Wheelies: risken när du sätter ner hojen

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Han får inte vobbel utan anledning, om man har frumjulet snett och sätter ner sådär mjukt/långsamt så får framjulets vinkel hojen att börja självsvänga.

Hade han istället satt ner hårdare och mer bestämt så hade hojens rörelseenergi framåt fått framhjulet att ställa sig rakt med detsamma.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Har någon råkat ut för detta med motard? Jag trycker själv det känns väldigt kontrollerat att släppa ner ett stillastående framhjul i 100+ iaf. Har aldrig fått minsta tendens till vobbel... Är det mer vanligt på sporthoj kanske?

henq

hc-devil
Gick med
19 May 2003
Hoj
KTM 690 SMC R & Honda TRX 250 EX
Hsb-Chrille skrev:
2105537 Har någon råkat ut för detta med motard? Jag trycker själv det känns väldigt kontrollerat att släppa ner ett stillastående framhjul i 100+ iaf. Har aldrig fått minsta tendens till vobbel... Är det mer vanligt på sporthoj kanske?

Hände mig förra fredagen, gaffeln studsade mellan styrstoppen :eek:
Släppte ner i en 130-140 kanske men hojen hade börjat luta (kastvind)

Men det löste sig som tur va :tummenupp

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
henq skrev:
2105585 Hände mig förra fredagen, gaffeln studsade mellan styrstoppen :eek:
Släppte ner i en 130-140 kanske men hojen hade börjat luta (kastvind)

Men det löste sig som tur va :tummenupp

Ush då, det låter otrevligt, tur att du fixade upp det iaf! :tummenupp

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
GixxerJensa skrev:
2104831 Han får inte vobbel utan anledning, om man har frumjulet snett och sätter ner sådär mjukt/långsamt så får framjulets vinkel hojen att börja självsvänga.

Hade han istället satt ner hårdare och mer bestämt så hade hojens rörelseenergi framåt fått framhjulet att ställa sig rakt med detsamma.

Mm, men samtidigt känns det som att det är ett väldigt enkelt misstag att hålla framhjulet lite snett samtidigt som man går ner för långsamt. Även för någon som anser sig ha bra koll på det. Rätta mig om jag har fel.

Jag är nog för feg för att lära mig helt enkelt. :4skrika

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Kokke skrev:
2107256 Mm, men samtidigt känns det som att det är ett väldigt enkelt misstag att hålla framhjulet lite snett samtidigt som man går ner för långsamt. Även för någon som anser sig ha bra koll på det. Rätta mig om jag har fel.

Jag är nog för feg för att lära mig helt enkelt. :4skrika

Att åka bakhjul är för mig normal motorcykelåkning upphöjt till 10. Förmodligen kommer du inte klara av att sätta ned framhjulet lugnt de första gånger nu testar så wobbling lär blir ett senare problem för dig. Var däremot jäkligt försiktig och testa högre o högre successivt om du ska börja wheela. Jag tycker du ska börja på högre varv så du slipper slå över när effekttoppen tar vid. Och inte mist; ta för vana att dutta till på fotbromsen varje gång du ska ta ner hojen så det sätter sig i skallen! Kasta bak benen fungerar bara på cykel när man är 10 år.. Kör försiktigt och lycka till!

Flubber

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Honda VFR750F -92, KTM 125 EXC Motard -04
odencrants skrev:
2104813 satan såg jobbigt ut. går det att häva sånt vobbel om man inte har styrdämp? :va
Kan inte mycket om det, men man ska "släppa" styret och låta det jobba självständigt. Bäst sätt för att klara ett vobbel är alltså att hålla i styret så löst som möjligt och bara åka med.

Kokke

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Vad ska det bli härnäst?
NeMeN89 skrev:
2107557 Kan inte mycket om det, men man ska "släppa" styret och låta det jobba självständigt. Bäst sätt för att klara ett vobbel är alltså att hålla i styret så löst som möjligt och bara åka med.

Har hört nån säga att man ska gasa då man får vobbel för att på så vis "dra ut" hojen. Nån som har nån åsikt om det? Själv skulle nog gasa inte vara det första jag tänkte på i den situationen...

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Ktmraider skrev:
2108505 Varför e det så

Trycker du ner framdäcket bestämt i backen så greppar det till och allt är bra. Håller du bra med gas när du går ner så dröjer det nån meter innan däcket fått fäste och risken är stor att det blir lite snett då.
Så släpp ner vänligt men bestämt. Inte släppa gasen och kliva fullt på bromsen från balansläge men släpp ner fort de sista decimetrarna. Framförallt om det är kallt ute eller regnar...

Angående ge på gas när det börjar vobbla. Får man ett ordentligt vobbel så är det bara att hålla i sig och hoppas på att man inte flyger av hojen. Man får nog träna på många vobbel för att kunna styra kroppen vid ett sånt tillfälle, man håller i sig av överlevnadsinstink... Men då snackar vi riktiga vobbel, lite småmys kan hojen få hålla på med utan fara, då får armarna agera styrdämp. Släpper man styret eller håller i löst så har jag svårt att tro att det går bra.

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
K1200R
Hade en hoj som lätt började vobbla innan den fick ordentlig service.

Det där med att "släppa" styret fungerar inte alls kan jag ju bara säga. Iaf inte på den hojen. Vobblet startade lite smått i 130-140, speciellt om man inte höll i styret. Det enda som fick den att lugna ner sig var att släppa gasen och lägga sig på tanken.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Kokke skrev:
2108523 Har hört nån säga att man ska gasa då man får vobbel för att på så vis "dra ut" hojen. Nån som har nån åsikt om det? Själv skulle nog gasa inte vara det första jag tänkte på i den situationen...
Funkar på en del hojar (läs framtunga hojar ex ZX-9) men andra hojar blir det ist mkt värre (läs lätta o lättsvängdahojar ex 954 lr R1)
Gixxer e mitt i mellan dom två... Räcker oftast med att slå av gas o HÅLLA I STYRET!!!!

.../Yoshi

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Yoshi_gixxeRR skrev:
2112689 Funkar på en del hojar (läs framtunga hojar ex ZX-9) men andra hojar blir det ist mkt värre (läs lätta o lättsvängdahojar ex 954 lr R1)
Gixxer e mitt i mellan dom två... Räcker oftast med att slå av gas o HÅLLA I STYRET!!!!

.../Yoshi
I´ll take you on the words!

Nånting säger mig att du vet va du pratar om :lol

//TwinSucker

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Yoshi_gixxeRR skrev:
2112689 Funkar på en del hojar (läs framtunga hojar ex ZX-9) men andra hojar blir det ist mkt värre (läs lätta o lättsvängdahojar ex 954 lr R1)

.../Yoshi

Fysikens lagar försvinner inte bara för att hojen är lite annorlunda konstruerad eller!?
Gyroeffekten gäller väl alltid när man får vobbel, och man borde i så fall gasa på och blicka framåt, då borde väl gyroeffekten sköta resten(förutsatt att det inte är packat med trafik och att du har en någorlunda raksträcka).
Dock så är väl det sista man tänker på att man ska fortsätta gasa om man får vobbel, man tänker nästan automatiskt att man ska sänka hastigheten och inte höja den.

Edit: Det är ju så grymt stor skillnad mellan r1, 954, zx-9 och en gixxer :rolleyes:

Last edited:

pakopak

LEGEND
Gick med
12 Nov 2004
Hoj
2 R1or varav 1 Stulen
DwD skrev:
2113212 Hade en styrdämpare hjälpt killen som fick vobbel?

Kanske hjälpt men absolut inte säkert. Hade r6:a 01 innan som jag satte ner från slangen i 240. öhlinsstyrdämpare ställd 2 snäpp hårdare än normalläge. satte också ner mjukt men på filstrecken på motorvägen, följden blev ca 5 fulla styrutslag åt varje håll. Det värsta jag har varit med om någonsin, så räkna inte med att det är ofarligt med styrdämpare. som tur var så klarade jag upp det men fråga mig inte hur, allt händer så snabbt så att snacka om att gasa eller släppa på styret är det inte snack om, kroppen reagerar instinktivt genom att hålla imot med armar o knipa med knäna.

Yoshi_gixxeRR

www.stunthoj.com
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
DRZ-400 -07
Migael skrev:
2113587 Fysikens lagar försvinner inte bara för att hojen är lite annorlunda konstruerad eller!?
Gyroeffekten gäller väl alltid när man får vobbel, och man borde i så fall gasa på och blicka framåt, då borde väl gyroeffekten sköta resten(förutsatt att det inte är packat med trafik och att du har en någorlunda raksträcka).
Dock så är väl det sista man tänker på att man ska fortsätta gasa om man får vobbel, man tänker nästan automatiskt att man ska sänka hastigheten och inte höja den.

Edit: Det är ju så grymt stor skillnad mellan r1, 954, zx-9 och en gixxer :rolleyes:
Det ÄR faktiskt stor skillnad mellan hojarna :7peta
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av bakhjulskörning mellan olika hojar men jag har över 3 års erfarenhet av riktig bakhjulsåkning o jag vet (med erfarenhet :rolleyes: ) att man löser styrslag olika mellan olika hojar!!!

.../Yoshi

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...