Wheelie

Danne Ktm

Pain is temporary glory is forever
Gick med
17 May 2004
Hoj
ktm
Har funderat lite på detta...om man gör en wheelie och blir stoppad för detta så blir rubriseringen vårdslöshet i trafik "om ja inte minns helt fel" Har "Harry" nån speciell vinkel där man drar gränsen för bakhjuls åka?? :va

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Danne Ktm skrev:
Har funderat lite på detta...om man gör en wheelie och blir stoppad för detta så blir rubriseringen vårdslöshet i trafik "om ja inte minns helt fel" Har "Harry" nån speciell vinkel där man drar gränsen för bakhjuls åka?? :va
Tror nog inte att det finns några gränser där faktiskt.. Så fort framhjulet är ovan mark är det en wheelie.
Jag kan ha fel, men det är ytterst ovanligt.. :rolleyes:

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Nyligen var det ju en snubbe som blev friad (någonstans i Sverige) efter att ha åkt dit efter en wheelie.
Det kunde tydligen inte påvisas att han inte haft tillräcklig kontroll över fordonet. Men det lär vara ganska sällsynt. Oftast är det detsamma som vårdslöshet i trafik. Fast om man är säker på att man har en chans så är ju den snubben bevis på att man kan överklaga...

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jag tror att bedömningen är ganska subjektiv. Om det framgår med all önskvärd tydlighet att du wheelade med vilje, åker du dit. Om hojen "powerwheelar" under acceleration och det ser stabilt ut och bara upp till lagstadgad hastighet tror jag att de ser mellan fingrarna. Det är klart, 45 graders lutning kommer man inte undan med.

Skulle du av misstag ställa hojen rakt upp vid ett rödljus tar de dig direkt, även om du inte menade det. Jag tror iofs att du bara får en varning.

Antagligen, om, kanske, tror jag. Jag har ingen praktisk erfarenhet med MC men när jag burit mig dumt åt med bil har de varit rätt så schyssta i alla fall.

pilsner

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
jesseboy skrev:
Nyligen var det ju en snubbe som blev friad (någonstans i Sverige) efter att ha åkt dit efter en wheelie.
Det kunde tydligen inte påvisas att han inte haft tillräcklig kontroll över fordonet. Men det lär vara ganska sällsynt. Oftast är det detsamma som vårdslöshet i trafik. Fast om man är säker på att man har en chans så är ju den snubben bevis på att man kan överklaga...

Jag gjorde en ca 100 meters wheelie (på min XR) framför en polisbil (Civil) förra veckan.
Han låg bakom mig helatiden...

Jag blev inte ens stoppad... :D :rock

Och han kom tillbax en 10 minuter senare och då tittade han bara lite lojt på mig när vi (ROH) stog och snackade vi vägkanten. :lol

Det är inte olagligt i sig att wheela, men gör man där man utsätter andra människor för fara kan de ta en för vårdslöshet i trafik. (vilket det oxå är)
Så TRÄNA MERA så att ni kan bevisa att ni har kontroll... :p
Fast, träna där det inte finns risk för 3:dje parts skada. Och trna inte själva, utan har någon polare med + mobil telefon. Om ambulans behöver tillkallas är ju sådant inte fel... :lol

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Och jag höll ungefär den här vinkel, så allt under det måste var a OK... :D :rofl

Bifogat

• 10.jpg
    10.jpg
    66.7 KB · Visningar: 129
Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...