
Nu kör jag 1000R -02.

Här kommer en beskrivning av hur jag kör bakhjul och jag lyckas 99 gånger av hundra att göra en mkt lyckad wheelie. Efter 5 säsonger med bakhjulsåkningar nästan varje dag på sommarhalvåret så sitter det liksom i ryggmärgen, det är nu ungefär lika svårt som att gå...

Enligt mig lättaste sättet:

1. Gasa på lite lagom på 1:an ca 1/3 gas till ca 70 km/h.

2 koppla.

3. Lägg i 2:an

4. Gasa lite lagom ca halvgas, samtidigt som du släpper upp kopplingen lungt och behärskat.

5. Nu börjar hojen resa sig, det är nu MKT viktigt att du nu inte rör gasen från moment 4 för då kan det bli ryckigt o dant.

6. Försök nu att få upp hojen i överviktsläge genom att justera gasen ca +- 2mm på gashandtaget.

7. När man växlar på bakhjulet får man går upp lite extra högt och sen koppla, peta i näst växel.

8. När du åker alla 6 växlar och farten ligger kring 150 km/h konstant så har du bra höjd på hojen. Då är det ganska härligt att åka bakhjul. Om man ligger o rusar kring 10.000 varv så blir det bara stressigt o rusigt o köra bakhjul...

Angående snacket om att ha en fot på bromsen förstår jag inte. En 4-taktmotor har ju en kraftig motorbroms och skulle man känna att man ligger för högt så är det ju bara att släppa på gasen o vips så dånar framhjulet ner i backen.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
heliac skrev:
Har du en R1000? Då behöver du knappast börja på ettan för att åka på slangen. Å det e definitinvt onödigt att använda kopplingen...kör me gasen fotbromsen å växla utan koppling..

Läs hans text en gång till.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Wheelie-king skrev:
7. När man växlar på bakhjulet får man går upp lite extra högt och sen koppla, peta i näst växel.

8. När du åker alla 6 växlar och farten ligger kring 150 km/h konstant så har du bra höjd på hojen. Då är det ganska härligt att åka bakhjul. Om man ligger o rusar kring 10.000 varv så blir det bara stressigt o rusigt o köra bakhjul...

Angående snacket om att ha en fot på bromsen förstår jag inte. En 4-taktmotor har ju en kraftig motorbroms och skulle man känna att man ligger för högt så är det ju bara att släppa på gasen o vips så dånar framhjulet ner i backen.

Antar att du sitter ner när du kör på bakhjulet? När man står upp har man automatiskt lite högre vinkel och har man då femman och sexan i och bara kör 150 km/h så är det inte mycket motorbroms vid de låga varven. Speciellt vid växlingen när man som du skriver drar upp den lite extra precis när man växlar så kanske inte motorbromsen räcker och då gäller det att ha foten på fotbromsen och ha i ryggmärgen att parera med den. Själv brukar jag inte växla längre än till fyran och sen ligga kring 150 km/h. I den farten på de varven när jag står upp i sån vinkel att jag kan både öka och minska hastigheten går det även utmärkt att svänga och ta rätt tvära böjar efter landsvägarna.

Hoppas att du slipper uppleva känslan av att du passera vinkeln där motorbromsen gör att du går ner åt rätt håll om du nu kör utan att ha koll på fotbromsen.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
sluggo skrev:
Behöver du koppla upp en sukka1000 så lägg ner verksamheten!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det handlar inte om att BEHÖVA koppla upp den för att få upp framhjulet utan om att ha god kontroll vid bakhjulskörning. Det blir en mycket behagligare upplevelse att använda kopplingen och om du börjar med det kommer du säkert att ändra uppfattning i frågan.
 

acce

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Ducati Streetfighter 1098
du tycker att de e lätt å koppla upp den,
jag fixar de lätt på 1an me å bara gasa
har lärt mig så från början :yoparty men
att koppla upp den fattar ja inte hur man gör
har en gixxer 750-98 (tillräkligt me vrid)
kan du beskriva i detalj???
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Wheelie-king skrev:
Angående snacket om att ha en fot på bromsen förstår jag inte. En 4-taktmotor har ju en kraftig motorbroms och skulle man känna att man ligger för högt så är det ju bara att släppa på gasen o vips så dånar framhjulet ner i backen.

Vilket reagerar snabbast fotbroms eller motorbroms? När man känner att man nått balansläget och lite till, har man då gott om tid? Nej, alltså fotbroms fotbroms fotbroms och gasa upp. :tummenupp

Vad kostar ett kopplingsras, lite olika men det lär ju vara under säsong det inträffar... :(
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Kreuger skrev:
Det handlar inte om att BEHÖVA koppla upp den för att få upp framhjulet utan om att ha god kontroll vid bakhjulskörning. Det blir en mycket behagligare upplevelse att använda kopplingen och om du börjar med det kommer du säkert att ändra uppfattning i frågan.

1 okunnighetsfråga....
Är det lättare att köra på bakhjulet på 2an och 3an än 1an?

Jag brukar gasa upp den på 1an men vågar aldrig fullfölja vilket leder till att jag slår av när bakhjulet bara lättat 1 decimeter.
 

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
STHLM norrort
Hoj
Ducatis
Jag har en strypt XT. Den går endast att koppla upp lätt på 1:ans växel och det gör jag. Men sen kommer problemet med neutralen... 1:ans växel kan jag köra på men sen när jag ska dra i 2.an så hoppar neutralen i så jäkla lätt. Det slutar med att hojen går ned i backen och att jag ibland får rätt ont i kulorna.

Finns det något knep med kopplingen så inte neutralen hoppar i så lätt??? Eller ska jag bara träna på att trycka i växeln hårdare?
 

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
Slangan skrev:
Glöm helförsäkra sporthoj i tyskland.De flesta bolag tar inte ens det.Gör de det så är premien i regel alltid lite högre än hojens värde.
Däremot kostar trafik el halv mindre än här.
Men man kan ju alltid flytta dit för ölen.......(och ringen)!

Vad baserar du det på?
Jag var inne hos en honda-dealer och jag var nära ett köp på en CBR954. Försäkringen låg då på 400Euro.
 

Kim78

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2004
Ort
Tyskland
Hoj
GSXR1000 -02
R1 wannabe skrev:
1 okunnighetsfråga....
Är det lättare att köra på bakhjulet på 2an och 3an än 1an?
Jag brukar gasa upp den på 1an men vågar aldrig fullfölja vilket leder till att jag slår av när bakhjulet bara lättat 1 decimeter.

Jag lärde mig köra på bakhjulet i 2an. Mkt lugnare. Gasar upp till 6500-7000 sedan koppla upp den i 2an, kör till 10000 sedan i med trean. Som någon annan sa här så växlar jag inte längre än till fyran.


Kreuger skrev:
Det handlar inte om att BEHÖVA koppla upp den för att få upp framhjulet utan om att ha god kontroll vid bakhjulskörning. Det blir en mycket behagligare upplevelse att använda kopplingen och om du börjar med det kommer du säkert att ändra uppfattning i frågan.

Tack! Precis den poängen jag försöker göra här. Ville dock veta hur mkt slitage och kostnaden för det
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
R1 wannabe skrev:
1 okunnighetsfråga....
Är det lättare att köra på bakhjulet på 2an och 3an än 1an?
Jag brukar gasa upp den på 1an men vågar aldrig fullfölja vilket leder till att jag slår av när bakhjulet bara lättat 1 decimeter.

Ja, det är lättare att hitta balansen och kunna köra på bakhjulet en längre sträcka utan att accelerera på högre växel, föredragsvis trean och fyran. På ettan blir hojen för ettrig. Att hålla framhjulet i luften under accelaration är inte så svårt, men att få in känslan för att åka omkring utan att öka farten eller till och med lära sig att minska farten under bakhjulskörning kräver lite mer träning.

Kim78 skrev:
Tack! Precis den poängen jag försöker göra här. Ville dock veta hur mkt slitage och kostnaden för det

Min bedömning av extra slitage är som jag tidigare skrivit så litet att du inte bör bekymmra dig. Du kommer då iaf inte att behöva byta lameller varje säsong och så dyrt är det inte, inte värre än en uppsättning däck. Om du får lite hack i kopplingskorgen kan det även räcka bra med att fila lite för att få bort hacken och sen är det bara att köra igen.


ACCE:

Wheelie-king hade skrivit rätt bra tycker jag. På din hoj kanske det är lite gränsfall om det går på tvåan, beror lite på drevning också. Annars kan du lika gärna träna på ettan. Åk riktigt sakta, typ 40 km/h så kopplar du, gasar till och släpper upp kopplingen tvärt, sen håller du gas, släpper inte helt utan släpper efter litegranna bara så att du fortsätter hålla framhjulet i luften men se nu till att inte slå runt, det går fort på ettan. Personligen tycker jag också att det känns ännu bättre om man ställer sig upp samtidigt som framhjulet kommer upp i luften, då kan man öka vinkeln ytterligare utan att det känns otäckt. Vill dock utfärda en varning för att det är när man tycker att man är bra på just det här som man lätt slår runt. Saker å ting händer alldeles för fort på ettan. Träna även på att medvetet bromsa ner cykeln med fotbromsen utan att släppa gasen så du får in det i ryggmärgen.


Nirre:

Knepet är att du drar upp den i lite extra vinkel alldeles innan du växlar vilket ger dig lite extra tid att verkligen få i tvåan ordentligt. Sen får du inte fega eller växla för mesigt utan ett distinkt bestämt tryck ska det vara. Om du använder koppling eller inte spelar mindre roll bara du har rätt varv och släpper lite på gasen så att belastningen minskar precis när du växlar. Din växellåda kan ju även ha fått en del stryk å i det kanske inte spelar nån roll hur du beter dig längre om den är för sliten. Kanske dags att byta hoj? :rolleyes:


TILL ALLA SOM UNDRAR VARFÖR MAN SKA ANVÄNDA KOPPLINGEN!!
En till anledning till att använda koppling när man rycker upp cykeln på slangen som jag tycker är rätt viktig är att man kan åka i jämn hastighet, tex bredvid en bil. Så använder man kopplingen lite, gasar till och "vips" så åker man på bakhjulet bredvid bilen utan att ha ökat farten något, hittar man sen snabbt balansen så kan man fortsätta åka där bredvid på bakhjulet utan att behöva accelerera iväg för att hålla kvar framhjulet i luften. Det tycker jag är coolt. :tummenupp
 

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
STHLM norrort
Hoj
Ducatis
Nirre:

Knepet är att du drar upp den i lite extra vinkel alldeles innan du växlar vilket ger dig lite extra tid att verkligen få i tvåan ordentligt. Sen får du inte fega eller växla för mesigt utan ett distinkt bestämt tryck ska det vara. Om du använder koppling eller inte spelar mindre roll bara du har rätt varv och släpper lite på gasen så att belastningen minskar precis när du växlar. Din växellåda kan ju även ha fått en del stryk å i det kanske inte spelar nån roll hur du beter dig längre om den är för sliten. Kanske dags att byta hoj? :rolleyes:

Men, men, :( , jag har juh nyss köpt den som mellanmc...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Nirre skrev:
Nirre:

Knepet är att du drar upp den i lite extra vinkel alldeles innan du växlar vilket ger dig lite extra tid att verkligen få i tvåan ordentligt. Sen får du inte fega eller växla för mesigt utan ett distinkt bestämt tryck ska det vara. Om du använder koppling eller inte spelar mindre roll bara du har rätt varv och släpper lite på gasen så att belastningen minskar precis när du växlar. Din växellåda kan ju även ha fått en del stryk å i det kanske inte spelar nån roll hur du beter dig längre om den är för sliten. Kanske dags att byta hoj? :rolleyes:

Men, men, :( , jag har juh nyss köpt den som mellanmc...

Well well, då är det nog bara att sluta mesa och börja smälla i tvåan lite mer distinkt :D

Är säkert inget fel på växellådan, lätt att det blir sådär när man växlar på bakhjulet. Om växlarna däremot hoppar ur så att du får i friläge ska du nog börja oroa dig...

Säkert att det inte går att få upp den direkt på tvåan om du gungar lite och använder kopplingen?
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Kreuger skrev:
Well well, då är det nog bara att sluta mesa och börja smälla i tvåan lite mer distinkt :D

Är säkert inget fel på växellådan, lätt att det blir sådär när man växlar på bakhjulet. Om växlarna däremot hoppar ur så att du får i friläge ska du nog börja oroa dig...

Säkert att det inte går att få upp den direkt på tvåan om du gungar lite och använder kopplingen?


Strypt XT går att få upp på tvåan.
Plåga hårt bara, då går den bäst. :D
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Nirre skrev:
Jag har en strypt XT. Den går endast att koppla upp lätt på 1:ans växel och det gör jag. Men sen kommer problemet med neutralen... 1:ans växel kan jag köra på men sen när jag ska dra i 2.an så hoppar neutralen i så jäkla lätt. Det slutar med att hojen går ned i backen och att jag ibland får rätt ont i kulorna.

Finns det något knep med kopplingen så inte neutralen hoppar i så lätt??? Eller ska jag bara träna på att trycka i växeln hårdare?


Förresten Nirre!! Jag har ju för fan glömt det viktigaste.

DU MÅSTE JU FÖR FAN TA UR STRYPNINGEN!! :hihi :rofl :D :yoparty
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jag har aldrig förstått mig på det här med att koppla upp en hoj på bakhjulet, jag tycker att det är helt onödigt!
Förra sommaren ägde jag en gammal och tung FZR 1000 -90. Ingenting jämfört med dagens krutpaket, men den var ganska behaglig (och passade min budget...)
Trots att det är en så stor och klumpig hoj lärde jag mig ganska snabbt att wheela med den.
Sittande: Lägga sig kring 4000 varv på ettan, gasa och hjälpa till lite med kroppen så kom den upp fint och kontrollerat. Snabbt i med tvåan och sen var det bara att köra! Lyckades dock bara med växling till trean några få gånger då det var betydligt svårare. (Som sagt, tung och lång hoj)
Stående: Kring 4000 varv på tvåan, gasa på och hjälpa till med kroppen så kom den upp lungt och snällt, och sen var det bara att köra på!
Provade någon gång på att koppla, och det skar i hjärtat! Sen att den inte ville komma upp när jag kopplade, det var väl också en anledning till att inte göra det igen. "Stackars motor" tänkte jag när jag testat...

Just nu kör jag en CR 500 och med den är det ju en helt annan historia. Den är nog otroligt lätt att få upp, men sen så skakar den ju så mycket så man ser fyrdubbelt om man sitter ner... Därför blir det knäet på sitsen med den...

En sak som jag ännu inte lärt mig med dock, är bakbromsen. På cykel använder jag bakbromsen konstant, men på hoj har det aldrig blivit att lära mig. Men det kommer nog snart...
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
petterekman skrev:
Jag har aldrig förstått mig på det här med att koppla upp en hoj på bakhjulet, jag tycker att det är helt onödigt!
Förra sommaren ägde jag en gammal och tung FZR 1000 -90. Ingenting jämfört med dagens krutpaket, men den var ganska behaglig (och passade min budget...)
Trots att det är en så stor och klumpig hoj lärde jag mig ganska snabbt att wheela med den.
Sittande: Lägga sig kring 4000 varv på ettan, gasa och hjälpa till lite med kroppen så kom den upp fint och kontrollerat. Snabbt i med tvåan och sen var det bara att köra! Lyckades dock bara med växling till trean några få gånger då det var betydligt svårare. (Som sagt, tung och lång hoj)
Stående: Kring 4000 varv på tvåan, gasa på och hjälpa till med kroppen så kom den upp lungt och snällt, och sen var det bara att köra på!
Provade någon gång på att koppla, och det skar i hjärtat! Sen att den inte ville komma upp när jag kopplade, det var väl också en anledning till att inte göra det igen. "Stackars motor" tänkte jag när jag testat....

Jag hade en FZR1000 -88 som första riktigt tunga hoj så jag förstår mycket väl vad du pratar om och jag håller med dig. På min var kopplingen lite trött också, hade ändå gått över 6000 mil, så jag använda nästan aldrig koppling när jag skulle upp med den. Fixade aldrig mer än trean på den jag heller, var tvungen att hålla så extremt hög vinkel vid växlingen för att den inte skulle ramla ner så det kändes för farligt.

MEN om du provar en R1a eller motsvarande -98 och nyare hojar så är det en helt annan sak att köra på bakhjulet med dem. Då är det skönare med koppling och det känns inte som att man misshandlar motorn heller. Fixar man det på en gammal FZR så är det en barnlek att wheela med en nyare R-hoj.
 

LalleBalle

Guest
Nu kör jag ingen tung hoj utan bara en 125:a. Men just nu i denna stund sitter jag med en stor fläskläpp, ont i nästan och ont i huvudet mm. Skulle träna att slanga med crossen. Drog upp den med gas skulle peta i 3:an och allt blir fuckt. Jag slår över... Crossen tvär stannar när den träffar marken och styret som står rakt upp i lufet kommer i mellan min skalle och hjälmen :huvet

Men jag kan inte slanga... Jag tycker att det är svårt att hitta rätt höjd, växla, bromsa om det går snett. Glömer alltid bromsen. Det blir så mycket på en och samma gång.(korkad??? :tungan ) Sen tror jag att en 125:a cross kan vara jävligt ettrig på 2:ans växel.

Jaja, man lär sig av sina misstag.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top