Wheelie i 145kmh kan göra ont!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
:va

. . . orka . . . ( *suck* ) :5sure

"Nä, de e klart: om det bara är 'mini sväng t gymet alldeles brevid.
eller videoaffären typ
' . . . då är det ju riskfritt . . .
"
(not) _ _ _ :kryckor

[ Fakta: dom allra flesta skadorna inträffar vid korta färder utan ordentlig skyddsutrustning ]

P.S. Antar att det är alldeles för jobbigt att jogga till "gymet alldeles bredvid"
- - för det kan väl aldrig va så att det gäller att posera me balla hojen.. :rolleyes:

Nej. Visst är det så det är i praktiken. Man kan aldrig vara helt säker även om man kör bara en kortare sträcka och i relativt låg fart och man vet aldrig om det kommer någon tok som kör ut med en bil eller lastbil framför.

Men så länge som man inte riskerar någon annan så anser jag att man har rätt att ta kalkylerade risker. Redan att sätta sig på motorcykel är ju en kalkylerad risk och genom att köra defensivt och försiktigt så kan man minska riskerna ganska ordentligt.

Jag kör själv inte gärna utan komplett skyddsutrustning men det händer ibland. Om jag bara ska in till stan för att uträtta något så kan det hända att jag tar jeans på benen men då jag är väl medveten om att dom ger ett i princip obefintligt skydd så håller jag igen högst avsevärt. Risken att skadas allvarligt är oavsett vilket avsevärt högre i 110 på landsväg bland träd med full utrustning än den är i 50 även om man bara har jeans.

Det finns många som skulle sitta säkrare om dom körde nakna in till stan i 50 än dom vanligen är med sin normala körstil oavsett skyddsutrustning.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Skinnstället ger dig mindre skrapsår...

Men det räddar dig inte från att träffa ett träd eller andra hinder när du vurpat, och det är då det slutar riktigt illa. Skinnställ räddar inte liv. Tro inte att du är superman med skinnställ... tycker att alltför många i Sverige tycker det, och kanske därför är det så många som kör med ställ här.

Kör mer med insidan av huvudet istället. Säger inte att ställ inte hjälper alls, det är en bra investering, man skadar sig helt klart mindre... mindre köttsår.
Nu tycker jag du generaliserar lite för mycket.

Att säga att skinställ inte räddar liv är fel anser jag. Att det inte har lika stor betydelse vid kraftiga krockar tror jag stämmer, men skinställ hjälper på fler sätt än att skydda mot skrapsår.

Ett skinställ håller skydd på plats, främst ryggskyddet som räddar liv (?), det ger stöd åt kroppen så att föraren lättare kan skydda vitala delar, skyddar mot skärsår (kul att få handlederna uppskurna, eller ett snitt i ljumsken) och kan hämma kraftiga blödningar genom att fungera som tryckförband. Det ger på samma sätt som ett njurbälte skydd för de inre organen och erbjuder även visst penetrationsskydd.

Om det är någon form av skrämselpropaganda om att man dör vid vurpa om man kör utan skinställ som gör att många kör med skinställ tror jag är tveksamt . Jag tror snarare att vårt svenska klimat tillåter att man kan köra i skinställ utan att svettas ihjäl.

Du kanske håller med mig i det jag skriver om skinställ, men du skrev fortfarande att skinställ inte räddar liv och det är det jag reagerar på. Hjälm och ryggskydd räddar säkert fler liv, men ryggskydd räddar också liv! Kan dessutom vara värt att poängtera att det inte heller BARA är livet man vill behålla, kanske också någon form av värde i att leva efter en olycka och slippa leva med konstgjorda organ, stelopererade leder och skita i en plastpåse resten av livet.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Är man så rädd för att dö i förtid.... för dö ska vi alla så kanske man ska skippa att köra hoj eller åtminstånde försöka slanga. Så får man leva längre med en tråkig vardag som påföljd för man egentligen vill ut och slanga eller kåta upp grabbarna utanför kiosken som vill se den blonda snygga tjejen komma sexigt på sin honda cbr uppe på slangen i tajta heta jeans och en tajt skinnjacka så man ska se hennes former.

Många bittra gubbar här, men skulle ni träffa Johanna inreal så tar lillhjärnan över garanterat. Och tror inte Johanna mött så mycket bitterhet från några killar hon träffat i verkligheten.
Jag har ju mitt på det torra som kom inte o säg att jag raggar. Har en tjej som är hetare än Johanna.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Dåligt att hojen börjar vobbla där.

Vad sne hon kommer bli nu, hehe. :D (Har du bildbevis?)

Langar inte upp bild på min donna här! Men Johanna får ändå mycket uppmärksamhet här så det lilla jag skrev ska väl inte påverka nåt.

Johanna

Guest
Skinnstället ger dig mindre skrapsår...

Men det räddar dig inte från att träffa ett träd eller andra hinder när du vurpat, och det är då det slutar riktigt illa. Skinnställ räddar inte liv. Tro inte att du är superman med skinnställ... tycker att alltför många i Sverige tycker det, och kanske därför är det så många som kör med ställ här.

Kör mer med insidan av huvudet istället. Säger inte att ställ inte hjälper alls, det är en bra investering, man skadar sig helt klart mindre... mindre köttsår.

jaja jag vet. klart blir de en mega krock så skadas ju mer än skinnet. ryggen, nacken.

:va

. . . orka . . . ( *suck* ) :5sure

"Nä, de e klart: om det bara är 'mini sväng t gymet alldeles brevid.
eller videoaffären typ
' . . . då är det ju riskfritt . . .
"
(not) _ _ _ :kryckor

[ Fakta: dom allra flesta skadorna inträffar vid korta färder utan ordentlig skyddsutrustning ]

P.S. Antar att det är alldeles för jobbigt att jogga till "gymet alldeles bredvid"
- - för det kan väl aldrig va så att det gäller att posera me balla hojen.. :rolleyes:

ja klart en olycka kan hända vart som helst. kort som lång sträcka.
och nej jag är för lat för att jogga till gymet, spec efter ett styrketräningspass och man inte vill röra sig en meter till. det är en 30 km/h sträcka till mitt gym och nej jag kör inte på som en dåre dit på bakhjulet. jag kör lugnt dit.
o kom inte å va moralkärring, för jag kan lova att du tagit din båge med jeans när du bara skulle åka nån minuts körsträcka.

jag kan också erkänna att jag brydde mig mindre förut. körde fort med/utan skinnställ. nu kör jag nästan alltid med skinnställ och om inte jag har de på, då går de lugnt

Är man så rädd för att dö i förtid.... för dö ska vi alla så kanske man ska skippa att köra hoj eller åtminstånde försöka slanga. Så får man leva längre med en tråkig vardag som påföljd för man egentligen vill ut och slanga eller kåta upp grabbarna utanför kiosken som vill se den blonda snygga tjejen komma sexigt på sin honda cbr uppe på slangen i tajta heta jeans och en tajt skinnjacka så man ska se hennes former.

Många bittra gubbar här, men skulle ni träffa Johanna inreal så tar lillhjärnan över garanterat. Och tror inte Johanna mött så mycket bitterhet från några killar hon träffat i verkligheten.
Jag har ju mitt på det torra som kom inte o säg att jag raggar. Har en tjej som är hetare än Johanna.

nej jag kan inte ens köra på bakhjulet. bara lyfta lite. o när jag lär mig (lärt mig) så kommer jag göra de med skinnställ.

men du har rätt. in real life är folk jätte trevliga. men här på sh är de rätt mkt bittra inlägg

Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
americahl1.jpg

:tungan kunde inte låta bli

Berka_

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
R1 moppe
Nu ska vi inte gnälla på johanna´s säkerhetsbetende, Hon hade faktiskt hjälmen på sig hela tiden på campingen, trots att hon parkerat moppen ;)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Text,Skinnställ räddar inte liv.Text

Jodå det gör dom,om dom har bra inbyggda skydd (ryggskydd mm) och dom hindrar en del för inträngande trauma samt att man minimerar en hel del "rotborste" på akuten för att få rena sårytor.

Sen att folk tror att man blir stålmannen i skinn är synd.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Jodå det gör dom,om dom har bra inbyggda skydd (ryggskydd mm) och dom hindrar en del för inträngande trauma samt att man minimerar en hel del "rotborste" på akuten för att få rena sårytor.

Sen att folk tror att man blir stålmannen i skinn är synd.

Eh, jag har ryggskydd utan skinnställ... som sitter jävligt bra.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
ähh hon har ju bara en 600, går inte att vurpa på dom, jag har en 750 den kan man skrapa armarna me, tänk om man hade en mjölkpaketsräser...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år