Wildcard´s vara eller icke vara poll, svara här!!

Tycker du att SVEMO skall införa chansen till Wildcard


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Självklart..

Jag är ganska nöjd med min säsong 2009 i r1000 och har klassat upp mig till i år. Hade jag fått åka sm på sviestad förra året hade jag gjort det.

Tror inte att det hade förändrat mina uppklassningsplaner för i början av 2009 var ja ganska långsam på dom flesta banor, men fick hyfsad fart mot slutet av året.

Så du klassade upp dig ändå? Härligt!:tummenupp
Men då påverkade inte ett wildcardstart ditt beslut nämnvärt alltså eftersom du klassade upp dig ändå. Ett WC hade då isf bara varit "en kul gej"?

Det bekräftar ju mina misstankar om att ett ev WC inte kommer att påverka antalet uppklassade nämnvärt.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Oj förlåt, jag trodde jag höll mig till ämnet. :confused:
Om jag skriver så här då: strunta i wildcards, klassa upp er istället!

Så svarar jag igen, men det verkar i vanlig ordning inte som om någon läser:

Det fungerar inte så i praktiken. Bevisligen!

Men det kanske är helt fel att låta någon som har farten testa? Men det jag inte kan förstå är:

Vad kan det göra för skada, mer än att några av er (ingen nämnd) blir frånåkta av ett wildcard? Ingen av er kommer ju bli utklassad av ett?

Sen finns det kanske mycket bättre metoder, men jag ser ingen strida (för det är rätt ord för att få in några nya ideér i svemo) för dom?

Bättre vi låter allt vara som det är, evolutionen funkar fint då.

Roligt iallafall att 30/10 är positiva/negativa till förslaget.

/ Jens
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Dom som inte vill klassa upp sig, och som bara skulle utnyttja wildcard för att kunna köra med Elite, på sin hemmabana, skulle nog inte klassa upp sig varken med eller utan Wildcard. Så den gruppen når man nog inte i alla fall. Den gruppen får man försöka nå på andra sätt.

Däremot den gruppen personer som kör Rookie och skulle vilja klassa upp sig men inte vågar. Den gruppen får en chans att "prova på". Och efter att dom gjort det så vågar dm ta steget. Så för deras del tror jag det skulle vara bra.
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Med risk för att vara OT nu, kunde det inte vara bra med en klass mellan nuvarande "superbike" och Rookie, en unlimited klass med det mesta fritt där rookie hojarna passar rakt av. Nej jag tror inte på Wild card, kul för de få som skulle nytja det, men tillför inget för att göra RR bättre i svergie.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Ser inte något problem med hur det funkar nu. Du vet dina tider och du vet alla andras tider. Har du tillräcklig fart är det bara att klassa upp sig.

Köper inte riktigt att man inte skulle våga pga tuffare klimat.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Ser inte något problem med hur det funkar nu. Du vet dina tider och du vet alla andras tider. Har du tillräcklig fart är det bara att klassa upp sig.

Köper inte riktigt att man inte skulle våga pga tuffare klimat.

Måste hålla med. Jag förstår inte varför man ska krångla till det. Efter en rookiesäsong ar det ju bara att kolla sina tider och placeringar. Har man stått på pallen ett par gånger och kör tider nån eller några sekunder från botten i motsvarande elitklass är det väl inte så mycket att snacka om. Har man kört åttor på åsen förra året så kommer man förmodligen inte köra långsammare i år.
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Om det är fler RR förare man vill åt så tror jag på tvångsuppklassning. Toppförare i Rookie vågar inte klassa upp sig fastän deras tider klart visar att de inte blir frånkörda i elit klassen. Hur skall då nybörjare som jag våga köra rookie när det finns förare som ligger på elitnivå i rookie serien? Steget är betydligt större för en nybörjare till rookie än det är för en rookie till elit.

Toppen i rookie skall automatiskt flyttas upp. WC kan finnas till de som inte tillhör toppen i rookie men ändå kan styrka sin kapasitet (kanske inte kört alla tävlingar). Kör denna bra på WC skall denna också tvångsuppflyttas. Inget prova på för skoj skull.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
A-B-C finaler i Superbike? Oavsett om det står elit-rookie/whatever på licensen? Ser ju snart så ut på rejsen iaf med klasserna.
Man kan ju dock ställa krav att man ska ha kört några rena B-race först.
Så kör man klubbracingen i england, och då med folk i toppen som kör EM/VM.
Då får alla köra, och man hamnar i rätt klass och på rätt plats på gridden.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
A-B-C finaler i Superbike? Oavsett om det står elit-rookie/whatever på licensen? Ser ju snart så ut på rejsen iaf med klasserna.
Man kan ju dock ställa krav att man ska ha kört några rena B-race först.
Så kör man klubbracingen i england, och då med folk i toppen som kör EM/VM.
Då får alla köra, och man hamnar i rätt klass och på rätt plats på gridden.

Bra förslag. Ta det gärna i en egen tråd...

/ Jens
 

alve

SST 600 #3
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Tjockhult/Motala
Hoj
Kawa
Jag är självklart för! Kan inte se några problem med att ge alla en chans att testa.

Mackes argument om platsproblematik fattar jag inte riktigt. Det finns ett antal platser till förfogande för varje tävling och självklart skall WC inte kunna anmäla sig före och hindra en plats från en ordinarie. Men om WC kör bättre under kvalet måste det ju vara han/hon som får starta. Men det viktigaste är väl att lilla roadracing sverige måste kunna arrangera tävlingar där alla får köra, vilket vi nu ser i SO. Så detta är ju bara ett möjligt problem i SM.

/ Martin
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Känns som att en förare som bara är snabb på hemmabanan och inte på andra banor väljer att köra i sin ordinarie klass för att få en pokal...

Om man ser på A resp B klasserna under de senaste åren så har det varit överlägset mest utkvalningar i B klasserna. Det är väll i Elitklassen det ska vara konkurens? Är man inte tillräckligt snabb för att kvala in så får man åka och träna. Eller inse faktum och be om en nerklassning.

// Oskar
 

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Ort
Värnamo
Hoj
Brutale 1078RR
Har detta problemet alltid funnits att folk inte klassar upp sig? (var spermie för bara några år sen) Eller är detta ett nytt problem?
Själv tycker jag att wildcards ska kunna finnas men inte något som delas ut hej vilt till alla som vill ha. Men att folk inser faktum att dom är snabba och egentligen tillhör eliteklass och då klassar upp sig tycker jag borde vara självklarhet! Varför ligga och harva i rookie när man borde köra sbk/sst?
Visst för en säsong om man är ny och precis fått upp farten, men att fortsätta i toppen av rookie flera år i rad förstår jag inte..

Mina 2 words!

/A
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om det är fler RR förare man vill åt så tror jag på tvångsuppklassning. Toppförare i Rookie vågar inte klassa upp sig fastän deras tider klart visar att de inte blir frånkörda i elit klassen. Hur skall då nybörjare som jag våga köra rookie när det finns förare som ligger på elitnivå i rookie serien? Steget är betydligt större för en nybörjare till rookie än det är för en rookie till elit.

Toppen i rookie skall automatiskt flyttas upp.

Mao precis som det var för 5 år sedan! Fattade aldrig vad som var problemet med det gamla systemet där de bästa blev uppflyttade. Pungt! Och om någon VILLE upp fick de ansöka. Som jag minns det var det ingen som klagade och de problem man har nu med pokalkåta Rookies fanns inte.
Inte vad jag minns iaf.

Så, det var bättre förr! Som alltid!:)
 
Last edited:

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
utan att hoppa på nån eller så men det känns som en del är rädda för att de inte presterar tillräckligt i sin egen klass och då är rädda för att inte få tävla om det kommer nån snabb rookie och kvalar ut de.är själv inte snabbast i depån men presterar topp 10 tider i rookie 600 och hade jag valt att tävla på en bana där jag vet att jag är snabb så hade jag hellre kört stk 600 wildcard än vinna rookietävlingen om jah presterat de tiderna.tvångsuppklassningen är bra men fungerar inte bra i praktiken.om du deltager i 5 tävlingar och faller i 3 från ledning men vinner de andra,då blir du inte uppklassad fast du kanske är snabbast i klassen.
i 600 finns ju exempel på topp 5 personer som kör året efter ändå .
och likadant,folk som börjar tävla men kör hela säsongen fast de kör topp 10 tider i superbike.
helt klart för wildcard,kanske med förbehållet:tar du poäng får du möjlighet till uppklassning eller blir.:)
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
utan att hoppa på nån eller så men det känns som en del är rädda för att de inte presterar tillräckligt i sin egen klass och då är rädda för att inte få tävla om det kommer nån snabb rookie och kvalar ut de.är själv inte snabbast i depån men presterar topp 10 tider i rookie 600 och hade jag valt att tävla på en bana där jag vet att jag är snabb så hade jag hellre kört stk 600 wildcard än vinna rookietävlingen om jah presterat de tiderna.tvångsuppklassningen är bra men fungerar inte bra i praktiken.om du deltager i 5 tävlingar och faller i 3 från ledning men vinner de andra,då blir du inte uppklassad fast du kanske är snabbast i klassen.
i 600 finns ju exempel på topp 5 personer som kör året efter ändå .
och likadant,folk som börjar tävla men kör hela säsongen fast de kör topp 10 tider i superbike.
helt klart för wildcard,kanske med förbehållet:tar du poäng får du möjlighet till uppklassning eller blir.:)


Om du faller i 3 av fem race oavsett placering och vinner de andra två är du fortfarande en nybörjare som behöver köra några fler race och hitta tempot och kunna gå imål. Du ska inte bli uppklassad då!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Om du faller i 3 av fem race oavsett placering och vinner de andra två är du fortfarande en nybörjare som behöver köra några fler race och hitta tempot och kunna gå imål. Du ska inte bli uppklassad då!

JO!!! Vinner du två och kraschar från ledning i tre till så är du DEFINITIVT för snabb för Rookieracing!!! Sluta krascha behöver man inte vara Rookie för att klara!
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Här kommer tider från kval 1 i SBK respektive Kval 1 i R1000 från LMS 2010.

Det är bara att jämföra toppen i R1000 med Botten i sbk
 

Bifogat

  • tider.gif
    tider.gif
    75.6 KB · Visningar: 135

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
5.11 Skrivelse gällande wildcard möjlighet ( Id: 76 )


Sektionen diskuterade gällande de skrivelser samt den enkät som
de aktiva förarna har svarat i på sajten sporthoj hur deras syn är.

Beslut: Sektionen beslutade att junior/seniorförare som på de
senaste tre tävlingarna har ett poängsnitt på 8 eller bättre kan, i
mån av plats, vid ett tillfälle per kalenderår få prova att tävla i
elitklass (EJ Pro Superbike).

Ansökan med uppgift om vilken tävling och klass som då önskas,
sänds till SVEMO grenkoordinator Kristian Stenström som
skapar turordningslista och behandlar ansökan.

Förare som fått denna möjlighet kan inte tävla i
junior/seniorklass vid detta tillfälle.

Arrangör har rätt att begränsa antalet wildcards vid ett och
samma tillfälle.

Klicka här för hela protokollet
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top