Wheelie och stoppie!

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Nu kan jag ju säga att jag är helt grön när det gäller stunta!

Har fått upp han med enbart gas på 2:an (inte högt!)men sen blir jag lite rädd och släpper ner han igen... bara att toköva eller?

Stoppie får jag inte till alls.... :rolleyes: kör på ganska hög fart på 2:an, trycker till på bromsen och det händer ingenting med häcken, lyfter inte alls!
Försöker trycka med låren runt tanken och lyfta lite på häcken precis innan jag nyper till. Är nästan så bromsen låser sig... vad gör jag för fel?? kan man öva på 1:ans växel på lite lägre fart?

Konktreta tips på övningar uppskattas!
 

PatrikW

Slangövare
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Växjö/Campus!
Hoj
Yamaha R6 2001
ChrillZ skrev:
2612242 Nu kan jag ju säga att jag är helt grön när det gäller stunta!

Har fått upp han med enbart gas på 2:an (inte högt!)men sen blir jag lite rädd och släpper ner han igen... bara att toköva eller?

Stoppie får jag inte till alls.... :rolleyes: kör på ganska hög fart på 2:an, trycker till på bromsen och det händer ingenting med häcken, lyfter inte alls!
Försöker trycka med låren runt tanken och lyfta lite på häcken precis innan jag nyper till. Är nästan så bromsen låser sig... vad gör jag för fel?? kan man öva på 1:ans växel på lite lägre fart?

Konktreta tips på övningar uppskattas!

Nu är jag verkligen ingen stuntkung.

Bakhjulet öva öva öva.

Men stoppies börja öva på stoppies där du står stilla med framhjulet då jag har läst att en rullande är mycket svårare.
 

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
ystad
Hoj
z750 08
ChrillZ skrev:
2612242 Nu kan jag ju säga att jag är helt grön när det gäller stunta!

Har fått upp han med enbart gas på 2:an (inte högt!)men sen blir jag lite rädd och släpper ner han igen... bara att toköva eller?

Stoppie får jag inte till alls.... :rolleyes: kör på ganska hög fart på 2:an, trycker till på bromsen och det händer ingenting med häcken, lyfter inte alls!
Försöker trycka med låren runt tanken och lyfta lite på häcken precis innan jag nyper till. Är nästan så bromsen låser sig... vad gör jag för fel?? kan man öva på 1:ans växel på lite lägre fart?

Konktreta tips på övningar uppskattas!

det är bara att öva öva och öva, det kommer til slut, jag hade en motard i en månad i somras och jag kunde gasa upp den både i 1an 2an och 3an, det är svårt att ge några tips det gäller att du hittar balans punkten och var alltid med på bakbromsen.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
ChrillZ skrev:
2612242 Nu kan jag ju säga att jag är helt grön när det gäller stunta!

Har fått upp han med enbart gas på 2:an (inte högt!)men sen blir jag lite rädd och släpper ner han igen... bara att toköva eller?

Stoppie får jag inte till alls.... :rolleyes: kör på ganska hög fart på 2:an, trycker till på bromsen och det händer ingenting med häcken, lyfter inte alls!
Försöker trycka med låren runt tanken och lyfta lite på häcken precis innan jag nyper till. Är nästan så bromsen låser sig... vad gör jag för fel?? kan man öva på 1:ans växel på lite lägre fart?

Konktreta tips på övningar uppskattas!
Angående stoppie. Börja å kör i en 50 km/h så gungar du ner fjädringen precis innan du bromsar. Då kommer den upp lättare eftersom fjädringen är på väg att fjädra ut å då kramar man till bromsen.

Kan vara lite lättare också om man lyfter lite från sadlen och står på pinnarna.
 

Olofius

Leg. Slang. Åk
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 525 Motard
Ångående bakhjulsåkningen så brukar jag flytta bak lite grann, Känns bättre för mig, Prova dig fram lite grann. Ta treans växel och gasa upp den ganska fort, Gör sen den där lilla rörelsen med handleden då du släpper av på gasen, Försök hitta läget så du inte behöver ligga och "pumpa" med gasen......
Sen kommer växlingarna....:tummenupp
 

Tok!g

Ska vi?
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Västerbotten
Hoj
Honda
Lär dig gärna att använda bakbromsen när du stuntar. Så det blir en reflex att du trycker på den när du håller på wheelia över. Dra upp den lite på bakan sedan tryck på bakbromsen. Sedan är det bara upprepa till du tycker att du behärskar att använda bromsen.
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Thanx för tipsen! fortsätt ösa in tips!

Känns som wheelien kommer jag nog fixa ganska snart men stoppien...
ska jag resa mig upp och dunka ner bakfjädringen precis innan jag trycker in frambromsen?
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
ChrillZ skrev:
2612406 Thanx för tipsen! fortsätt ösa in tips!

Känns som wheelien kommer jag nog fixa ganska snart men stoppien...
ska jag resa mig upp och dunka ner bakfjädringen precis innan jag trycker in frambromsen?


Kör sakta på ettan, Sätt dig på tanken och bromsa. Svårare än så är det inte! :va
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Hur hårt ska man bromsa? jag bromsar så jag nästan låser bromsen... kan ju inte vara så bra!

ska man trycka hårt en gång sen släppa mer och mer?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
ChrillZ skrev:
2612429 Hur hårt ska man bromsa? jag bromsar så jag nästan låser bromsen... kan ju inte vara så bra!

ska man trycka hårt en gång sen släppa mer och mer?
Det går lättare om man gungar ner hojjen precis innan man bromsar. :tummenupp
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
ChrillZ skrev:
2612429 Hur hårt ska man bromsa? jag bromsar så jag nästan låser bromsen... kan ju inte vara så bra!

ska man trycka hårt en gång sen släppa mer och mer?

Precis som du skrev ovan så kan du gunga till med baken så hojen fjädrar ned bak och sen när den är på g upp igen så flyttar du vikten mot tanken och gärna lite upp från sadeln och hårdbromsar men var beredd på att släppa efter på bromsen!

Det där med att du nästan bromsar fullt har säkert att göra med att du inte får hojen att resa sig direkt utan du bromsar hårt men inte tillräckligt för att få lyft. Glöm inte att höja blicken också när du tränar. :)
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
ChrillZ skrev:
2612429 Hur hårt ska man bromsa? jag bromsar så jag nästan låser bromsen... kan ju inte vara så bra!

ska man trycka hårt en gång sen släppa mer och mer?

Jag var ganska duktigt på stoppies med 125:an men jag vet inte om jag ska ge för många tips. Hojen är numera skrapad på vänster sida för att jag gick omkull i ca 70 när jag skulle göra "den sista" stoppien för dagen (precis utanför mig).

Men när jag började lära mig så började jag med att nypa åt hårt vid rödljus nästan ingen fart alls.
Efter ett tag började man lite tidigare då man hade lite mer fart. Detta resulterade i högre höjd innan man slog ner.
Sen började jag tröttna på hårda nedslag så jag släppte ner den medans jag fortfarande rullade lite långsamt.
Sen efter det utvecklades det bara mer och mer rull. Mitt rekord som jag mätt upp är ca 15m på framhjulet. Om man räknar bort de ca 30m som jag gled då jag gjorde en .. öhm .. crashie :va

Börja bromsa när du ligger i ca 40 så att fjädringen sjunker ihop och när du inte har mycket fart kvar nyper du till lite extra. Så började jag lära mig, lycka till :tummenupp

edit: Glöm inte att sträcka på armarna så att du inte böjer ut armbågarna så mycket, kan bli en otrevlig överraskning i slutändan
 
Last edited:

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Kanontips!! :tummenupp

Nu är det "bara" att öva, öva, öva, öva......... :yoparty

Skulle bli hyggligt väder här nere i skåne med 10-15grader, så då kan man ju sticka ut o träna!! :yoparty
 

KTMgubben

KTMgubben
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
KTM 950SM -07
de gäller att få upp hojjen direkt med ett bestämt tryck på bromsen, samtidigt som man har flyttat fram lite på pudan. Sen är det bara att rulla om man vågar och har hyfsad höjd.
Och som alla säger, träna träna träna. Finns inget bättre än att lära sig själv har jag lärt mig. :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Du kör husa? Då kan du få upp den på alla växlar bara du har rätt teknik. Det lättaste för mig var att lära mig i hög fart men det är långt ifrån proffsigt. Det är när man kan wheela i låg fart och kontrollera bakbromsen ordentligt som man är duktig. Köra 1 mil på slangen i 100 kan vemsomhällst lära sig med en månads träning och lite vilja.

Saxxat från EnduroMX:
Hej Fransson!

Det finns inte en person på denna jord, som första gången han slangar, drar upp cykeln på bakhjulet på 3'an och sedan fortsätter att fullgasväxla den på slangen vidare upp till högsta växeln och håller den där till motorn inte orkar längre, man måste lära sig att krypa innan man kan gå, och att lära sig slanga 'riktigt bra' tar en hel del tid och kräver massvis av träning. Jag har kört i ca. 15 år, och har under den tiden märkt att många, för att inte säga de flesta, har en, i det tysta, lite speciell inställning till slangning... Då ju slangning är en balanskonst, ja en konstakt i balans och kontroll över cykeln, så finns det i det dolda, en hel del 'status' i att just kunna dra en bra slangning inför kompisarna. Detta är ju någonting man inte gärna skyltar med, att det är på detta sättet, man vill ju inte verka fåfäng och pinsam och erkänna att man så gärna vill lära sig slanga ordentligt så man kan dra en 200 meter slang tillsammans med sina kompisar närhelst man kör på en ordentligt lång raksträcka. Ändå kvarstår det faktum att massvis av personer just klarar detta, att lägga en 200 meter slang... Hur har alla dessa då lärt sig detta utan att träna extremt mycket? Svaret är enkelt, och vetenskapligt på alla sätt: de tränar när ingen ser dem. Själv har jag stött på kompisar ett flertal ggr som ensamma varit ute och tränat på att slanga långt upp i skogen någonstans Smile Man vill ju inte erkänna att man är så fåfäng att man spenderat hundra timmar på att träna slanga, därför gör man detta när ingen ser, och när kompisarna sedan ser, så drar man en ordentlig slang och låtsar som ingenting, när de sedan frågar hur man lärt sig slanga, så drar man till med en kommentar som: "Ähh, bara i med 3'an och fullgas så går den upp..." Smile

Det finns säkerligen en massa olika metoder och tekniker för att lära sig slanga, själv kan jag ge mitt absolut bästa råd: träna inledningsvis slangning i en ordentligt lång och ganska brant uppförsbacke. När man kör i en uppförsbacke så ändras tyngpunkten och man får en hel del gratis på olika sätt, vilket gör att det blir mycket enklare både att ta upp cykeln på slangen och att sedan hålla den där... Man accelererar inte iväg så attans snabbt som en raket i uppförsbacken utan man håller istället enkelt ned hastigheten. Dra ut och leta efter en backe någonstans, kräver inga speciella egenskaper annat än att den skall vara lång och bred så man inte kör in i någonting, ett fält / en hage eller liknande om du bor ute på landet, blir bra, om du lyckas hitta en ordentligt lutande. Jag behöver nog inte tillägga att det är -upp för backen- du skall köra när du tränar, inte -ned- ! Smile

När du skall ta upp cykeln, så finns det säkerligen också massa metoder, men först och främst kan man ju säga att man antingen använder kopplingen för att få upp motorvarv, eller gasar upp cykeln utan koppling. Att gasa upp utan koppling innebär viss teknikskillnad och påverkas även mycket av motorns styrka. Man kan dock säga att denna 'uppgasning' alltid ger den effekten att cykeln sticker iväg frammåt en hel del, oavsett om man har en mellanstor motor eller grymmaste stora saken, så blir det -alltid- en acceleration frammåt under den tid motorn arbetar sig upp i varvtalet till dess den orkar 'dra upp' framhjulet, detta gör att denna 'uppgasningsmetoden' är dålig att börja med för de allra flesta, automatiskt så reagerar man inför accelerationen och blir rädd för att tippa över bakåt, och det gör att metoden blir olämplig som inlärningsmetod då balansen störs av denna accelerationschocken.

Den metod du bör använda är alltså den med kopplingen inblandad, vissa säger att detta ger onödigt slitage på kopplingen, men det är oväsentligt då man ju endast belastar under en mycket kort tid, och dessutom endast vid upptagandet, lameller är inte så dyra så jag vet inte varför dessa envisas klaga på lamellslitage... Denna metoden innebär alltså att motorn får komma upp i varv till effektkurvans lite högre områden innan man släpper ut kopplingen och då får ett ordentligare påskjut.

För att börja testa, kör i uppförsbacken (som du letat upp någonstans), ligg på antingen ettans växel eller tvåan (experimentera med båda) och puttra riktigt långsamt, näst intill så sakta du kan köra... Sitt långt bak på sadeln, rumpan så långt bak du kan få den, gasa upp motorn så cykeln stegrar. Detta är nog det enda området som inte kan beskrivas i detalj då det ju handlar om 'känsla', du måste experimentera just här till dess du får in känslan av hur motorvarv och koppling skall samverka. Glöm för guds skull inte att ha foten redo på bromsen om du kommer för högt upp. Inledningsvis är man nog automatiskt rädd för att komma upp 'för högt' med framhjulet och riskerar då att 'hålla tillbaka' för mycket... Man måste lära sig hitta den 'balanspunkt' där ingen energi går åt för att dra upp hjulet längre, och man då istället endast gasar för att röra sig frammåt.

Genom att träna på detta i uppförsbacken lär du dig tillslut (efter ett antal avbrutna bak skärmar) att automatiskt samverka gas/broms för att ligga exakt på balanspunkten, att just träna denna teknik i mycket mycket låg fart krävs för att sätta samverkan gas/broms i ryggen så detta sedan sker automatiskt vid körning i högre hastighet.

När du sedan vill börja experimentera med högre hastigheter så behöver du ju växla upp också. Att använda koppling här, är onödigt, först och främst så 'driver' ju inte motorn speciellt hårt på hjulet när man ligger på 'balanspunkten', det blir därför ingen belastning på lådan, utan man kan crossväxla utan problem. Sedan blir det också ett frustrationsmoment att använda koppling medan man lär sig växla på bakhjulet, den tid det tar att koppla ur/i är tillräcklig för att man skall tappa eventuellt nödvändig dragkraft som krävs för att parera och hålla upp cykeln i rätt position... Snabbt gassläpp och crossväxling är enklaste metoden...

När du sedan längre fram börjar slanga på plan mark och/eller ta upp cykeln på högre växlar eller i högre hastigheter, så kommer kontrollen av hur detta sker, att komma automatiskt, då ju detta, vid detta laget, satt sig i ryggmärgen, allting handlar om att träna upp kontrollen i mycket låga hastigheter och få reaktionerna mellan gas/broms för att stanna på balanspunkten att sätta sig så djupt i ryggmärgen att de kommer helt automatiskt vid högre hastigheter.

Att 'gasa upp cykeln' på 3:an medan man kör i 20-30Km/h, som vissa säger, 'går inte' att göra, om man försöker lära sig slanga på det sättet utsätter man sig för extrema risker att falla och skada både svanskota och cykeln ordentligt. Samtidigt lär man sig på detta sätt inte att kontrollera de grundläggande momenten i slangningen. Dessa måste tränas upp till automatiska reaktioner under körning vid mycket låg hastighet, först då lägger man grunden till att just bli en riktig slangarkonung en dag i framtiden!


MVH Markus Ragnar
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
philsson skrev:
2613191 Du kör husa? Då kan du få upp den på alla växlar bara du har rätt teknik. Det lättaste för mig var att lära mig i hög fart men det är långt ifrån proffsigt. Det är när man kan wheela i låg fart och kontrollera bakbromsen ordentligt som man är duktig. Köra 1 mil på slangen i 100 kan vemsomhällst lära sig med en månads träning och lite vilja.

Saxxat från EnduroMX:

Mycket bra skrivet i citatet. Det ska jag pröva när jag ska börja lära mig slanga :)
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Se till att du har ett fräsht, klibbigt, framdäck när du ska öva stoppie. Du kommer säkert att få några framhjulssläpp när du övar, men det är ju bra övning för verkligheten.
Mitt sätt att få upp hojen är att bromsa ganska så bestämt och trycka till styret, eller gunga framåt, samtidigt som jag bromsar.
Lycka till!
 

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Gött e "Tu"borg!
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
ChrillZ skrev:
2612242 Nu kan jag ju säga att jag är helt grön när det gäller stunta!

Har fått upp han med enbart gas på 2:an (inte högt!)men sen blir jag lite rädd och släpper ner han igen... bara att toköva eller?

Stoppie får jag inte till alls.... :rolleyes: kör på ganska hög fart på 2:an, trycker till på bromsen och det händer ingenting med häcken, lyfter inte alls!
Försöker trycka med låren runt tanken och lyfta lite på häcken precis innan jag nyper till. Är nästan så bromsen låser sig... vad gör jag för fel?? kan man öva på 1:ans växel på lite lägre fart?

Konktreta tips på övningar uppskattas!
Tjena som sakt öva öva öva på att köra på bakslangen
men som en duktig instruktör sa till mej på my adveture "det är lättare att åka på framslangen ju fortare man kör" och jag testade det under en dag på en supermotard. när dagen var slut så kunde jag åka på framslangen typ 12-15 meter och det var en grymt skön upplevelse.
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
philsson skrev:
2613191 Du kör husa? Då kan du få upp den på alla växlar bara du har rätt teknik. Det lättaste för mig var att lära mig i hög fart men det är långt ifrån proffsigt. Det är när man kan wheela i låg fart och kontrollera bakbromsen ordentligt som man är duktig. Köra 1 mil på slangen i 100 kan vemsomhällst lära sig med en månads träning och lite vilja.

Saxxat från EnduroMX:

Yepp jag har Husa! ja den ska resa sig utan större problem på alla växlar genom att bara gasa upp den! Det där med att lära sig wheela i hög fart är man ju lite skraj för..:gnissla man vill ju helst lära sig i måttlig fart ifall man skulle ramla.... men det är kanske som du säger att det är lättare i hög fart!

alexander_pehrs skrev:
2613719 Tjena som sakt öva öva öva på att köra på bakslangen
men som en duktig instruktör sa till mej på my adveture "det är lättare att åka på framslangen ju fortare man kör" och jag testade det under en dag på en supermotard. när dagen var slut så kunde jag åka på framslangen typ 12-15 meter och det var en grymt skön upplevelse.

På en dag?? du lär dig snabbt!! :tummenupp Tror det kommer ta lite längre tid för mig... dom där mentala spärrarna...:rolleyes:

PMR skrev:
2613706 Se till att du har ett fräsht, klibbigt, framdäck när du ska öva stoppie. Du kommer säkert att få några framhjulssläpp när du övar, men det är ju bra övning för verkligheten.
Mitt sätt att få upp hojen är att bromsa ganska så bestämt och trycka till styret, eller gunga framåt, samtidigt som jag bromsar.
Lycka till!

Tackar för tipset!! det där med framhjulssläpp verkar inte kul... bara man inte åker i backen så! he he!
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top