Ditt problem har några olika lösningar lite beroende på ambitionsgrad, krav på prestanda och hur mycket pengar du är villig att kasta på problemet.
1. Kostar ingenting. Det allra enklaste är om du använder 5GHz bandet att testa med 2,4 GHz istället. 5GHz har markant sämre täckning inomhus pga att den högre frekvensen dämpas mer när den går genom väggarna. Jag upplever en markant skillnad mellan dom två näten.
Dock har 2,4 GHz lägre hastighet men det är inget som jag upplever som begränsande för mobiler och surfplattor eller daglig användning av dator som inte inbegriper flytt av stora filer eller streaming.
2. Kostar lite pengar men enormt lite arbete. Skaffa mesh. Det har dock nackdelen att det ger lite sämre prestanda och det kan uppstå störningar. Det är inte alla mesh produkter som ger speciellt bra prestanda och stabilitet. Långt ifrån faktiskt.
3. kostar väldigt lite men kräver en del arbete. Placera istället routern du redan har mer centralt i huset. Det kan dock innebära en hel del kabeldragning om du exempelvis har routern i vardagsrummet och flera av de kabelanslutna enheterna sitter där. Då måste du dra kabel till den centrala placeringen och sedan dra kablar tillbaka till vardagsrummet för dom enheter som skall ha kabel. Det kan göra den lösningen högst opraktisk. Det går att komma undan det delvis genom att bara dra en kabel dit och en tillbaka och sedan sätta en kabelswitch för någon hundring som får fördela till dom enheter som skall ha kabel. Med CAT6 och gigabitswitchar så lär du inte märka av några begränsningar pga det.
4. Kostar lite pengar och kräver begränsat med arbete. Dra en kabel och sätt en accespunkt centralt i huset. Allra helst en av semiproffstyp. Typ Ubiquity. Men du kommer undan med att sätta vilken router som helst och använda som accesspunkt. Nackdelen med det är att du får två olika nät och enheterna roamar inte utan vidare mellan dom. Jag har själv en andra router i källaren pga att signalen där blir för dålig annars. Jag har en vanlig router som inte ens stödjer att agera accesspunkt men det löser man lätt genom att ge den en annan IP adress än huvudroutern, stänga av DHCP och koppla in kabeln på en LAN port istället för en WAN port. Då kommer den oavsett att fungera som accesspunkt. Det funkar utmärkt.
Du kan också stänga av Wifi i din router och använda bara accesspunker för Wifi. Kör du med en ubiquity eller liknande klarar du troligen hela huset på den om den sitter centralt.
Tackar för detta.
Kör nog på 4.a för routern står bra där den står tycker jag, osynligt och placerad i ett rum jag inte använder annat än för router och skrivare....och annat skräp....
Då är frågan vilken man ska handla, har du något förslag?
En sådan kanske? https://www.kjell.com/se/produkter/...i-uap-ac-lr-roaming-accesspunkt-ac1300-p61300
Eller den jag länkade ovan, https://www.kjell.com/se/produkter/...mada-eap245-roaming-accesspunkt-ac1750-p61350
Kan givetvis gå upp i pris men då ska det finnas en riktigt bra anledning till det, det är ju inte ett inköp som ska göras mer än förhoppningsvis en gång så priset är inte avgörande men inte utan anledning då.
Är det någon skillnad jag kommer märka av eller har du något alternativ som är bättre?
Bägge finns i en butik nära mig så det känns som ett lämpligt helgarbete mellan motogp-träningarna (kör via satellit så det är ingen fara att missa! )
Det som ska funka är surf och det gör det hyggligt, streama lite på platta/mobil och det funkar mycket sämre (inget som egentligen stör mig personligen annat än att den som störs stör mig... ) så kraven är låga.
Men, har jag fattat rätt, skaffa en AP, sätt den på 2,4 och placera den rätt så klarar jag mig sannolikt bra?
Inget annat än platta/mobil kommer använda det nätet, allt "viktigt" är kablat som ps3-4, satellitmottagaren(för play) och CC, kommer byta AVR senare men den blir kablad den med och i TVn är allt avstängt i och den sitter enbart som monitor med en hdmi som enda anslutning förutom nätsladden.