Wobblar

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Om jag släpper styret i farter över 60km/h börjar hojen wobbla loss som min afrikanska flickväns rumpa när hon dansar på krogen. Ser ut att sitta nån balanseringsvikt eller nåt på fälgen men den kan kanske vara gammal från nåt tidigare däckbyte. Varför är det så här och vad ska jag göra?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Låter som nåt är riktigt galet. Börja med att kränga av hjulet och balansera det är en bra början.
 

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Ort
Uppsala/Stockholm
Hoj
Kawasaki zx6r
Jag hade samma bekymmer på min förra hoj, visade sig att det berodde på att framdäcket var kasst. Även en polare hade samma bekymmer och även där var framdäcket boven i dramat. Kolla att det är balanserat och inte utslitet. Annars kan det ju bero, som någon skrev, på bromsar som strular.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad är "ringtryck"? Jag har rätt lufttryck i däcket, det styrde jag upp så sent som förra veckan. Mönsterdjupet på framdäcket är bra. Eller hur menar ni att däcket kan va dåligt/slitet?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är "ringtryck"? Jag har rätt lufttryck i däcket, det styrde jag upp så sent som förra veckan. Mönsterdjupet på framdäcket är bra. Eller hur menar ni att däcket kan va dåligt/slitet?
Ringtryck är lufttryck, ungefär som att säga automobil, velociped eller transistorradio.

Om fram eller bakdäck blir plattslitet så kan det få hojen att vobbla, det har alltså inget med mönsterdjupet i sig att göra, bara formen på däcket. Nu blir det ju per definition mindre mönster om det är plattslitet, men det är skillnaden i mönsterdjup som är det stora problemet.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tror inte däcket är så där jättemycket plattslitet faktiskt. Ska prova balansera upp det och även känna på styrlagren
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Var på gummigubben idag för att balansera däcket. Det var redan perfekt balanserat var utlåtandet. Jag kollade också hjullagren och kände inget glapp. Kände också på styrlagren när jag hade hojen med nosen i vädret, inget glapp där heller (vad jag kunde känna). Men jag är ingen expert och har inte känt på nån hoj som glappat så jag vet ju inte exakt vad jag känner efter..

Tog också bilder på däcket för att få ett utlåtande från er mer kvalificerade, ifall däcket är plattslitet eller ej enligt er.

087.jpg088.jpg

Kom också på när jag körde hem att framdäcket hade typ runt, eller strax över, 3kg luft i sig när jag kollade trycket för nån vecka sen. Alltså tidigare ägare som pumpat i så pass mycket. Tror det stod 2.1 eller 2.3kg i handboken så då när jag märkte att det var 3kg i så tömde jag ut till typ 2.2kg. Tänkte att det kanske slutar wobbla med mer luft i däcket och att det är därför han kört med så mycket i? Provade i alla fall att pumpa i 2.7kg, det gav ingen skillnad heller.

Vad finns det mer jag kan kolla? Börjar få slut på idéer hära..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du kollat bak?

Fick en skruv i mitt, inte genom utan la sig mellan slitbanan och corden så det läckte inget men den deformeringen fick det att vobbla vid viss hastighet.
Kändes i all hastighet men blev ett stort problem över 180 då det räckte med en ojämnhet så höll det på att slita styret ur näven på mig.

Kolla om du har något i både fram och bakdäck och kolla även efter deformeringar, du(eller tidigare ägare)kan ha kört på något som skadat stommen.
Kolla även fälgarna efter skador.
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Ringtryck? Bara jag som får tankar på Viktor från eDarling när jag hör det?:lol

Okej, kanske dags att försöka att inte falla längre ned i alko-hålet? :fyllisar
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Däcken och fälgarna är kollade, inga konstigheter whatsoever. Vad jag kan se. Kan det vara att hjullager bak alt. svinglager glappar? Eller att hojen inte spårar som sagt?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Va fan ska jag göra grabbar!? Har plockat av bakfälgen nu och noggrant synat lagren samt kännt på svinglagren. Kontrollerat båda däcken mycket noggrant tittat efter konstogheter i slitaget och ev spik etc som har kunnat fastna. Har dragit om kedjespänningen mycket noggrant. Inget har hjälpt.
 

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
södertälje
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Har du kollat packningarna i framgaffeln?

Kanske inte påverkar så mycket men en kompis hoj jag körde hade läckt och då wobblade det. Blev mycket bättre när det byttes. Men det wobblade inte så mycket som en afrikansk röv mer som afro wanna bee
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Har du kollat att fälgarna samt fälg med däck är spikraka samt inte är ovala? Om man har otur kan minsta lilla ojämnhet sätta igång rörelser som i värsta fallet "träffar" egenfrekvenser i gaffel/styrning/ram. Och då...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top