Wheelie med vobbel

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
vad e det som gör så att det blir wobbel...
och hur mycket hjälper en styrdämpare
:va

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
läskigt värre, har sett dendär filmen förut. Antar att han landar med framhjulet snett eller nåt kanske? :confused:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
zajtar skrev:

Så länge det inte är något fel på hojen så är det föraren som fixar till wobblet.

Problemet är att folk håller i sig i styret,man skall svänga med det.

Håller man för hårt så fortplantar sig alla rörelser som sker med överkroppen ner till styret och sedan är det igång.

Vid bakhjulsåkning så är det enl egen efarenhet vanligast när man smyger ner den,bättre att sätta ner lite bestämt (dock inte kasta ner den)

Men visst hjälper en styrdämpare upp det.

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Koppla säger jag bara. Måste ju vara snett nedslag i kombination med gas.

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
lös
zajtar skrev:
Framhjulet går ner i asfalten snett.. sen börjar den onda cirkeln att det slår fram å tebax, ingen raketforskare i ämnet men "kraften" vill ju att hjulet ska stå rakt, går det ner snett så vrids det autmatiskt mot "mitten",dvs rakt, men farten framhjulet har i sidled gör att det passerar "mittläget" och går över så att det står snett åt andra hållet, sen håller de på sådär fram å tebax..
De é min "proffsteori"... Styrdämpare hämmar detta kraftigt om den fungerar som den ska.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
yonsson skrev:
Koppla säger jag bara. Måste ju vara snett nedslag i kombination med gas.

Nej.

kopplar du så sabbar du ju det som kan rädda dig dvs drivkraften framåt.

ge fan i att hålla som en tok i styret så räta den upp sig själv,en hoj klarar sig alldeles utmärkt utan förare så väl i kurvor som rakt fram.

Jag har satt ner toksnett (tom i kurvor) det fixar sig om man bara tar det lungt.

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
Har testat det där efter en höghastighetswheelie, satte ner lite snett i 200+ och fick styrslag tills styret tar stopp på båda hållen flera gånger. Hade Öhlins styrdämpare på den hojen och det räddade mig nog. Men det var inge mysigt. :död :brinnerup

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Ser ut som att killen går in i en klockren varvstopp-på-bakhjulet-varvid-det-går-försakta-&-bromsar-variant!! :3freak

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
pakopak skrev:
Har testat det där efter en höghastighetswheelie, satte ner lite snett i 200+ och fick styrslag tills styret tar stopp på båda hållen flera gånger. Hade Öhlins styrdämpare på den hojen och det räddade mig nog. Men det var inge mysigt. :död :brinnerup

Jotack... jag låg bakom & såg det hela, så jag vet mycket väl hur det såg ut :skrämd

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
borde inte lite nätt bakhjulsbroms vara det bästa? Då får man ju en kraft som strävar efter att rätta upp hojen. Men jag har ingen aning, jag bara höll i när det hände mig.

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
går det inte att koppla upp hojen på bakhjulet igen när man får en sån wobbling..? då kan man ju göra ett nytt försök att sätta ned hojen igen.. Eller de kanske inte funkar? :va

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Showtime skrev:
går det inte att koppla upp hojen på bakhjulet igen när man får en sån wobbling..? då kan man ju göra ett nytt försök att sätta ned hojen igen.. Eller de kanske inte funkar? :va

Jag har inte lyckats koppla upp den igen över 100 km/h
men sedan e min en gammal 99:a

jag vet att det går på R1 04-06, där det finns några pållar till :hihi

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Showtime skrev:

Visst...

Sträck dig ut efter kopplingshandtaget bara när du har fulla styrutslag fram och tillbaka... :lol
Och räknar du tiden från det börjar wobbla tills han är ikull så förstår du nog att man inte hinner med det!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln