Wheelie problem på 2an

Vagarbonzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Ljungaverk
Hoj
CBR900RR Fireblade
Hmm.. testa på tvåan med lägre fart/varv.. Ge större differens på "startvarv" och reellt varv.. Enormt teoretisk kunskap, så jag har ingen aning om det funkar i praktiken.. Men mitt simpla sinne för fysik menar att det kan vara tricket.. Ju högre fart du har desto mer kraft krävs det. Är ditt reella varv dessutom lägre får du ett större moment när du låter kopplingen ge marginal snabbt!

Nån som faktiskt vet?

mm får pröva det imorn! Jag gör ju säkert nått fel men jag tycker inte det är några större problem direkt att köra på 1an nu så man vill ju greja de på 2an också.. får väl kanske låna ut den till någon som kan som får visa vart skåpet ska stå :näsblod
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Do it... Det är mkt bätte också att få tips från nån som kan ge lite handgripliga svar som gäller just din hoj än massa tips som kanske funkar på alla andra i hela världen utom just din.. jag har bytt teknik helt nu när jag bytte hoj.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Nu har jag plågat den stackaren (naturligtvis på väldigt enslig väg ute i mellersta norrlands urskogar långt bort från barn hästar och annat otyg) på ettan hela eftermiddagen. Kopplar upp den på 1an i typ 40 och sen gåre jätte fint och bra tills varven tar slut. Gjorde xx antal försök på 2an full gas släp/slit/ryck osv vid alla möjliga varvtal men det är tamefan omöjligt :confused: hur jävla mycket svårare kan det vara ?:huvet När man kommer upp på 1an så känns det som man kan sitta där hur länge som helst men varven tar ju liksom slut eller går det att plåga den på 1an hur långt som helst också ?


Jo testade att växla från 1an till 2an :näsblod de kändes....


Kan glädja dig med att din hoj är lätt att få upp på slangen på 2:an när du väl kommit på knepet , så det är bara att träna o nöta.:)

Tänk dig en fullgasaccelereation på 2:an...när varvräknarnålen passerar 7-8000 varv , så duttar du till på kopplingen , snabbt in-snabbt ut. Precis så mkt att du hör att motorn hinner rusa iväg lite i varv. Raka armar o luta överkroppen bakåt så mkt du kan. Samtidigt som du släpper ut kopplingen rycker du till lätt i styret oxå , så ska den resa på sig så fint....

Eller tar du upp den på gas...samma varvtal..släpp gasen snabbt , luta dig framåt....följ med hojens "gung" när framgaffeln komprimeras. När gaffeln vänder o är på väg ut igen möter du med ett snabbt påslag samtidigt som du lutar dig bakåt med ett ryck tills armarna är raka. Då kommer den oxå upp mjukt o fint.

Låter jäkligt mkt overkill o alldeles för nervöst för min del att koppla upp den på 1:an om du bara ska slanga rakt fram. Annat är det för grabbarna som kan krypköra på slangen.....:gnissla
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top