Historiemode "ON"
På 80-talet byggdes de berömda gummiramarna som t ex Honda CBX. Smala rör, smala gaffelben, nylonbussningar i svingen kopplat med en stooor fet 6-cyl motor som bara den väger över 100kg. Vad har detta med din hoj att göra?
Allting i naturen har en egensvängning, så även metallen i motorcyklar. Alla tvåhjulingar wobblar eftersom de bland annat rör sig som en stövare på vägen, det är det vi lär oss behärska när vi börjar cykla som barn.
På 80-talet byggdes hojarna så att det här kritiska wobblet uppträdde först i riktigt höga farter, bortåt 300 blås. Det fanns ju inga hojar då som gick så här fort. Med tiden blev tyvärr hojarna slitna, platta däck, styr- hjullager, metallen mjuknade osv. Detta innebar att wobbelregistret sjönk och hojarna började wobbla i lägre farter, speciellt när hjulens rotationshastighet interfererade med chassits egensvängning. just CBX:en var känd för att börja bli "lätt" i styret redan vid 130-140 blås vilket inte var en så ovanlig fart redan då.
Vad man gjorde då var att man på slutet av 80-talet/början av 90-talet började göra styvare hojar, aluramarna kom redan -85 men byggdes som rörramarna. Senare blev det vanligare med breda, feta ramar som var lätta och styva. Egensvängningen var man dock fortfarande tvungen att hänsyn till så man flyttade helt enkelt wobbelregistret långt ner istället.
Det här kan man tydligt se på vissa hojar, speciellt stora offroadhojar med breda styren, Africa Twin, Honda Transalp osv men man kan märka det på andra hojar också. Om man släpper styret i 100-110 blås och bara låter farten sjunka så kommer hojen att börja självsvänga, som mest kring 70-80 för de flesta modellerna som jag har testat på (vi pratar om en långsam, liten svängning här)
Men, den här svängningen skall hojen dämpa ner automatiskt så att den klingar av helt och tanken är att när vi håller händerna på styret så skall vi inte ens märka det, just skälet för att sätta svängningen i så låg fart att vi utan problem kan hålla emot detta utan att ens tänka på det.
När nya hojmodeller testas så är just detta ett av testerna man gör. Testföraren släpper styret i olika farter och dunkar till styränden så hojen börjar wobbla. Sen räknar de hur många svängningar som behövs innan hojen går stabilt igen... Jag har testat själv och det är ganska spännande, speciellt på en äldre, sliten offroad hoj som faktiskt kan börja tokwobbla... jag vet...
Historiemode "OFF"
Hur hjälper detta dig då? Ja inte mycket annat än att din ZX600 från -90 är ganska känslig, det är en fladdrig hoj även med allting nytt och det behövs inte mycket för att få sådana problem du beskriver.
Så, pån igen. Det är antingen fel ringtryck, platta däck (fram eller bak eller både och) Det kan också vara en däckstyp/profil/konstruktion/mjuka- hårda däckssidor som helt enkelt inte passar din hoj. Eller så är det något som är glapp, styr- eller svinglager. Det kan också vara väldigt mjuk och sunkig fjädring/dämpning som förstärker det här problemet. Är den mjuk i dämpningen?
Något av ovanstående eller en kombination, det finns inte så mycket annat det skulle kunna vara. Mina pengar skulle jag lägga på att det är däcken i kombination med sunkig fjädring. Det behöver inte vara något fel på däcken utan det kan vara att konstruktionen i sig inte passar ditt gamla chassis. Hojen är ju ändå 22 år gammal...