Wheelie skola für alle!

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
En liten tanke och förslag till er som absolut vill lära sig att åka slang!.

Jag skulle tro att väldigt många kör halv/trafik försäkrat idag pga av hutlöst dyra försäkringar. Sedan har vi faktorn att ingen vill klota med sin H-Förs hoj pga det blir ju bara ännu dyrare. Inte heller speciellt kul att kanske klota och stå o vänta hela sommaren på att få en ny eller att få sin gamla reparerad!. Observera att jag pratar om dom som kanske inte har den erfarnhet som behövs för att köra kontrollerat på bakhjulet eller framhjulet för den delen!.

Så istället för att vara orolig när du skall ut o öva din körning så har jag ett Mkt enkelt förslag!.

Köp en Xr600/XT600 eller liknande hoj för ca:15,000:- Förs/1,500:-/År

Stick ut o kör på bakhjulet så Mkt du vill hmm ja ramlar du sä är det faktiskt inte så Mkt som händer mer än att kanske ett par handtag eller kåpor går sönder och det kostar inga stora pengar att fixa. Du kan ju även försöka att hitta ngn gräsplan om du är supernybörjare så slipper du slå dig sönder o samman om du klotar!.

När du sedan känner dig mogen för att gränsla din sporthoj ja då gör du det!. Kan du köra på bakhjulet med en Offroadare ja då kan du göra det med en Sporthoj också!.

Observera att jag tycker det är lika coolt om det kommer en XR600 på bakhjulet i 70 som om det kommer en sporthoj i 150, det är bara att konsekvenserna blir fan så mkt mindre när du kör 60-70.

Så lek inte allan på en Sporthoj om du inte har kontroll, det kan sluta både dyrt och fasansfult!

Vi har alla varit nybörjare en gång, det man kan se till är att börja i rätt ände!

Min högst personlilga tanke! :tummenupp

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag vill oxå va me.
Tar gladeligen emot all hjälp som kan fås bara tid, plats och kostnad passar.

:)

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
fighterretta
ZXRMANNEN skrev:
En liten tanke och förslag till er som absolut vill lära sig att åka slang!.

Jag skulle tro att väldigt många kör halv/trafik försäkrat idag pga av hutlöst dyra försäkringar. Sedan har vi faktorn att ingen vill klota med sin H-Förs hoj pga det blir ju bara ännu dyrare. Inte heller speciellt kul att kanske klota och stå o vänta hela sommaren på att få en ny eller att få sin gamla reparerad!. Observera att jag pratar om dom som kanske inte har den erfarnhet som behövs för att köra kontrollerat på bakhjulet eller framhjulet för den delen!.

Så istället för att vara orolig när du skall ut o öva din körning så har jag ett Mkt enkelt förslag!.

Köp en Xr600/XT600 eller liknande hoj för ca:15,000:- Förs/1,500:-/År

Stick ut o kör på bakhjulet så Mkt du vill hmm ja ramlar du sä är det faktiskt inte så Mkt som händer mer än att kanske ett par handtag eller kåpor går sönder och det kostar inga stora pengar att fixa. Du kan ju även försöka att hitta ngn gräsplan om du är supernybörjare så slipper du slå dig sönder o samman om du klotar!.

När du sedan känner dig mogen för att gränsla din sporthoj ja då gör du det!. Kan du köra på bakhjulet med en Offroadare ja då kan du göra det med en Sporthoj också!.

Observera att jag tycker det är lika coolt om det kommer en XR600 på bakhjulet i 70 som om det kommer en sporthoj i 150, det är bara att konsekvenserna blir fan så mkt mindre när du kör 60-70.

Så lek inte allan på en Sporthoj om du inte har kontroll, det kan sluta både dyrt och fasansfult!

Vi har alla varit nybörjare en gång, det man kan se till är att börja i rätt ände!

Min högst personlilga tanke! :tummenupp
så du menar att det är lika lätt att köra på baken med en 4-takt crosshoj som en sporthoj?jag hade en 426a tidigare och den körde jag 5-6hundra meter med men nu i vinter har jag köpt en r1a så man är lite nervös att prova, den är ju lite tyngre..

MILKY

NB Racing Developments
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
BMW K1200S
pontiac skrev:
så du menar att det är lika lätt att köra på baken med en 4-takt crosshoj som en sporthoj?jag hade en 426a tidigare och den körde jag 5-6hundra meter med men nu i vinter har jag köpt en r1a så man är lite nervös att prova, den är ju lite tyngre..

Ja det är lika enkelt. Att din R1 är tyngre visst det är klart, men detta är ngt som inte borde påverka slangningen i sig!. kan du slanga med en XR600 elr likn så kan du garanterat det med din R1.

Jag antar att du inte har kört så många meter med din nya hoj än då du precis har köpt den?!... Det som kommer att påverka dig är att du är nervös o kanske inte vågar riktigt!?. Förfarandet är ju samma så ge dig o din hoj lite tid så kommer det sakta med säkert!.

Jag kan förstå att vissa tycker att det är enklare att slanga med en Offroadare, men detta är ngt som oftast sitter i huvudet skulle jag tro!. Man bryr sig inte lika mkt om hojen o du kanske inte behöver koppla upp den osv plus att en Rad4 låter ju mer som om den vill ha ihjäl dig när du ska koppla upp den på tvåan ( Om man nu kopplar vill säga ) .

Träna o träna det finns liksom inget annat att göra tyvärr, plus att man måste ju såklart våga lite annars så blir det inte Mkt slangning!

Jag kan hålla med dig om att det är känns lite olustigt i början, men detta är ju ngt som släpper efter ett tag.

pontiac

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
fighterretta
ZXRMANNEN skrev:
Ja det är lika enkelt. Att din R1 är tyngre visst det är klart, men detta är ngt som inte borde påverka slangningen i sig!. kan du slanga med en XR600 elr likn så kan du garanterat det med din R1.

Jag antar att du inte har kört så många meter med din nya hoj än då du precis har köpt den?!... Det som kommer att påverka dig är att du är nervös o kanske inte vågar riktigt!?. Förfarandet är ju samma så ge dig o din hoj lite tid så kommer det sakta med säkert!.

Jag kan förstå att vissa tycker att det är enklare att slanga med en Offroadare, men detta är ngt som oftast sitter i huvudet skulle jag tro!. Man bryr sig inte lika mkt om hojen o du kanske inte behöver koppla upp den osv plus att en Rad4 låter ju mer som om den vill ha ihjäl dig när du ska koppla upp den på tvåan ( Om man nu kopplar vill säga ) .

Träna o träna det finns liksom inget annat att göra tyvärr, plus att man måste ju såklart våga lite annars så blir det inte Mkt slangning!

Jag kan hålla med dig om att det är känns lite olustigt i början, men detta är ju ngt som släpper efter ett tag.
jo jag har ej kört en meter.så det blir spännande har även kört en del med en xr650 och den körde jag också rätt långt typ växla 1 2 3an men med crossar brukar jag alltid gasa up den och sen koppla när man växlar så koppla upp den känns lite skumt(okontrolerat)men det är väll en vanesak kan jag tro. hadde förresten en cbr 900 för ett par år sen men då vart jag livrädd när framhjulet började komma upp, men det var före jag hadde crossarna att träna med.så till sommarn då blir det förhoppningsvis att nöta på slangen.. :yoparty

smedur

sötast av oss alla!
Gick med
23 May 2004
Hoj
brummarn
jag är på! :tummenupp men blir det många kvinns så vill jag vara med i deras grupp! :hihi man får inte va dum!

Matti

Håll käften när du pratar med mig!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM RC8 R, KTM 450 SMR, KTM 690 SMC och en KTM 250 SX-F.
Sorry för att det dröjt med information. Legat hemma med tokhög feber och knappt visat några livstecken så jag har inte riktigt orkat ta tag i nånting ännu.
Nu är jag uppe på benen igen med nya krafter! Ska luska och rycka i trådarna i veckan, se så allt är grönt med tillstånd m.m. Vill inte skaka galler ifall nån olycklig skulle råka bryta lilltån eller om Agda 89 tycker att wheelieskola är kriminellt ;)
Dvs, återkommer med vidare information! :tummenupp

Bifogat

• Kopia av DSCF0122.jpg
    Kopia av DSCF0122.jpg
    41.9 KB · Visningar: 302

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Hör av dig så kommer jag och visar hur dålig man kan vara på att köra bakhjul, sen hoppas jag att du kan slå dig för bröstet och peka och stolt säga : den där har jag lärt upp!

Mr Gixxer

En gång Biker alltid Biker
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1100
Wheelieskola

Låter kul!! :banana :tummenupp
Lite frågor bara!
Går det att få fram "övnings" hojar eller ska man krascha sin egen :död

Om det finns folk o underlag går det att fixa en "kurs" neråt landet typ mot Göteborgs hållet?
Vet en kanon fin plan i Båberg Trollhätan/vänersborg hållet som e ny gjord och används vid övnings o uppkörningar den kan man kanske komma åt.

Inte för jag bangar på att åka men det kan ju inte vara hur många som hellst på en "kurs" heller.

Kan tänka mig att det kan bli en hyffsad uppslutning från det här hållet.

Synpunker o förslag!?

Och en fråga till !! Gammel Gixrarna! olje kylda alltså vad gillar dom att gå på bakhjulet med tanke på smörjning osv??

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Jag är otroligt intresserad att vara med på denna wheelie skola! :)
Såg ju Mattis film på hans hemsida, å den fick mig verkligen å längta till våren. Oj oj oj, tänk när jag kan göra lite av det där! :yoparty

Tänkte även på det Mr Gixxer nämde om att ha det omkring Göteborg/Trollhättan området. Det vore inte dumt!
Jag bor nämligen ganska nära.... :)

Mvh // Peter

gsxr-sirwan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
gsxr 600-01 såld-gsxR 750 :(
wheeeleeeschkolan

Jag e med..... har även ett par polare som lätt skulle komma när dom får höra...,, hur blir det med svar,,, när det blir av osså vidare?

Florodoltarzan

Med lem
Gick med
30 Sep 2003
Skjutar-Södermalm förstås, var ska man annars bo?
Hoj
Nu: Kawa VN 800 Bobberbygge. Förut: Suzuki GS 750 -79 RIP, KTM Duke II -02 RIP, Honda CBR 929 RR -01 RIP, Honda Hornet 600 -05 RIP, KTM 640 LC4 -03 RIP, Kawa GPZ 750 -89 RIP
Jag är med beroende på hur dyrt det blir. Jag var ute och wheelade en del igår och idag, gratis. Det funkar det också men det är klart att det vore skoj att få tips av proffsen.

JMF

rookie
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
zx7r
jag e på

jo jag e också på.
har ett litet tips angående plats. utanför uppsala vid lunda så finns det ett flygfält som inte används. brukar vara bilrace där om sommrarna. kolla upp om det går att ha en Wheelie skola där.

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Jag kommer.
Håller med en tidigare talare... långa stoppies vill man ju försöka lära sig,
coasting, slanga stående på sadeln, och att 12a säkert är också önskemål. :Rockbanan
\\RR

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...