Whiskey-tråden.

jimler

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
hojlös!
knepigt det där med att de flesta polare man känner inte gillar whiskey....
Jag gillade inte heller det förut vette tusan men jag kunde absolut inte med alla dessa "nybörjas whiskey" som alla rekommenderade. Famouse grouse med andra gick verkligen inte. :zpy

Hatade verkligen smaken tills jag köpte en flaska på måfå för länge sedan och fastnade i whiskeyträsket.....
Det var en rökig och tjärig islay whiskey jag då köpt av misstag på finlandsbåten, men den var ju för fan riktigt god....

Så jag rekommenderar alla dessa som ej provat att våga testa några rökiga också för att se bara, för smaken är som baken bara för att någon rekommenderar en whiskey så kanske inte du gillar den för det....
Gjorde misstaget att bjuda tjejens bror på en islay whiskey och då fastnade han också :yoparty :fyllisar

Hur som helst så rekommenderar jag:
Dalmore Black islay 12y
Macleod´s islay 8y = systemet 299:-

Karin

crash and burn girl
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
ZX9 -98
Svensk wirre

Jag är ingen stor whiskydrickare men jag är ändå väldigt förväntansfull på Mackmyra Reserve. Vet inte hur många som hört talas om den, men det är en svensk whisky som tillverkas utanför my hometown, Gävle.
Varit på guidad tur på destilleriet och där fick vi lukta på deras olika varianter. Det var speciellt en som jag tror hade lagrats i cherrytunnor som luktade helt fantastiskt.
De första flaskorna såldes nu i julas, men det var bara till "VIP-personer" som har varit med från början och "köpt" fat och varit med och bestämt recept, lagringsmiljö osv. dvs bokat för flera år sedan.
När vi vanliga dödliga får börja köpa den vet jag inte riktigt. Om nått år eller så skulle jag tro.
Vet att många är skeptiska till denna whisky men jag tror och hoppas verkligen att den blir bra.
Om nån är nyfiken så titta in på Svensk Whisky

Dr.Bike

Guest
Husabrud skrev:
Jag är ingen stor whiskydrickare men jag är ändå väldigt förväntansfull på Mackmyra Reserve. Vet inte hur många som hört talas om den, men det är en svensk whisky som tillverkas utanför my hometown, Gävle.
Varit på guidad tur på destilleriet och där fick vi lukta på deras olika varianter. Det var speciellt en som jag tror hade lagrats i cherrytunnor som luktade helt fantastiskt.
De första flaskorna såldes nu i julas, men det var bara till "VIP-personer" som har varit med från början och "köpt" fat och varit med och bestämt recept, lagringsmiljö osv. dvs bokat för flera år sedan.
När vi vanliga dödliga får börja köpa den vet jag inte riktigt. Om nått år eller så skulle jag tro.
Vet att många är skeptiska till denna whisky men jag tror och hoppas verkligen att den blir bra.
Om nån är nyfiken så titta in på Svensk Whisky

Håller med du jag.
Och då jag bara är "Mackmyra-vän" och inte VIP "slapp" jag provsmaka... :brynad

Men jag är oxå spänd som sagt!
:tummenupp

McB skrev:
Ta mig fan. Det visste jag inte. Tack.

Tack för tacket! ;) Alltid kul att kunna bidra med nåt, och om det sen är uppskattat är det dubbel glädje!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Dr.Bike skrev:
Håller med du jag.
Och då jag bara är "Mackmyra-vän" och inte VIP "slapp" jag provsmaka... :brynad

VAAAA kände du inte för att få den stora äran att låna ut en massa pengar för att få komponera din egen whiskey som du sen får köpa ut på systemet för 550kr/lit....

Är det något fel på dig lr..... :tungan

Är det bara jag som tycker det är lite väl häftigt att ta 550/lit för något man ännu inte vet om det är något att hänga i julgranen eller ej. Fast där finns väl för många direktörer som vill kunna flasha med egengjord whiskey..

Dr.Bike

Guest
Boris JR skrev:
VAAAA kände du inte för att få den stora äran att låna ut en massa pengar för att få komponera din egen whiskey som du sen får köpa ut på systemet för 550kr/lit....

Är det något fel på dig lr..... :tungan

Är det bara jag som tycker det är lite väl häftigt att ta 550/lit för något man ännu inte vet om det är något att hänga i julgranen eller ej. Fast där finns väl för många direktörer som vill kunna flasha med egengjord whiskey..

Hehe...det var ungefär så jag tänkte... ;)

Hazzeman

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Hoj
En gul/svart!
Här kommer ett tips på en trevlig whiskysida. De har genom åren testat en herrans massa sorter, så man kan nog finna det mesta här, samt lite kommentarer och betyg på dem. Se under "Whiskies of the World" och sen är det bara att välja och vraka.

http://www.whiskymag.com/

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
Någon som vet något om Auchentoshan 10-årig skotsk singlemalt? "Gubben" fick just en i försenad present..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hazzeman skrev:
Här kommer ett tips på en trevlig whiskysida. De har genom åren testat en herrans massa sorter, så man kan nog finna det mesta här, samt lite kommentarer och betyg på dem. Se under "Whiskies of the World" och sen är det bara att välja och vraka.

http://www.whiskymag.com/

Verkar vara en bra sida. Jack Daniels får höga betyg.

Dr.Bike

Guest
Nienna skrev:
Någon som vet något om Auchentoshan 10-årig skotsk singlemalt? "Gubben" fick just en i försenad present..

Fråga inte mig om "Usch-en-toscha´n" då blir du bara ledsen :lol
Men... det finns de som föredrar den framför annat.
Men det är inte jag det.

Chris Ash skrev:
Verkar vara en bra sida. Jack Daniels får höga betyg.

VAR då? :-O Kollade, och såg inget...

Pyton

British Steel
Gick med
23 Jun 2004
Hoj
Yamaha SR500, Triumph TT600, R6
För er som inte redan vart där kan jag rekommendera Akkurats whiskyprovningar. Kunnig och intresserad guidning i träsket. Kostar dock en slant och man måste vara minst 10 pers.

Restaurangen är även ett Mecka (!) för ölintresserade.

De har ett hyfsat utbud av både öl och whiskysorter...

http://www.akkurat.se/

Dessutom är käket kanon, rekommenderar burgaren.

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Dr.Bike skrev:
Fråga inte mig om "Usch-en-toscha´n" då blir du bara ledsen :lol
Men... det finns de som föredrar den framför annat.
Men det är inte jag det.

Ok, hehe...men om man jämför med mina favoriter Lagavulin, Bowmore, Laphroaig (stavn..)? Iofs är det ju bara att smaka ;) Jag är så fast på det jag tycker om så risken är stor att jag inte ens ger den en chans :gnissla Tänkte mest om jag kunde få ett utlåtande om smaken, helst i jämförelse med ovan nämda! :)

Dr.Bike

Guest
Nienna skrev:
Ok, hehe...men om man jämför med mina favoriter Lagavulin, Bowmore, Laphroaig (stavn..)? Iofs är det ju bara att smaka ;) Jag är så fast på det jag tycker om så risken är stor att jag inte ens ger den en chans :gnissla Tänkte mest om jag kunde få ett utlåtande om smaken, helst i jämförelse med ovan nämda! :)

Absolut! (obs skämt! ;) )

Jorrå, det kan du!

I jämförelse med ovanstående är den:

- Tom
- Platt
- Smaklös
- Okomplex
- Håglös
- Trist
- Tråkig
- Nekulturny

Kort sagt en dålig ambassadör för singlemalt.

Risken är som sagt att du gör som du sa: Sitter med dina ess i rockärmen som du känner sedan tidigare.
Men jag tcker absolut att du ska smaka den.
Om inte annat är det alltid bra att ha en dålig referens!!
;)

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Dr.Bike skrev:
Absolut! (obs skämt! ;) )

Jorrå, det kan du!

I jämförelse med ovanstående är den:

- Tom
- Platt
- Smaklös
- Okomplex
- Håglös
- Trist
- Tråkig
- Nekulturny

Kort sagt en dålig ambassadör för singlemalt.

Risken är som sagt att du gör som du sa: Sitter med dina ess i rockärmen som du känner sedan tidigare.
Men jag tcker absolut att du ska smaka den.
Om inte annat är det alltid bra att ha en dålig referens!!
;)

Aj då! :näsblod
Jo, smaka kommer jag naturligtvis! :)
Dåliga referenser är referenser det också :tomten

Dr.Bike

Guest
betsy skrev:
Vad pysslar japanerna med, och vad har jag missat :confused:

Jo det ska jag säga dig: Japanerna är MER genuina än skotarna själva på att tillverka Whisky!

Hur då?

Tack för att du frågade!

Det var en gång... Eller: :mattias De gjorde som de alltid har gjort: Kopierade hela processen.
De t.o.m köpte in de bästa blenderserna och whiskymakarna.
Minns inte vilket århundrade detta gjordes, men de har sedan hållit sig STRIKT till hur de fick lära sig, medan skottarna gått vidare på ett djärvare sätt.
Nu är ju allt relativt, och det har alltså INTE skett en revolution i whiskeyleden i Skottland...
Men i jämförelse med Japan så...

Därav en passus i ett av mina tiigare inlägg om min nyfikenhet på Japansk Whisky!

micke_vb

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
KTM EXC 400, HVA 420 AXC, HVA 258
Glen Ord är en höjdare och om jag får blanda in en blended här så får det bli Black Bottle

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Dr.Bike skrev:
Jo det ska jag säga dig: Japanerna är MER genuina än skotarna själva på att tillverka Whisky!

Hur då?

Tack för att du frågade!

Det var en gång... Eller: :mattias De gjorde som de alltid har gjort: Kopierade hela processen.
De t.o.m köpte in de bästa blenderserna och whiskymakarna.
Minns inte vilket århundrade detta gjordes, men de har sedan hållit sig STRIKT till hur de fick lära sig, medan skottarna gått vidare på ett djärvare sätt.
Nu är ju allt relativt, och det har alltså INTE skett en revolution i whiskeyleden i Skottland...
Men i jämförelse med Japan så...

Därav en passus i ett av mina tiigare inlägg om min nyfikenhet på Japansk Whisky!

Tyvärr är det så att de flesta av de större och mer kända destillerierna i Skottland ägs idag av japanska storbolag, t ex Ardbeg, Bowmore, Talisker, Laghavulin, m fl m fl. Det innebär att en t ex en sådan underbar wirre som Ardbeg har blivit mer och mer snäll och lik andra sorter för att öka försäljningen bland "vanligt" folk. Jämför de äldre med de yngre så är det en enorm skillnad i rökighet och karaktär.

Sedan är ju Japan ett land med fantastiska miljöförutsättningar (klimat, jordmån, vegetation) för att göra bra whisky, så även i Jverige men vi skattas ihjäl istället....

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln