Windows Aktiveringen...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har OEM windows och installerat på datorn på jobbet. Ville nu testa installera det på hemdatorn och det visade sig att skiten inte går att aktiveras här pga ombytt hårdvara eller vad det är.

Går det komma runt?

Om jag ringer MS och ber dom aktivera mitt Windows, kommer då Windows på den andra datorn att dö?

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Nä, det gör den inte. Men du kommer inte att kunna använda ditt Win på din hemburk (Installera går...men inte använda det). Så har jag råkat ut för det.

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
Swedie skrev:
Har OEM windows och installerat på datorn på jobbet. Ville nu testa installera det på hemdatorn och det visade sig att skiten inte går att aktiveras här pga ombytt hårdvara eller vad det är.

Går det komma runt?

Om jag ringer MS och ber dom aktivera mitt Windows, kommer då Windows på den andra datorn att dö?

installationen känner förmodligen av att det inte är rätt hårdvara,
finns nog hack för det men vet inget rakt av och är väl lite trassel, MS hänvisar nog till OEM support, lär vara svårt få support när du sitter på annan burk...

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
varför måste man aktivera det?

finns ju WÄÄÄRCH forfan :tungan

Bandido

HEAR ME NOW AND BELIEVE ME LATER!
Gick med
12 Oct 2005
Hoj
Xt660
Swedie skrev:

Går det komma runt?

Mycket svårt att komma runt, när du aktiverar Windows så skickar du information om din dator till MS som binder den infon till din dator. Det kan vara t ex MAC-adressen (som är unik). Antagligen kommer dom inte att aktivera en redan aktiverad produkt, den är antagligen knuten till datorn och inte till dig som användare. Men det är ju alltid värt att testa, det beror ju på vilken licens du har. :banana

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
heimdal skrev:
varför måste man aktivera det?

finns ju WÄÄÄRCH forfan :tungan

man har vanligen 30 dagar på sig att aktivera, sen kan man inte logga in längre..., ifall man inte hackar den

Bandido skrev:
Mycket svårt att komma runt, när du aktiverar Windows så skickar du information om din dator till MS som binder den infon till din dator. Det kan vara t ex MAC-adressen (som är unik). Antagligen kommer dom inte att aktivera en redan aktiverad produkt, den är antagligen knuten till datorn och inte till dig som användare. Men det är ju alltid värt att testa, det beror ju på vilken licens du har. :banana

varje dator räknas som unik genom en blandning av hårdvaran, minne, grafik, nätverkskort, processor osv., byter man något av det så kan den registreras om, går bra ca 4 ggr sen får man ringa in och lämna en del uppgifter så har man köpt en separat XP-licens så är det bra att ha kartongen kvar, aktiveringen gör att man inte kan installera samma licensnr. på polarens pc, om man inte hackar den....

heimdal

Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
sitter på XP å har installerat om de å bytt hårdvara ett flertal gånger..
inga problem med det alls... :va ..

sitter iofs på SP1.. för jag är allergisk mot SP2

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
polaren utökade ram-minnet på sin bärbara med oem-licens. efter det så funkade inte aktiveringen. men han ringde bara Microsofts support och då fixade dom det på något sätt. tror att han fick en ny aktiveringskod...

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
heimdal skrev:
sitter på XP å har installerat om de å bytt hårdvara ett flertal gånger..
inga problem med det alls... :va ..

sitter iofs på SP1.. för jag är allergisk mot SP2

det är inte givet att installationen räknas som ny och bheöver aktiveras igen när man byter en pryl, krävs vanligen att flera olika komponenter byts :fakta

CJ900RR skrev:
polaren utökade ram-minnet på sin bärbara med oem-licens. efter det så funkade inte aktiveringen. men han ringde bara Microsofts support och då fixade dom det på något sätt. tror att han fick en ny aktiveringskod...

den var känslig, utökade bara minnet och den triggade, jo via telefon fixar dom det

heimdal

Gick med
2 Oct 2004
Hoj
r6 -00
Mickez77 skrev:
det är inte givet att installationen räknas som ny och bheöver aktiveras igen när man byter en pryl, krävs vanligen att flera olika komponenter byts :fakta

kanske bör tillägga att jag aldrig.. aktiverat win öht.. å jag har bytt allt i datorn sedan ja installerade de första gången.. men de kanske e känsligare på OEM datorer :va

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
heimdal skrev:
kanske bör tillägga att jag aldrig.. aktiverat win öht.. å jag har bytt allt i datorn sedan ja installerade de första gången.. men de kanske e känsligare på OEM datorer :va

kan ju vara så att du har en hackad version :lol

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Vill man nu vara duktigt så köp XP o kör sen crackad version så löser det sig smidigt. Ypperligt är att få tag på företagslicenser där de kan installera hur många som helst på samma licens :)

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Vet inte riktigt om jag fattat det rätt men till SP1 finns det ju något som heter "WinXP SP1 key changer" som man kan tanka hem. Inte lagligt antar jag men.. ja.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...