Windows Movie Maker kraschar av AVI-filer

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hej

Jag satt häromkvällen och försökte lära mig hur Windows Movie Maker fungerar. Målet är att få ihop en enkel film till byggtråden av alla bänknings småsnuttar mm som jag samlat på mig. Jag har dock aldrig sysslat med detta innan.

Men det stöper redan när jag importerar valfri fimsnutt. Windows Movie Maker kraschar direkt. Alla mina filmsnuttar är på AVI-format. Provade att importera en annan film som var på wmv-format. Och då kraschar inte windows movie maker.

Hur löser jag enklast detta problem?
Jag har googlat runt några timmar på olika forum men hittar inte lösningen på mitt problem. Är det enklast att omvandla från avi till wmn?
Hur gör man isf detta?

varifrån har du fått din avi ? är det från videokamera ?.
Kolla inställningar på kameran isåfall och se om du kan spara i något annat format.
Jag skulle tro att det är där felet ligger. .avi är en MS-produkt, så det förefaller otroligt att dom inte längre skulle supportera sina egna produkter.
Avi är inte heller ett format, det är en container som kan innehålla många olika format.

En snabb googling gav att movie maker är begränsat i vilka format den kan ta in. På samma plats tipsade en person om ett konverteringsprogram han använde som heter SUPER. Efter konvertering hade han inga problem.

http://www.erightsoft.com/SUPER.html

Värt att kika på kanske?

Tack. Jag ska kolla och se om jag förstår ngt.

Windows Movie Maker var bättre förr :huvet

Säg inte så, jag som just börjat :gnissla

varifrån har du fått din avi ? är det från videokamera ?.
Kolla inställningar på kameran isåfall och se om du kan spara i något annat format.
Jag skulle tro att det är där felet ligger. .avi är en MS-produkt, så det förefaller otroligt att dom inte längre skulle supportera sina egna produkter.
Avi är inte heller ett format, det är en container som kan innehålla många olika format.

Ok, Tack! Ja mina filmsnuttar har jag tagit med min lilla pocketkamera. Canon IXUS 80 IS. Sitter just nu och blippar runt i dess menyer för att se om det ngnstans går att påverka vilket format den lagrar i.

Last edited:
Windows Movie Maker tillät mig lägga in flera saker förr än nu. :död

Det var även lättare att hantera förr också.

Jepp, galet kontra-intuitivt.
Sony Vegas Movie Studio tyckte jag om när jag försökte lära mig sånthär men gav upp.
Men det är kanske en lite stor investering bara för att klippa ihop lite småfilmer då och då.

Hittade detta när jag googlade runt lite:

"Are you trying to read the card with the camera joined to the PC via the USB lead? The XP driver can't cope with files bigger than 2Gb (sign bit troubles). Load the Canon driver that came on the disk with the camera.

You should be OK if you take out the SD card and read it directly through a card reader slot. If that doesn't work, the SD card is probably corrupted"

Nu vet jag inte om det hjälper dig, men värt ett försök iaf.

Hittade mera:
http://superuser.com/questions/47310/problem-importing-pictures-from-a-digital-camera-with-windows-7

Dom har problem med AV ( Kaspersky ) !! vilket gör att dom inte kan importera sina bilder !

Last edited:
Hittade detta när jag googlade runt lite:

"Are you trying to read the card with the camera joined to the PC via the USB lead? The XP driver can't cope with files bigger than 2Gb (sign bit troubles). Load the Canon driver that came on the disk with the camera.

You should be OK if you take out the SD card and read it directly through a card reader slot. If that doesn't work, the SD card is probably corrupted"

Nu vet jag inte om det hjälper dig, men värt ett försök iaf.

Tack. Ja den hittade jag också. men jag laddar ned med kabeln och medföljande programvara. Har dock sedan tidigare upptäckt att för att kunna titta på filmsnuttarna så funkar även Windows Media player rätt kass (segt). Måste använda Quick Time (eller vad den nu heter) istället. Så den här varianten av AVI som Canon använder verkar inte vara helt funkis ihop med windows grejer.

Jag får prova att ladda hem ngn form av converter AVI-> wmv. Sedan konvertera alla mina snuttar. Hoppas bara att man inte tappar kvalité på filmen när man konverterar :gnissla

Jag skulle rekommendera att använda Sony Vegas till att redigera filmer med.
Jag har använt det till ungefär samma sak som du ska, och även fast jag är helt grön på detta så har jag fått till (iof hemskt enkla sådana) filmer utan några större problem.
Det finns även bra tutorials på t ex. Youtube som är grundläggande och enkla att förstå så man kan komma igång.

Här kan du ladda hem (förmodligen en demo, men kan nog funka att få till en film med iaf) Vegas Pro 10. Vegas Pro 10

Vill du ha en full version och orkar med att böka med torrents så finns Vegas 9 på t ex. Piratebay att hämta hem.

Mvh J

Edit: För att enkelt se på filmsnuttarna utan att uppleva seghet så använd VLC. Hämtas gratis här: VLC Media Player

Last edited:
Jag skulle rekommendera att använda Sony Vegas till att redigera filmer med.
Jag har använt det till ungefär samma sak som du ska, och även fast jag är helt grön på detta så har jag fått till (iof hemskt enkla sådana) filmer utan några större problem.
Det finns även bra tutorials på t ex. Youtube som är grundläggande och enkla att förstå så man kan komma igång.

Här kan du ladda hem (förmodligen en demo, men kan nog funka att få till en film med iaf) Vegas Pro 10. Vegas Pro 10

Vill du ha en full version och orkar med att böka med torrents så finns Vegas 9 på t ex. Piratebay att hämta hem.

Mvh J

Edit: För att enkelt se på filmsnuttarna utan att uppleva seghet så använd VLC. Hämtas gratis här: VLC Media Player

Tack.

Kolla på filmerna funkar som sagt bra om jag använder Quick Time.
Men Vegas Pro 10 verkar ju intressant att prova för att se om det löser problemet. Skumt att de inte skriver vilka format programmet klarar att importera dock, läste manualen. Men vilken variant ska jag ha, 32 eller 64 bits :confused:

Tack.

Kolla på filmerna funkar som sagt bra om jag använder Quick Time.
Men Vegas Pro 10 verkar ju intressant att prova för att se om det löser problemet. Skumt att de inte skriver vilka format programmet klarar att importera dock, läste manualen. Men vilken variant ska jag ha, 32 eller 64 bits :confused:

Vegas klarar av (nästan) alla format. Definitivt .avi-format iaf.

Beror på vilket operativ du har, 32-bitar eller 64-bitar.

Gå in på Start -> Inställningar -> Kontrollpanelen -> System så ser du vilken version du kör under fliken "Allmänt".

Har själv använt Super till och från i några år, kan varmt rekommendera detta program.

Har dock inte använt det för konvertering av större filer än sisådär några 100 MB/st.

Filmar du i HD?
Då brukar det hända en massa oönskade saker...

:va Nej jag filmar bara utsidan

Har själv använt Super till och från i några år, kan varmt rekommendera detta program.

Har dock inte använt det för konvertering av större filer än sisådär några 100 MB/st.

Tack, ska kolla hur stora mina filmsnuttar typiskt är.

Last edited:
Konvertera så lite som möjligt. Först och främst är det ett jävla bök för det andra vet man aldrig hur bra kvalitén blir.

Stjäl ett bra videoredigeringsprogram. Det kan garanterat läsa filerna. Dock inte Adobe då de segar med sånt. Kör Pinnacle Studio eller Sony Vegas. Jag kör pinnacle tills nån crackat Adobe cs5.

Jag har annars gott om tid för tillfället.

Konvertera så lite som möjligt. Först och främst är det ett jävla bök för det andra vet man aldrig hur bra kvalitén blir.

Stjäl ett bra videoredigeringsprogram. Det kan garanterat läsa filerna. Dock inte Adobe då de segar med sånt. Kör Pinnacle Studio eller Sony Vegas. Jag kör pinnacle tills nån crackat Adobe cs5.

Jag har annars gott om tid för tillfället.

Tack! Då lutar det åt att jag försöker dra hem Sony Vegas som det tipsades om innan.
Känns lite taskigt att enrollera dig i nuläget eftersom det så gott som enbart rör sig om bänksnuttar. Lite trist material att göra ngt av kan jag tänka :gnissla

Tack! Då lutar det åt att jag försöker dra hem Sony Vegas som det tipsades om innan.
Känns lite taskigt att enrollera dig i nuläget eftersom det så gott som enbart rör sig om bänksnuttar. Lite trist material att göra ngt av kan jag tänka :gnissla

Jag har inte provat Vegas. Pinnacle funkar dock helt ok.

Får jag lägga upp den på min egen kanal blir jag överlycklig. Kommer dra visningar som satan misstänker jag.

Kan man skicka filer på något sätt? Kan i så fall skicka en bra crackad pinnacle.

Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj