R1 wannabe skrev:
1 okunnighetsfråga....
Är det lättare att köra på bakhjulet på 2an och 3an än 1an?
Jag brukar gasa upp den på 1an men vågar aldrig fullfölja vilket leder till att jag slår av när bakhjulet bara lättat 1 decimeter.
Ja, det är lättare att hitta balansen och kunna köra på bakhjulet en längre sträcka utan att accelerera på högre växel, föredragsvis trean och fyran. På ettan blir hojen för ettrig. Att hålla framhjulet i luften under accelaration är inte så svårt, men att få in känslan för att åka omkring utan att öka farten eller till och med lära sig att minska farten under bakhjulskörning kräver lite mer träning.
Kim78 skrev:
Tack! Precis den poängen jag försöker göra här. Ville dock veta hur mkt slitage och kostnaden för det
Min bedömning av extra slitage är som jag tidigare skrivit så litet att du inte bör bekymmra dig. Du kommer då iaf inte att behöva byta lameller varje säsong och så dyrt är det inte, inte värre än en uppsättning däck. Om du får lite hack i kopplingskorgen kan det även räcka bra med att fila lite för att få bort hacken och sen är det bara att köra igen.
ACCE:
Wheelie-king hade skrivit rätt bra tycker jag. På din hoj kanske det är lite gränsfall om det går på tvåan, beror lite på drevning också. Annars kan du lika gärna träna på ettan. Åk riktigt sakta, typ 40 km/h så kopplar du, gasar till och släpper upp kopplingen tvärt, sen håller du gas, släpper inte helt utan släpper efter litegranna bara så att du fortsätter hålla framhjulet i luften men se nu till att inte slå runt, det går fort på ettan. Personligen tycker jag också att det känns ännu bättre om man ställer sig upp samtidigt som framhjulet kommer upp i luften, då kan man öka vinkeln ytterligare utan att det känns otäckt. Vill dock utfärda en varning för att det är när man tycker att man är bra på just det här som man lätt slår runt. Saker å ting händer alldeles för fort på ettan. Träna även på att medvetet bromsa ner cykeln med fotbromsen utan att släppa gasen så du får in det i ryggmärgen.
Nirre:
Knepet är att du drar upp den i lite extra vinkel alldeles innan du växlar vilket ger dig lite extra tid att verkligen få i tvåan ordentligt. Sen får du inte fega eller växla för mesigt utan ett distinkt bestämt tryck ska det vara. Om du använder koppling eller inte spelar mindre roll bara du har rätt varv och släpper lite på gasen så att belastningen minskar precis när du växlar. Din växellåda kan ju även ha fått en del stryk å i det kanske inte spelar nån roll hur du beter dig längre om den är för sliten. Kanske dags att byta hoj?
TILL ALLA SOM UNDRAR VARFÖR MAN SKA ANVÄNDA KOPPLINGEN!!
En till anledning till att använda koppling när man rycker upp cykeln på slangen som jag tycker är rätt viktig är att man kan åka i jämn hastighet, tex bredvid en bil. Så använder man kopplingen lite, gasar till och "vips" så åker man på bakhjulet bredvid bilen utan att ha ökat farten något, hittar man sen snabbt balansen så kan man fortsätta åka där bredvid på bakhjulet utan att behöva accelerera iväg för att hålla kvar framhjulet i luften. Det tycker jag är coolt.