Wheelie Tips!

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
gasa , koppla, öva öva öva, känn lite lätt på det hitta rytmen och återigen öva, det ger färdighet, har du ngn kopis som e lite haj på detta, ta med honom ut å låt honom visa och försök att härma! tror att det är lättare så än att sitta här å läsa sig till hur man ska göra. själv har jag precis börjat med att lära mig å koppla upp han i tvåan, men som sagt jag har en del att lära så nu ska jag ut å öva lite! lycka till alla med inlärningen.:)
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
jag måste säga att jag tycker det är lättast att bara köra på 2:an, tycker inte man behöver växla, om man nu inte vill köra väääldigt långt..
På R6 an e det bara att koppla upp hojen på 2an vid ca 6-7000 varv o sen så ligga där o köra. Kör väl ca 200-300 meter då innan växeln tar slut, vilket oftast räcker gott o väl :tungan
R1 an e lite enklare då de räcker att gasa upp den på 2an, men tycker ibland den kommer mer kontrollerat när man kopplar upp den på ca 4000 varv.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Showtime skrev:
2341601 jag måste säga att jag tycker det är lättast att bara köra på 2:an, tycker inte man behöver växla, om man nu inte vill köra väääldigt långt..
På R6 an e det bara att koppla upp hojen på 2an vid ca 6-7000 varv o sen så ligga där o köra. Kör väl ca 200-300 meter då innan växeln tar slut, vilket oftast räcker gott o väl :tungan
R1 an e lite enklare då de räcker att gasa upp den på 2an, men tycker ibland den kommer mer kontrollerat när man kopplar upp den på ca 4000 varv.

Varför skulle man behöva växla bara för att man ska köra långt?
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
don_tomazo skrev:
2341610 Varför skulle man behöva växla bara för att man ska köra långt?
ifall man inte kan ligga på balanspunkten, utan hojen accar hela tiden, då måste man ju peta i nya växlar hela tiden för att hålla den uppe.
 

Fraz

Varå då, då é la re så!..
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Floda (GBG)
Hoj
Blå/Gul HUSA liten Svart min kina
Bra tråd:tummenupp

Har läst vad ni har skrivit o jag håller med om att det funkar olika för alla,
en del säger att det är lättast att börja öva på 1an. Men det funkade inte alls för mig, det bara ryckte o skaka. Jag övar på 2an det tycker jag e mycket lugnare o enklare.
2an mellan 6-8000rpm tror jag.. ca 60km/t (går i 90 med )
vrid på rullen, snabbt tryck med två fingrar på kopplingen o så kommer han.

funkar ibland, funkar alltid när man blir förbannad o slitter tag i skiten!!

Ska öva i backe nästa gång, bra tipps!

Jag använer ju kopplingen, det låter o varvar. Men hur mycket sliter det?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Showtime skrev:
2341615 ifall man inte kan ligga på balanspunkten, utan hojen accar hela tiden, då måste man ju peta i nya växlar hela tiden för att hålla den uppe.

Självfallet men det känns säkrare att lära sig hantera balanspunkten istället för att en oerfaren "slangare" ska dundra fram på 3an i 200 men det är klart, man är ju för stolt för att sätta ner :)
Jag kör på samma växel jag startat på när jag hjular. Vill hellre lära mig att sakna ner. Det är coolare!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Fraz skrev:
2341664 Bra tråd:tummenupp

Har läst vad ni har skrivit o jag håller med om att det funkar olika för alla,
en del säger att det är lättast att börja öva på 1an. Men det funkade inte alls för mig, det bara ryckte o skaka. Jag övar på 2an det tycker jag e mycket lugnare o enklare.
2an mellan 6-8000rpm tror jag.. ca 60km/t (går i 90 med )
vrid på rullen, snabbt tryck med två fingrar på kopplingen o så kommer han.

funkar ibland, funkar alltid när man blir förbannad o slitter tag i skiten!!

Ska öva i backe nästa gång, bra tipps!

Jag använer ju kopplingen, det låter o varvar. Men hur mycket sliter det?
Frågan är hur bra förberedd du är vid en paniksituation när du enbart kör i högre hastigheter. Alltid lättast (enligt mig) att lära sig köra bakhjul i hög hastighet, problemet ligger i att behärska konsten. Som när du cyklar utan styre, ju fortare desto lättare pga bland annat girokrafter i hjulet och farten i sig gör ju en del också. Dessutom kan hojen vila på fartvinden och man behöver inte ha lika hög vinkel. Att kunna slanga i låg fart DET är prestige. Man borde egentligen lärt sig behärska de lägre hastigheterna innan man gav sig in på de högre. Själv slangar jag aldrig långsammare än 70km då jag håller gämn fart men att axxa ifrån 10-20km funkar fint, måste lära mig att balansera ordentligt i de hastigheterna men jag upplever det svårt både pågrund utav den hetsiga motorn på dom låga växlarna och av ostabiliteten i hojen av den låga farten..
 

Nicks

LIVE ON THE EDGE
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Sala
Hoj
hojlos
Jag e en nybörjare på slangen, började med att testa på ettan med bara gas!
Nu har jag byt till tvåan ligger på ca 4-5000 rpm sen e det bara att rycka upp den med lite gas!!!

Ända frågan jag har är ska man använda kopplingen lr inte när jag ska lägga i trean!?:tummenupp
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
don_tomazo skrev:
2341686 Självfallet men det känns säkrare att lära sig hantera balanspunkten istället för att en oerfaren "slangare" ska dundra fram på 3an i 200 men det är klart, man är ju för stolt för att sätta ner :)
Jag kör på samma växel jag startat på när jag hjular. Vill hellre lära mig att sakna ner. Det är coolare!
Påtal om det så har jag också börjat lära mig att sakta ner på bakhjulet, även där finns det fördelar med hög fart. Vinden bromsar ner hojen vid lägre gaspådrag så att man fint utan att få ryck i drivpaketet kan hålla hojen uppe i en stabil vinkel och sänka farten. Änsålänge så kan jag det bara i hög fart, i låg fart får jag ta till bromsen i samband med gaspådrag för att slippa problemet med drivningen men där är det svårt att dosera bromsen istället.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
philsson skrev:
2341693 Påtal om det så har jag också börjat lära mig att sakta ner på bakhjulet, även där finns det fördelar med hög fart. Vinden bromsar ner hojen vid lägre gaspådrag så att man fint utan att få ryck i drivpaketet kan hålla hojen uppe i en stabil vinkel och sänka farten. Änsålänge så kan jag det bara i hög fart, i låg fart får jag ta till bromsen i samband med gaspådrag för att slippa problemet med drivningen men där är det svårt att dosera bromsen istället.

Blir mkt att tänka på tycker jag. Måste lära mig att användra bakbromsen. Når den bara när jag sitter ner och slangar men då ser jag ingenting framåt när jag ligger på balansen och tycker det blir knepigt att se på sidan av hojen. Står hellre upp men då blir det problem med bakbromsen istället. Gah!!
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
R1_killen skrev:
2341268 tycker det behövdes skapa en tråd där folk kan gå in o skriva lite tips o trix med att köra på bakhjulet! finns många nybörjare därute så dela med er av era erfarenheter som hjälpte er att bli bra på wheelies! Jag fick tips när ja börja köra bakhjul och det hjälpte mig o det kommer säkert hjälpa andra me som verkligen vill köra wheelies! Alla som gör det vet att det e en grym känsla.

En R1 gasar du upp runt 145kmh på 2an, utan koppling, när du e uppe, lägger du i trean, lugnt och fint med koppling, du skall kunna koppla i lugn och ro, och lägga i trean, om du kan det, är du tillräckligt högt uppe, får du kasta i växeln innan du ramlar ner, måste du högre upp.
En träningssak som inte kommer på en sommar, de kan nog alla intyga. Kan du ligga o puttra på slangen på trean skall du va nöjd, fyran är överkurs, och resulterar enkelt i styrslag, o då går det hur fan som helst.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
don_tomazo skrev:
2341708 Blir mkt att tänka på tycker jag. Måste lära mig att användra bakbromsen. Når den bara när jag sitter ner och slangar men då ser jag ingenting framåt när jag ligger på balansen och tycker det blir knepigt att se på sidan av hojen. Står hellre upp men då blir det problem med bakbromsen istället. Gah!!
Samma problem här. Till skillnad ifrån dom flesta så känner jag att jag har mer kontroll över hojen ståendes med en fot på dynan. På så vis ser jag över styret när jag ligger på balansläget istället för att behöva kika vid sidan av hojen. Dessutom blir balansläget en bit längre och lägre när man står upp. Svänga är även bra mycket lättare i min mening ståendes. Motorbromsen på stånkorna är en verklig klippa när man känner att man är påväg åt fel håll men den funkar inge vidare i de högre farterna. Funderar ut en lösning med bakbroms på styret. Tänkt använda dekompressionshandtaget men vi får se om jag kommer på något smart.
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
Fraz skrev:
2341664 Bra tråd:tummenupp



Ska öva i backe nästa gång, bra tipps!

Att öva i uppförsbacke, typ en motorvägspåfart e kanon, e du int etillräckligt högt uppe gör det inget, du kan bibehålla hastigheten, och wheela lääänge.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Bra tråd detta!

Jag är hyfsat bra på att wheela med min hoj, jag har färdats kilometer i gånghastighet genom skarpa kurvor bland annat. Tyvärr bara med min trampcykel :tungan , med mc:n har jag inte wheelat alls.

Jag vet ju hur man ska göra men anledningen till att jag inte har gjort det är att jag är för feg. Jag är inte rädd att slå mej, det är min hoj jag är rädd om. Visst vore det skoj att wheela men det känns inte som att det är värt att kvadda hojen för att träna på det.

Min fråga är: Hur stor är risken att trilla om man tränar på wheelies med största möjliga försiktighet och man har en viss erfarenhet av wheelning med trampcykel?
 
Last edited:

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
philsson skrev:
2341735 Samma problem här. Till skillnad ifrån dom flesta så känner jag att jag har mer kontroll över hojen ståendes med en fot på dynan. På så vis ser jag över styret när jag ligger på balansläget istället för att behöva kika vid sidan av hojen. Dessutom blir balansläget en bit längre och lägre när man står upp. Svänga är även bra mycket lättare i min mening ståendes. Motorbromsen på stånkorna är en verklig klippa när man känner att man är påväg åt fel håll men den funkar inge vidare i de högre farterna. Funderar ut en lösning med bakbroms på styret. Tänkt använda dekompressionshandtaget men vi får se om jag kommer på något smart.


Stå upp e coolt, att sitta e coolare. Öva på sitta ner, de ser riktigt slappt o proffsigt ut..

syltburk skrev:
2341740 Bra tråd detta!

Jag är hyfsat bra på att wheela med min hoj, jag har färdats kilometer i gånghastighet genom skarpa kurvor bland annat. Tyvärr bara med min trampcykel :tungan , med mc:n har jag inte wheelat alls.

QUOTE]


-Hahahhahahaha!!!! :D

-Bra tråd!
 
Last edited:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
syltburk skrev:
2341740 Bra tråd detta!

Jag är hyfsat bra på att wheela med min hoj, jag har färdats kilometer i gånghastighet genom skarpa kurvor bland annat. Tyvärr bara med min trampcykel :tungan , med mc:n har jag inte wheelat alls.

Jag vet ju hur man ska göra men anledningen till att jag inte har gjort det är att jag är för feg. Jag är inte rädd att slå mej, det är min hoj jag är rädd om. Visst vore det skoj att wheela men det känns inte som att det är värt att kvadda hojen för att träna på det.

Min fråga är: Hur stor är risken att trilla om man tränar på wheelies med största möjliga försiktighet och man har en viss erfarenhet av wheelning med trampcykel?

Jag själv vet inte hur stor chans det är att krascha när man bara har övet på en trampcykel innan. Men jag kan tänka mig att om du är för försiktig så är risken större att du kraschar bågen pga att du just är för försiktig. Jag har själv gjort ett bakslag med att köra på bakslangen med en Honda CBR 600 "94" från att ha kört Kawa ZX-9R "98". 9 an bara gasade jag upp lite lungt men min CBr är jag tvungen att trycka till ordentligt på gasen innan den kommer. Klar skillnad. Det gäller för dig att öva med att gasa hastigt och samtidigt lute dig fram. Då för svårar du för hojen att komma upp och lär dig känna vart den vill komma. När du gjort det ett tag så sätt dig som vanligt och gör om proceduren. När du känner att hjulet kommer upp, håll kvar då tills det vill gå ner igen. Kör det några gånger. Sedan går du vidare med att ge mer gas när den vill börja gå ner för att känna att den då vill stanna eller till och med klättra upp igen. Kom Ihåh inga för snabba gas pådrag när den är uppe. Kan resultera i över slag och landa på rygg. Sen är det bara att börja träna på och dutta med fotbromsen.. Lycka till jag har än så länge inte kraschat....
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
knutten10 skrev:
2341881 Jag själv vet inte hur stor chans det är att krascha när man bara har övet på en trampcykel innan. Men jag kan tänka mig att om du är för försiktig så är risken större att du kraschar bågen pga att du just är för försiktig. Jag har själv gjort ett bakslag med att köra på bakslangen med en Honda CBR 600 "94" från att ha kört Kawa ZX-9R "98". 9 an bara gasade jag upp lite lungt men min CBr är jag tvungen att trycka till ordentligt på gasen innan den kommer. Klar skillnad. Det gäller för dig att öva med att gasa hastigt och samtidigt lute dig fram. Då för svårar du för hojen att komma upp och lär dig känna vart den vill komma. När du gjort det ett tag så sätt dig som vanligt och gör om proceduren. När du känner att hjulet kommer upp, håll kvar då tills det vill gå ner igen. Kör det några gånger. Sedan går du vidare med att ge mer gas när den vill börja gå ner för att känna att den då vill stanna eller till och med klättra upp igen. Kom Ihåh inga för snabba gas pådrag när den är uppe. Kan resultera i över slag och landa på rygg. Sen är det bara att börja träna på och dutta med fotbromsen.. Lycka till jag har än så länge inte kraschat....

Okej tack för tipsen! Jag blev lite sugen på att öva när jag läste denna tråd, ska noga testa lite i veckan så får man se hur det går. :näsblod

Min hoj varvar upp till 10500 rpm, det borde väl vara lättare med en som varvar mer?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
syltburk skrev:
2341740 Bra tråd detta!

Jag är hyfsat bra på att wheela med min hoj, jag har färdats kilometer i gånghastighet genom skarpa kurvor bland annat. Tyvärr bara med min trampcykel :tungan , med mc:n har jag inte wheelat alls.

Jag vet ju hur man ska göra men anledningen till att jag inte har gjort det är att jag är för feg. Jag är inte rädd att slå mej, det är min hoj jag är rädd om. Visst vore det skoj att wheela men det känns inte som att det är värt att kvadda hojen för att träna på det.

Min fråga är: Hur stor är risken att trilla om man tränar på wheelies med största möjliga försiktighet och man har en viss erfarenhet av wheelning med trampcykel?

Vad jag hört så sitter din oljepickup i framkant(det är väll då det är olämpligt att slanga?) av motorn och däför ska man inte slanga med en sv 650, sen fick jag även höra att det blev garanti sak på dom med en skvalpplåt i tråget. Kompisen skulle byta bort den och affären började snacka massa.
 

KrilleYZF R1

Urban Assault 2
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Borås
Hoj
Benelli 900ss Tornado Tre
syltburk skrev:
2341740 Bra tråd detta!



Min fråga är: Hur stor är risken att trilla om man tränar på wheelies med största möjliga försiktighet och man har en viss erfarenhet av wheelning med trampcykel?

Definiera "största möjliga försiktighet" jag har ett enda tips. Va beredd med högerfoten fort som satan. prova gärna att nita med bakbromsen när du kommit upp minsta lilla.
Men fan vilka dåliga råd jag ger.
Ingen jävel kan va snabb nog med fotbromsen. Gör så här. Testa istället att wheela efter varvmätaren på samma växel hela tiden. Öka varvtalet med 300rpm åt gången tills du blir nöjd... va fan ska man ge för råd egentligen... jo, ett annat bra. Wheela inte.

KrilleYZF R1 skrev:
2341939 Definiera "största möjliga försiktighet" jag har ett enda tips. Va beredd med högerfoten fort som satan. prova gärna att nita med bakbromsen när du kommit upp minsta lilla.
Men fan vilka dåliga råd jag ger.
Ingen jävel kan va snabb nog med fotbromsen. Gör så här. Testa istället att wheela efter varvmätaren på samma växel hela tiden. Öka varvtalet med 300rpm åt gången tills du blir nöjd... va fan ska man ge för råd egentligen... jo, ett annat bra. Wheela inte.


Japp. så säger jag: Wheela inte. De krävs lite att kunna kolla varvmätarn istället för vägen... så ta inte hänsyn till nåt jag skrivit här... ja får dåligt samvete. De finns bergis 300 pers här som e kung på slangen, varför skriver ingen annan tips? jo, för att de farligt. Prova dig själv fram istället, använd ditt omdöme på bästa sätt.

Lycka till.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top