. . . orka . . . ( *suck* )
"Nä, de e klart: om det bara är 'mini sväng t gymet alldeles brevid.
eller videoaffären typ' . . . då är det ju riskfritt . . ." (not) _ _ _
[ Fakta: dom allra flesta skadorna inträffar vid korta färder utan ordentlig skyddsutrustning ]
P.S. Antar att det är alldeles för jobbigt att jogga till "gymet alldeles bredvid"
- - för det kan väl aldrig va så att det gäller att posera me balla hojen..
Nej. Visst är det så det är i praktiken. Man kan aldrig vara helt säker även om man kör bara en kortare sträcka och i relativt låg fart och man vet aldrig om det kommer någon tok som kör ut med en bil eller lastbil framför.
Men så länge som man inte riskerar någon annan så anser jag att man har rätt att ta kalkylerade risker. Redan att sätta sig på motorcykel är ju en kalkylerad risk och genom att köra defensivt och försiktigt så kan man minska riskerna ganska ordentligt.
Jag kör själv inte gärna utan komplett skyddsutrustning men det händer ibland. Om jag bara ska in till stan för att uträtta något så kan det hända att jag tar jeans på benen men då jag är väl medveten om att dom ger ett i princip obefintligt skydd så håller jag igen högst avsevärt. Risken att skadas allvarligt är oavsett vilket avsevärt högre i 110 på landsväg bland träd med full utrustning än den är i 50 även om man bara har jeans.
Det finns många som skulle sitta säkrare om dom körde nakna in till stan i 50 än dom vanligen är med sin normala körstil oavsett skyddsutrustning.