wobblande kawa

abelsson

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
landet
Hoj
Kawa zephyr 550
hallå hallå.

Är alldeles ny både på formet och på två hjul.

Jag har köpt mig en Kawa zephyr 550-95
Och har det problemet att framhjulet vill börja wobbla så fort jag släpper styret. Kan det vara så lätt som att dra åt styrkronan lite? Eller är det allvarligare?

Tacksam för svar //Danne
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Det har flera av mina hojar också gjort. Om det inte känns alls när du håller i styret ska det inte vara någon fara. Nytt framdäck kan hjälpa.
 

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
har precis samma fenomen med min gammelgixx... får väl så lov att ha bägge händerna på styret.. händer aldrig då.. utan just kring 70km/h med en eller ingen hand på styret.. :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min hoj wobblar i 70, men aldrig annars, antagligen självsvängningar pga aerodynamik :gnissla

Testa att sätta styrpluggar i styrändarna, och/eller balansera framhjulet. Det kan även vara glapp i svinglagret.
 

abelsson

Ny medlem
Gick med
3 May 2005
Ort
landet
Hoj
Kawa zephyr 550
Tackar för svaren.

Ska börja med att byta framdäcket. då det är ganska slitet och då troligen orsakar problemet.


//Danne
 

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Ort
Umeå.
Hoj
R1
Fick samma problem när jag kollade lufttrycket på statoil i S-svall! Visade sej att jag hade ca: 3,5 i framdäcket, minskade ner det till rätt tryck & körde därifrån... Vobblade som faen! Visade sej att dom hade problem med sin pump (slang som sitter i väggen). Livsfarligt! stannade vid nästa mack & kollade däcket där, ungefär 1,3 låg det på då :rolleyes:

Mitt svar blir väl. Däcktrycket!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Stavfelet skrev:
Fick samma problem när jag kollade lufttrycket på statoil i S-svall! Visade sej att jag hade ca: 3,5 i framdäcket, minskade ner det till rätt tryck & körde därifrån... Vobblade som faen! Visade sej att dom hade problem med sin pump (slang som sitter i väggen). Livsfarligt! stannade vid nästa mack & kollade däcket där, ungefär 1,3 låg det på då :rolleyes:

Mitt svar blir väl. Däcktrycket!

Ger mig in på lite trådlyftning!

Hur kan man egentligen lita på mackarnas mätare som nog lever ett minst sagt hårt liv? Dom torde ju ha skakat sönder för länge sen! :( Har ni med er egna mätare?
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag har märkt att det kan skilja 0,4-0,5 bar (kg/cm²). Vid bankörning så brukar jag ha 2,1 och på väg 2.4 ca. det har visat sig att jag (när jag mätte med en riktig mätare) att jag har kört omkring med ca.2,0-2,1 då mätaren på stationen visat ca 2,4-2,5.

Lurad?

Nu har jag alltid med mig en mätare.
 

MC-Rider

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Rimforsa
Hoj
Kawasaki Z1000 Honda 400CM
Hoztic skrev:
Ger mig in på lite trådlyftning!

Hur kan man egentligen lita på mackarnas mätare som nog lever ett minst sagt hårt liv? Dom torde ju ha skakat sönder för länge sen! :( Har ni med er egna mätare?

Tjna
Som fd mackägare kan jag svara på din fråga. Det går inte att lita på mackarnas luftklockor. Meningen är att de skall lämnas in för kalibrering och service. Är det något som mackarna är dålig på så är det detta då det är helt frivilligt och inte omfattas av någon lag. Finns det sen bara en slang i väggen är det ännu sämre då den som regel är kopplad direkt till en kompressor som trycker i luft. Min rekommendation är att alltid ha med sig en egen enkel luftmätare, typ kulspetspennestorlek, och sen varje gång man kollar luften använda sig av den. Denna mätare har man via sin "hemmamack" själv kontrollerat så man vet vilka avikelser den har. När man sen använder sig av den ute i landet får man alltid det lufttryck man vill ha efter som man vet avvikelsena i sin "luftkollare"
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När vi åndå är inne på ämnet så vill jag passa på att varna för ventilhattar med inbyggd lufttrycksvarning. Mina erfarenheter av dem säger mig att de antingen är skit som blir stulet, skit som går sönder och släpper ut all luft ur däcket eller skit som visar fel.

:fatta!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top