Windows OS back-up

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
När man köper en laptop idag får man knappast med sig en extra skiva med Windows utan operativsystemet är redan installerat i datorn. Samtidigt finns det en back-up i hårddisken som man kan packa upp och installera när man vill blåsa rent datorn. Problemet är att jag inte hittar den :va

Min fråga är - var ligger denna back-up nånstans?
Ligger den i nån gömd partition?
Svårt att ta fram och göra en ominstallation?

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
På Te.x HP så finns den på D: (Recovery)
Det finns ett litet program som man kan hämta från HP´s sida som gör att man kan ta ut back-upén på en USB-disk istället för att bränna.

Nu sitter jag på en XP-maskin,så jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter,men leta i din kontrollpanel efter återställnings-inställningar/fabriksinställningar/Recovery inställningar

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
De flesta nyare har en gömd partition som kan aktiveras vid uppstarten med t.ex. F11 eller ALT-F11 som då kan blåsa om maskinen.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Passar på att kapa tråden litet:
Har problem med att säkerhetskopieringsprogrammen inte accepterar mitt OS, Windows Server 2008 R2 på min Macbook. Vilket program kan göra en kopia på hela C: och samtidigt vara installerat på partitionen?

Många tillverkare har ett alternativ, en server-version, men inga provversioner eller gratisprogram finns då. Ös på med tips om ni inte vet säkert, så testar jag programmen.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Har problem med att säkerhetskopieringsprogrammen inte accepterar mitt OS, Windows Server 2008 R2 på min Macbook. Vilket program kan göra en kopia på hela C: och samtidigt vara installerat på partitionen?

Många tillverkare har ett alternativ, en server-version, men inga provversioner eller gratisprogram finns då. Ös på med tips om ni inte vet säkert, så testar jag programmen.

Det gör du med t.ex "Carbon Copy Cloner" (CCC) eller "CopyCatX". Du kan clona en hel partition eller spara den som en iso-fil.

Om du t.ex clonar till en USB-disk så ska du sen vid omstart hålla ner ALT för att få fram en boot-meny.

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74

Varför använder du 2008 r2 på en klient? Lägg in win 7 istället, samma kärna om du nu vill köra windows.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag har hört att man måste göra en recovery disk först eftersom det är den disken som blir din back-up. Om man gör en sån, blir det fabrikinställningar som hamnar på skivan eller de nuvarande? Som tex systemåterställning.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Yes! Jag hittade lösningen tror jag. Läste på ett engelskt forum om att Packard Bell har ett recoveryprogram som heter Smart restore installerat i XP. Nu kör jag ju med Vista men jag testade söka efter det ändå.

Den hittade det och nu finns den synlig på Startmenyn. :Bugar

scaled.php

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Varför använder du 2008 r2 på en klient? Lägg in win 7 istället, samma kärna om du nu vill köra windows.

För att gratis är gott ;) Får tag på server gratis och lagligt via skolan, men inte 7. Är ju same shit but mer funktioner, as the say in the states. Behövde bara aktivera en drös med tjänster och pilla i registret, någon annan nackdel har jag inte riktigt hittat.

Det gör du med t.ex "Carbon Copy Cloner" (CCC) eller "CopyCatX". Du kan clona en hel partition eller spara den som en iso-fil.

Om du t.ex clonar till en USB-disk så ska du sen vid omstart hålla ner ALT för att få fram en boot-meny.

Tackar. Skall testa om några dagar när jag kommer tillbaka till internetuppkopplingen!

Edit: Urk, programmen var ju till OSX, så jag måste därför starta OSX. Aja, antar att det får bli på det sättet.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...