Wheelie me R1?

Super-Henkan

Dirt Rider
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 1000 k5
Jag har aldrig haft någon styrdämpare på min R1... visst det kan slå lite i styret om man slår ner snett...och om man kör med racedäck...men vem fan bryr sig det finns ju styrstopp??? vad har man det till annars :confused: :tummenupp
//Henrik

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Jag har alltid fått höra att styrdämpare är ett måste på de tidiga Rettorna...

acce

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Hoj
Ducati Streetfighter 1098
Per r1 skrev:
det går alldeles utmärkt att köra bakhjul med r1:an utan wobbel om man fixar att göra mjuka nedslag på 1-2:an men när det börjar gå lite längre och hastigheten ökar 3-4:an så skulle jag rekommendera styrdämpare , har haft några jättevobbel innan jag skaffade min :näsblod ,

Hade jag verit i din sits så hade jag nog satt dit en , hellre det än att få ett vobbel som man inte reder ut ..
mvh per
tackar :tummenupp bra med nån som vet vad han snackar
om... du säger att de går bra när man kör på 1an å 2an......
jag har inte lärt mig å växla riktigt på bakhjulet, men kan dock
köra riktigt långt å länge på 2an ibland (ligger högt), har ca 170-180 när jag lägger ner den...
om jag då kör 2an ut me r1an, kanske 180-190 vid nergång,,,
spelar det nån roll då med styrdämpare? han jag köpte hojen
av säger att r1an wobblar lätt vid nedslag om man kört så länge
att framhjulet står still i luften... stämmer detta??? de e inte direkt
så att jag vill prova å se :D å sen ser jag ut som :3freak

Yamaha_Fille

Väntar på våren.
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
Silver Retta -03, Akrapovic slip on, Öhlins styrdämpare.
Hade ingen styrdämpare till min R6:A...gick bra utan.

Nu har jag det till min R1:a vilket var ett bra val...körde ett tag utan, så nog har jag märkt skillnad.

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
yamma busfemti
Spräckte en ledkapsel i armbågen då jag satte ner snett på min yzf 750 på trean. Armbågen blev stor som en grapefrukt och hoj åka var inte att tänka på på en månad. Gjorde jävligt ont resten av sommarn också. Slutsatsen man kan dra av detta är väl att är man tjyvssnål är det lätt att man får ont. Nu sitter det styrdämpare på. Det man inte i huvet får man ha i plånboken....

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
jag tror faktiskt jag skulle köpt mig en styrdämpare den har räddat mig ett par gånger faktiskt och inte bara vid bakhjulsåkningar utan även vid hårdare körning på kuperad krokig väg där framhjulet gett sig iväg uppåt efter krön då blir åkningen mer stabil , det är naturligvis inget man måste ha men det är ju en smaksak , för min del så kändes körningen mer kontrollerad med den ..
enda nackdelen jag har märkt är när man åkt bakhjul och ställt upp hårdheten på den för nerslagens skull och sen glömt ställa tillbaka den :fatta! ... fan va förvånad man blir i första kurvan där man inte lägger ner .. :brinnerup

gör verkligen r1:an 180 på 2:an min är förvisso nerdrevad ett kugg fram men jag har för mig att jag har gått i skyddet på 3:an runt 195 någonting .. det är väl jag som drabbats av teflon minne :rolleyes:
mvh per

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Har man inte insett att man behöver styrdämpare på R1, så kanske man ska byta till glidare, för fortare än så kan ni ju inte köra, eller bara motorväg... räcker ju fan att acca om en bil så wobblar den ihjäl sig över mittenspåret. Så om man inte kör den som sporthoj kanske man inte behöver komma med nån häftig kommentar...

ni kör inte med dubbdäck heller för bättre säkerhet???

Last edited:

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
jag har haft flera r1or både med och utan styr dämpare..jag tycker inte att det är helt nödvändigt att ha det.vobbel har man ju haft ett antal gånger men då slår man ner riktigt illa...styr slag är en helt annan sak det har man ju varje gång man är ute mer eller mindre men vad gör det...det är ju bara coolt :öga

Nitrous Express

Ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
2007 Yamaha R1
freding skrev:
Har man inte insett att man behöver styrdämpare på R1, så kanske man ska byta till glidare, för fortare än så kan ni ju inte köra, eller bara motorväg... räcker ju fan att acca om en bil så wobblar den ihjäl sig över mittenspåret. Så om man inte kör den som sporthoj kanske man inte behöver komma med nån häftig kommentar...

Jag har åkt R1 i tre sommrar och alldrig haft styrdämpare mitt personbästa är 252km/h det var inga som helst problem när jag la ner. När det går skapligt fort så svävar man som på en luft kudde så när man släpper ner framhjulet och hjälper till med gasen så går det hur bra som helst. Man ska starta på tvåan dels sparar men lådan och så är inte hojen lika nervös då det är inga som helst problem att åka riktigt långt och byta filer heller lär er hitta balansen bara jag tycker att det var lättast på tvåan lycka till.

peter the great

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nitrous Express skrev:
Jag har åkt R1 i tre sommrar och alldrig haft styrdämpare mitt personbästa är 252km/h det var inga som helst problem när jag la ner. När det går skapligt fort så svävar man som på en luft kudde så när man släpper ner framhjulet och hjälper till med gasen så går det hur bra som helst. Man ska starta på tvåan dels sparar men lådan och så är inte hojen lika nervös då det är inga som helst problem att åka riktigt långt och byta filer heller lär er hitta balansen bara jag tycker att det var lättast på tvåan lycka till.
:hihi 278 på mätaren men då gick jag in för att åka så fort som möjligt oxå
men det kändes som att det tog 15min innan hjulet snurrat i gång...
själv brukar jag ligga 130-160 på 5an när man dominerar på motorvägen

Nitrous Express

Ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
2007 Yamaha R1
peter the great skrev:
:hihi 278 på mätaren men då gick jag in för att åka så fort som möjligt oxå
men det kändes som att det tog 15min innan hjulet snurrat i gång...
själv brukar jag ligga 130-160 på 5an när man dominerar på motorvägen

Jag brukar också ligga på 4-6 växell och vist e de äckligt när det tar sån tid innan hjulet får fäste igen.

hannibal

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2005
Hoj
Hemligt tills vidare
enligt senaste bike så bör man skaffa styrdämpare, men vad vet dom :arsele

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
freding skrev:

Hmm du kanske borde se över din hoj lite om den "wobblar ihjäl sig" så lätt? Det ska den INTE göra. Ok allt är relativt men hade den varit SÅ jävlig som det låter, tror du att den någonsin hade kommit i produktion ens?

Garpe

semper in primis
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojlös =(
Bollox skrev:
Hmm du kanske borde se över din hoj lite om den "wobblar ihjäl sig" så lätt? Det ska den INTE göra. Ok allt är relativt men hade den varit SÅ jävlig som det låter, tror du att den någonsin hade kommit i produktion ens?

Var det inte TL1000S som det sattes dit styrdämpare på garantin efter kritik från motorcykel tidningar runtom i europa??

Ja rekommenderar styrdämpare eller crosstyre... .. :tummenupp Bara välja :D

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
freding skrev:
Du bör nog kolla över din cykel

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RC8R
Bollox skrev:
Jag syftar inte på wobbel vid slagning, för lider man av det kanske man får låta bli å slanga, wobbel ut ur kurvor på bana heller inte problem, det jag tycker är oroande är när man kör på taskig landsväg man inte kan jättebra och kör ner i kälskott eller liknande samtidigt som man accelererar ur kurva, eller träffar grus-/olje fläck ut ur kurva, När framdäcket inte kan hålla spår pga wobbel kan jag lova att inte bakdäcket vet vart det ska ta vägen heller. så ligger man då på hård acc i 150 i kurva så skiter det sig ganska rejält. Styrdämparen hade inte hindrat reaktionen, men gjort den lite lättare att reda ut.
Nu körde jag oxå onödigt snabbt, kanske så snabbt som ni aldrig gör(jag kanske bara har otur alla gånger, jag brister måhända i omdömme, men ej i skicklighet)... men då behöver inte icke-posörer en retta heller, utan kanske en race-hoj till banan och en varadero till vägen... :7peta
Jag vill bara mena att styrdämparen är en väldigt billig försäkring, trådarna och erfarenhetern här på sporthoj med liknande händelser är många, och många skrotningar.
mvh Fredrik

Obs! styr- och svinglager var kontrollerade utan fel, bra däck(supercorsa) och rätt däcktryck

Last edited:

peter the great

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
en annat billigare alternativ är att bytta till koniska rull-lager det gör att hoj får en mycket smidigare känsla ca pris 200:- har byt på alla r1or jag haft :tummenupp

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Har kört rätt mkt R1 -00, tycker inte den är otäckare än nån annan hoj att landa wheelisar med. Det är väl som med alla andra hojar, är man ovan vid att köra bakhjul sätter man lättare ner hjulet snett, då är det bra med styrdämpare.
Jag har aldrig fått nåt vobbel på R1, lite smårusk är ju naturligt, men inte vobbel, det bidrar ju bara till ballhetsfaktorn också.
Jag lever i tron att vet man vad man gör får man inga herrejösses vobbel när man slangar, utan snarare på bana tex när man accar hårt under nerlägg och framhjulet lättar och att sedan får kontakt med vägen igen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0