Wheelie-undran

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Jag kopplar! Känns mycke stabilare och säkrare på nåt sätt. Enklare är det också :) Så sliter man ju inte på lådan heller.
Jag skulle också säga skit i balanspunkten först, det kommer med tiden iaf. Att koppla upp på 2:an i början är väl lämpligt tycker jag.
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Har nyss köpt min ögonsten men det sägs att den ska vara grym att slanga med!? Några tips då jag aldrig ägt eller hjulat med en twinn? Ska enl. andra bara gå att gasa upp den vid ca 3000 varav men blir det en lugnare eller hetsigare wheele tror ni.?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Pappsen skrev:
Har nyss köpt min ögonsten men det sägs att den ska vara grym att slanga med!? Några tips då jag aldrig ägt eller hjulat med en twinn? Ska enl. andra bara gå att gasa upp den vid ca 3000 varav men blir det en lugnare eller hetsigare wheele tror ni.?

Körde ducce förra säsongen och det borde inte skilja så mycket tror jag. Lugnaste och mest kontrollera wheelien infann sig när jag gasade upp till ca 3000varv på 2:an, släppte gasen och på returen upp så gasade jag lite lugnt och vips så var den uppe lugt och fint. Med retur upp så menar jag när du släpper gasen hastigt så niger hojen litegrann och när den kommer tillbaka så är det rätt tillfälle att gasa. Dok gick det att koppla upp den hyffsat lugnt också men det där är nog en vanesak.
 

Superbus 640

"If everything seems under control, you'
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
Snart en Streetfighter GSXR 1100
Jag har hört mycket bra om Suzuki twinnarna. Jag tror det bara är att gasa upp den. Börja på ettan. Min bandit gick upp på bakhjulet så fort jag åkte från en korsning jag tror att TL 1000 är likadan. Sen när du fått häng på det hela kan du börja växla och testa att ta upp den på någon annan växel.

Lycka till!
 
Last edited:

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Superbus 640 skrev:
Jag har hört mycket bra om Suzuki twinnarna. Jag tror det bara är att gasa upp den. Börja på ettan. Min bandit gick upp på bakhjulet så fort jag åkte från en korsning jag tror att TL 1000 är likadan. Sen när du fått häng på det hela kan du börja växla och teta att ta upp den på någon annan växel.

Lycka till!

Det skall nog gå bra. Antar att den kan ske lite mer kontollerat än med tidigare fyror då man fick provocera lite extra för att få upp hjulet. Nu har jag bytt drev fram, kn, samt yoshi fixat, det borde ju underlätta :D
 

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
Superbus 640 skrev:
Växlar man efter att man hittat balanspunkten så kan det lätt bli ryggsim... Jag har testat...


om man startar på ettan som jag måste (strypt) och missar växlingen till tvåan så den hoppar ur så man inte får nån motorbroms, kan det också bli ryggsim.. jag har varit nära.

Lägger snart upp några bilder + eventuella filmsnuttar, då kan väl nån tala om vad jag gör för fel, eller ska ändra på för att köra längre
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Decson skrev:
om man startar på ettan som jag måste (strypt) och missar växlingen till tvåan så den hoppar ur så man inte får nån motorbroms, kan det också bli ryggsim.. jag har varit nära.

Lägger snart upp några bilder + eventuella filmsnuttar, då kan väl nån tala om vad jag gör för fel, eller ska ändra på för att köra längre

Även med strypt maskin ska du kunna få upp den på tvåan. Då slipper du risken med friläge och hojen blir lite lugnare också. Gasa av/på och ryck i styret, samtidigt som du sitter långt bak eller står på fotpinnarna.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
fick upp min 660 på tvåan men man fick använda kopplingen när den var strypt, sen när man tagit bort strypningen så vet ju alla vad som hände sedan! :D
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
mmm. det vet vi alla!
och det får falla in i tystnaden! (sånt berättar man inte)

:crash
 

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
TomK skrev:
Även med strypt maskin ska du kunna få upp den på tvåan. Då slipper du risken med friläge och hojen blir lite lugnare också. Gasa av/på och ryck i styret, samtidigt som du sitter långt bak eller står på fotpinnarna.

får väl testa lite mer bara snöHELVETET försvinner :mad:
men jag tycker att den inte är så värst nervös på ettan, visserligen har jag aldrig kört den på tvåan då men... :rolleyes:
men som det ser ut här nu så får man sitta inne och :öl och :zpy
 

Decson

SM handlar inte om sex!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
nånstans utanför Hedemora
Hoj
på jakt
motardnisse skrev:
fick upp min 660 på tvåan men man fick använda kopplingen när den var strypt, sen när man tagit bort strypningen så vet ju alla vad som hände sedan! :D

en som lärde sig att asfalten är hård i år! ta de lugnt dom första milen grabbar å tjejer!
:confused:
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top