Wobbel 125cc

Millox

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Älmhult
Hoj
KTM
Hallå!

detta är kanske en väldigt dum fråga..

Jag har en KTM exc (07) med crossdäck och landsvägdrevning. Den maxar 130. När jag kommer upp till 90 är den helt okej, även 95, men när jag kommer till 100 och uppåt så börjar framdäcket wobbla lite smått, mer och mer vid högre hastighet, så jag blir tvingad och ta ett stadigt grepp i styret och dra bakåt och hålla de bakåt medans jag kör, tills jag kör i en lägre hastighet.

Kan de bero på att jag har crossdäck, eller att crossdäcken är sletna.
Eller är 125cc inte menat att kunnas köra över 100? Kan säkert även vara lager glapp, har inte kollat.

Tacksam för svar. :Bugar
 

Millox

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Älmhult
Hoj
KTM
Garanterat crossdäcken. Släng på motardsulor.

Mjo, må vara så, men skulle kännas förjävligt om jag köper motardsulor och ingen skillnad. Kan de inte bero på att crossdäcken jag har nu är så jävla sletna? Ska ändå köpa nya, men kanske samma sak, vem vet :va:gnissla:huvet

Har ingen aning, men får hoppas på att de är för crossdäcken är sletna!

tack för svaret
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Om du har riktiga cross däck med stora gummi dubbar så beror de nog på de....Om de är enduro däck så e de nog int de...
 

unox

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
norrland
Hoj
ktm 950 SE
slitna cross/enduro däck kan bli vobbelbenägna i höga farter. Jag kör bara grus men pendlar även till jobbet på asfalt. När tex ett MT-21 är slitet blir det väldigt nervöst och instabilt ifall man kör mer än runt 100.
 

Millox

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Älmhult
Hoj
KTM
slitna cross/enduro däck kan bli vobbelbenägna i höga farter. Jag kör bara grus men pendlar även till jobbet på asfalt. När tex ett MT-21 är slitet blir det väldigt nervöst och instabilt ifall man kör mer än runt 100.

Tack för svaret :)
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Tack för svaret :)
Hitta någon fin grusväg där du kan pressa på så märker du ju om den uppför sig likadant där. Körde med crossdäck på min Husqvarna 610 och den blev mycket instabil i högre farter på asfalt. Men gick superfint på grusväg.
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
Du kanske behöver justera fjädringen lite hårdare? Det hjälpte på min KTM 990SD, jag hade samma problem fast i >180km/h.
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Hur stor är skillnaden mellan enduro och cross däck?

Enduro däck är en blandning av sm däck o crossdäck, som sm men grövre mönster. Fan inga lät o förklara ska se om ja hittar bild men de är väg däck men har lite grövre mönster för att klara lite teräng. Medans riktiga cross däck har stora gummi duppar som int alls är gjorda för vanlig väg körning, men de kanske du vet redan :)

Här e ett crossdäck

4618014566.jpg


O här e lite värre endurodäck

C186.jpg


De e här e väl ett "vanligt" endurodäck

1110452850.jpg


De e lite de ja funderar över att kör du med cross däck kan de nog vara därför den woblar lite för är ju sådana spetsar på däcket så de blir o skuta lite...Märkte samma sak på min cross när man körde den på vanlig asfalt så blev den väldigt ostabil i högre farter...
 
Last edited:
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Du har däcklås, det är därför.

Har du inte det (otroligt isf) så beror det på att du kör med crossdäck och inte har balanserat hjulen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top