Wheelie Tips!

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Honke skrev:
2434722
men om man jämför sporthoj med supermotard! hur är sjävka känslan att dra upp den på bakhjulet? går det med stabilt på en supermotard tanke på att den har mer kraft.. tanke på att sporthoj varvar lite mera & måste varvas.

lite funderingar :) har starka tankar på supermotard nästa sommar ;)

några förslag på supermotarder som är bra att leka med?? har titta på ktm660,ktm640,husaberg 650 Men hur är husqvarna då? nån som har kört en sån?

Enligt min åsikt är det MYCKET lättare att slanga med en motard. Du ligger på lägre varvtal eftersom en stånka har maxvrid redan vid 5-6000 rpm o en typisk sporthoj vid ca 11 000.
Mer lättmanövrerad , lättare att svänga med på slangen o det går framförallt inte så fort. Lekvänligheten är på topp , du kan åka bakhjul var som helst. Med sporthoj behöver du en hygglig raka på x antal 100 meter , men på motarden slangar man ut ifrån en parkeringsruta o in på nästa för att avsluta med en stoppie !:D

Val av motard ? Jag är ju partisk..:) ..men anser att en Ktm 660 är ett ypperligt val ! Mycket kraft o lite service o fantastiskt lätt att slanga med !:tummenupp
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
Folkezx9r skrev:
2434750 Enligt min åsikt är det MYCKET lättare att slanga med en motard. Du ligger på lägre varvtal eftersom en stånka har maxvrid redan vid 5-6000 rpm o en typisk sporthoj vid ca 11 000.
Mer lättmanövrerad , lättare att svänga med på slangen o det går framförallt inte så fort. Lekvänligheten är på topp , du kan åka bakhjul var som helst. Med sporthoj behöver du en hygglig raka på x antal 100 meter , men på motarden slangar man ut ifrån en parkeringsruta o in på nästa för att avsluta med en stoppie !:D

Val av motard ? Jag är ju partisk..:) ..men anser att en Ktm 660 är ett ypperligt val ! Mycket kraft o lite service o fantastiskt lätt att slanga med !:tummenupp


jaha :D det låter ju som en lekfaktor som är 110% :Dhaha! mådå säga att det börjar rina saliv ur käften på en :D
 

stunt_nizze

Nizze
Gick med
10 Sep 2006
Ort
göteborg
Hoj
honda hornet 600
det här var en väldigt bra tråd jah har nämligen kört stunt med moppe tidigare o haft scooter då o jag körde ringar o allting på bakhjulet men nu fick jah lätt mc en supermotard o överföra allt man lärt sig till den det är jobbigt men skojj :D
 

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
pajala
Hoj
dakota
bra tråd!
har smygläst denna tråden för säkert tionde gången nu, efter varje gång har jag åkt ut o övat.
som många skriver så e det inte så märkvärdigt o dra upp på 1:an o köra tills varv skyddet går i, växla blir överkurs.
men fan koppla upp på 2.an är väll det man vill lära sig ändå,
liger man o marschar i typ 90, vill man ju inte kasta i ettan.

alla hojjar har ju en egen karaktär, så finns det någon med samma hojj som jag som har tips vilken hastighet som man lättast kopplar upp på tvåan,
tålamodet börjar tryta, o ståendes har jag inte provat ännu
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
t4 skrev:
2451071 bra tråd!
har smygläst denna tråden för säkert tionde gången nu, efter varje gång har jag åkt ut o övat.
som många skriver så e det inte så märkvärdigt o dra upp på 1:an o köra tills varv skyddet går i, växla blir överkurs.
men fan koppla upp på 2.an är väll det man vill lära sig ändå,
liger man o marschar i typ 90, vill man ju inte kasta i ettan.

alla hojjar har ju en egen karaktär, så finns det någon med samma hojj som jag som har tips vilken hastighet som man lättast kopplar upp på tvåan,
tålamodet börjar tryta, o ståendes har jag inte provat ännu

Allt över 30 till 130 bör väl din knarr palla med utan några som helst bekymmer
 

t4

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2005
Ort
pajala
Hoj
dakota
Rigge skrev:
2451723 Allt över 30 till 130 bör väl din knarr palla med utan några som helst bekymmer


ja jag ligger runt 80 o kämpar nu, då borde jag ju ligga perfekt:tummenupp
jag vet träna träna o sen öva lite också, men ibland blir man fan lipfärdig när det inte blir som vill, imårn är det nya friska tag :)
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
har lyckas slanga på 2:Ans växel på med fzr600r ;D stående :D men jag tycker det är lite vidrigt :D för jag är fan skraj att slå runt :)

men ni som står har ni nåra speciala trix så ni vet att ni är på rätt höjd?

tycker det mycket lättare att veta det då man satt ner & slanga :)
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
har en fråga :D ni som kör långt på bakhjulet :) andänder ni bakbromsen nåt då? eller gasar ni upp den och leker med gasen?

eller ni kanske gör nåt annat :)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Honke skrev:
2520856 har en fråga :D ni som kör långt på bakhjulet :) andänder ni bakbromsen nåt då? eller gasar ni upp den och leker med gasen?

eller ni kanske gör nåt annat :)

När man kör långt och fort så skulle bakbromsen koka rätt omgående om man försökte köra med den.
 

Bangen

Densomleverfar.se
Gick med
15 Nov 2005
Ort
Norra uppland
Hoj
Crf 450 -05
Honke skrev:
2520856 har en fråga :D ni som kör långt på bakhjulet :) andänder ni bakbromsen nåt då? eller gasar ni upp den och leker med gasen?

eller ni kanske gör nåt annat :)

Ligger man vid 160 hyffsat högt så håller vinden en uppe då kan du åka hur långt som helst om du kan svänga:yoparty


////Bangen
 

Enen

Mc & Foto
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Yamaha FZR 600 R -95
Folkezx9r skrev:
2434750 Enligt min åsikt är det MYCKET lättare att slanga med en motard. Du ligger på lägre varvtal eftersom en stånka har maxvrid redan vid 5-6000 rpm o en typisk sporthoj vid ca 11 000.
Mer lättmanövrerad , lättare att svänga med på slangen o det går framförallt inte så fort. Lekvänligheten är på topp , du kan åka bakhjul var som helst. Med sporthoj behöver du en hygglig raka på x antal 100 meter , men på motarden slangar man ut ifrån en parkeringsruta o in på nästa för att avsluta med en stoppie !:D

Val av motard ? Jag är ju partisk..:) ..men anser att en Ktm 660 är ett ypperligt val ! Mycket kraft o lite service o fantastiskt lätt att slanga med !:tummenupp

Håller helt med ! Lättare med en lätt och stark hoj.
 

Bifogat

  • DSC_3427-01.jpg
    DSC_3427-01.jpg
    69 KB · Visningar: 51
  • DSC_3445-01.jpg
    DSC_3445-01.jpg
    62.8 KB · Visningar: 58

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Rigge skrev:
2520922 När man kör långt och fort så skulle bakbromsen koka rätt omgående om man försökte köra med den.
Kör konstant med bromsen på bakhjulet och den har aldrig visat en tendens att bli annorlunda pga. värmen. Ju långsammare man kör destå hårdare måste man tryck på den.
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Jag anser mig ha bra höjd men har ändå svårigheter med o hitta balansläget, kan det vara för att jag lutar mig för mycket framåt?
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
supermoppe skrev:
2521136 Kör konstant med bromsen på bakhjulet och den har aldrig visat en tendens att bli annorlunda pga. värmen. Ju långsammare man kör destå hårdare måste man tryck på den.

Men jag menade när man ligger å riffar ett par kilometer på E4:an i 160+ vilket jag antar att inte du gör?
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
tycker det känns vidrigt att trycka på bakbromsen då man står upp :D skulle haft en jäkel på styret ;D så man kunde andvända händerna :)
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Rigge skrev:
2349135 Jag fick en bra bild idag som visar varför man inte ser ett dugg av vägen om man bara tittar rakt fram.

kika bredvid gaffelbenen så ser du lite grann. funkar för mig men det kanske är för att luftinsugskanlerna har flygit bort, men lite bör man se i alla fall
 

Bifogat

  • ser-lite-grann.jpg
    ser-lite-grann.jpg
    134.5 KB · Visningar: 67
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top