Wheelie och stoppie!

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
PMR skrev:
2613706 Se till att du har ett fräsht, klibbigt, framdäck när du ska öva stoppie. Du kommer säkert att få några framhjulssläpp när du övar, men det är ju bra övning för verkligheten.
Mitt sätt att få upp hojen är att bromsa ganska så bestämt och trycka till styret, eller gunga framåt, samtidigt som jag bromsar.
Lycka till!
Det där med däcken är överskattat, det funkar fint med det mesta. Själv lärde jag mig på ett par Michelin Sirac, som jag efter ett tag kunde rulla en bit på.

Och till trådstartaren, sitt längst fram på sadeln, nästan på tanken när du ska göra stoppies så behöver du inte bromsa speciellt hårt alls för att den ska gå upp på framhjulet. Jag tycker det är lättare om du har lite fart när du ska få upp hojen, under 30 är svårt. Ha lite högre fart så går det bättre.
 
Last edited:

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
ChrillZ skrev:
2614886 Yepp jag har Husa! ja den ska resa sig utan större problem på alla växlar genom att bara gasa upp den! Det där med att lära sig wheela i hög fart är man ju lite skraj för..:gnissla man vill ju helst lära sig i måttlig fart ifall man skulle ramla.... men det är kanske som du säger att det är lättare i hög fart!



På en dag?? du lär dig snabbt!! :tummenupp Tror det kommer ta lite längre tid för mig... dom där mentala spärrarna...:rolleyes:



Tackar för tipset!! det där med framhjulssläpp verkar inte kul... bara man inte åker i backen så! he he!

"bara man inte åker i backen så" Jag åkte i backen :huvet
 

ChrillZ

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2004
Ort
SKÅNE
Hoj
Honda Cbr 954RR -03 (såld) Husaberg 650S -05 (såld)
Nu är det ju så att jag har lite styvare fjädring än original... kan kanske vara problem med stoppien.... komprimerar ju inte lika mycket som original! men iförsig så är den ju ställbar......
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ChrillZ skrev:
2640420 Nu är det ju så att jag har lite styvare fjädring än original... kan kanske vara problem med stoppien.... komprimerar ju inte lika mycket som original! men iförsig så är den ju ställbar......
nee de ska gå bra ändå..
sats inte för högt först..gör några fjuttisar så du känner hur mycket du kan bromsa...

jag själv fatta inte hur man gjorde när jag hade en ktm640, bara bromsa som du men den gick fan inte upp..
skaffa en xr600 som jag inte va så rädd för o paja..
satte mig långt fram o prova. inget.. rätt va de va en dag så for den upp, efter de vart de bara högre o längre..
ca 25 meter kom jag som värst o de va inte efter allt för mycket övning.
behövde faktiskt inte lyfta arslet så mycket o då väger jag oså 100++++kg :rolleyes: for upp ändå..
mer hur man bromsar o tajmar allt..
hårt o bestämmt fort..
ibland for den upp ofrivilligt fast man satt normalt o bara bromsa detta med xr600 orginalbromsar :näsblod

öva öva prova...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top