Wobblar

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Jag skulle gissa på något med framdäcket, antingen cordsläpp eller något främmande i däcket tex. punkaspray, löv eller vatten.

Jag skulle åkt till gummigubben och be han ta av däcket och kolla inuti eller alternativt kanske byta framdäcket då det garanterat har några år på nacken.

Kolla även när du snurrar hjulet så att däcket inte hoppar upp och ner och fyll i 2.3 i däcken.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad kostar nåt helt normalt vanligt framdäck? Behöver inget superdäck.. Spelar det nån roll om det är olika däck fram och bak? Alltså märke och mönster å så där
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kan det vara att hojen inte "spårar"? Hur kollar jag det?

Lättast är att leda hojen genom en vattenpöl och leda den rakt fram, går inte hjulspåren i "varandra" så du har du pararella spår så spårar inte hojen. Spårar den mycket kan man om någon håller hojen rakt upp(ej på sidostöd) så sätter man sig på huk en bit bakom så kan man se det med blotta ögat.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad kostar nåt helt normalt vanligt framdäck? Behöver inget superdäck.. Spelar det nån roll om det är olika däck fram och bak? Alltså märke och mönster å så där

Vad är det för fornordiskt däck? Märke? Ålder? :vaSpelar ingen roll om du har olika däcksmärken fram och bak, satsa på ett ny(are) däck än vad du har om du vet att däcket ex är mer än 3 år gamalt. Kostnad för däck 600-1000 spänn ca 120/70-17.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Slänger ut en icke-bekraftad potentiell felkälla som nån duktigare kan få spinna vidare på.

Ett gaffelben som glidit i kronan?

Olika höjd på dem kan ju rimligtvis ge massa konstiga effekter. Framförallt om felet uppkommit plötsligt.

Testa att lossa bultarna bara och se om det är massa spänningar, dra åt igen och provkör.
 

homer63

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
08Söder
Hoj
äckligt fort
kolla så du inte har ett litet hack i styrlagret brukar uppstå med rakt styre då kan du få den vobbel efekten
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Historiemode "ON"

På 80-talet byggdes de berömda gummiramarna som t ex Honda CBX. Smala rör, smala gaffelben, nylonbussningar i svingen kopplat med en stooor fet 6-cyl motor som bara den väger över 100kg. Vad har detta med din hoj att göra?

Allting i naturen har en egensvängning, så även metallen i motorcyklar. Alla tvåhjulingar wobblar eftersom de bland annat rör sig som en stövare på vägen, det är det vi lär oss behärska när vi börjar cykla som barn.
På 80-talet byggdes hojarna så att det här kritiska wobblet uppträdde först i riktigt höga farter, bortåt 300 blås. Det fanns ju inga hojar då som gick så här fort. Med tiden blev tyvärr hojarna slitna, platta däck, styr- hjullager, metallen mjuknade osv. Detta innebar att wobbelregistret sjönk och hojarna började wobbla i lägre farter, speciellt när hjulens rotationshastighet interfererade med chassits egensvängning. just CBX:en var känd för att börja bli "lätt" i styret redan vid 130-140 blås vilket inte var en så ovanlig fart redan då.

Vad man gjorde då var att man på slutet av 80-talet/början av 90-talet började göra styvare hojar, aluramarna kom redan -85 men byggdes som rörramarna. Senare blev det vanligare med breda, feta ramar som var lätta och styva. Egensvängningen var man dock fortfarande tvungen att hänsyn till så man flyttade helt enkelt wobbelregistret långt ner istället.
Det här kan man tydligt se på vissa hojar, speciellt stora offroadhojar med breda styren, Africa Twin, Honda Transalp osv men man kan märka det på andra hojar också. Om man släpper styret i 100-110 blås och bara låter farten sjunka så kommer hojen att börja självsvänga, som mest kring 70-80 för de flesta modellerna som jag har testat på (vi pratar om en långsam, liten svängning här)

Men, den här svängningen skall hojen dämpa ner automatiskt så att den klingar av helt och tanken är att när vi håller händerna på styret så skall vi inte ens märka det, just skälet för att sätta svängningen i så låg fart att vi utan problem kan hålla emot detta utan att ens tänka på det.

När nya hojmodeller testas så är just detta ett av testerna man gör. Testföraren släpper styret i olika farter och dunkar till styränden så hojen börjar wobbla. Sen räknar de hur många svängningar som behövs innan hojen går stabilt igen... Jag har testat själv och det är ganska spännande, speciellt på en äldre, sliten offroad hoj som faktiskt kan börja tokwobbla... jag vet...:gnissla:)

Historiemode "OFF"

Hur hjälper detta dig då? Ja inte mycket annat än att din ZX600 från -90 är ganska känslig, det är en fladdrig hoj även med allting nytt och det behövs inte mycket för att få sådana problem du beskriver.

Så, pån igen. Det är antingen fel ringtryck, platta däck (fram eller bak eller både och) Det kan också vara en däckstyp/profil/konstruktion/mjuka- hårda däckssidor som helt enkelt inte passar din hoj. Eller så är det något som är glapp, styr- eller svinglager. Det kan också vara väldigt mjuk och sunkig fjädring/dämpning som förstärker det här problemet. Är den mjuk i dämpningen?

Något av ovanstående eller en kombination, det finns inte så mycket annat det skulle kunna vara. Mina pengar skulle jag lägga på att det är däcken i kombination med sunkig fjädring. Det behöver inte vara något fel på däcken utan det kan vara att konstruktionen i sig inte passar ditt gamla chassis. Hojen är ju ändå 22 år gammal...:)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Nu var det 15år sedan jag sist körde på Dunlop Arrowmax så jag kan ha fel, men visst är det ett sådant som sitter på?
Vet inte när de slutade tillverkas, men det kan inte varit igår..

Kan det helt enkelt vara så att du har ett gammalt däck på cykeln, som börjat delaminera av ren ålder?
Vad säger DOT-märkningen? Dvs. vilka siffror står efter DOT på däcket?
 
Last edited:

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Tidigare ägare har inte ändrat gaffelns höjd?
för vet att om man höjer eller sänker gaffelbenen i styrkronan kan hojen bli instabil.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag tippar på att framdäcket är slitet och ger dig fenomenet.
Ser ut på bilderna som att klacken på ena sidan regnforan är högre än den är på andra sidan. Googla runt lite på "tier cupping" och kika sedan på ditt framdäck om det verkar stämma in på beskrivningarna.

Har haft snarlika problem på min hoj. Vobblade som tusan i styret så fort jag släppte det, men det märktes inget av när jag väl höll bägge händerna på styret. Fenomenet försvann när jag bytte framdäck sedan.

Att däcket slits så beror på att man kört med felaktigt lufttryck. Vissa däck är känsligare än andra.

//KaliZ
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jag tror att ni är flera som är något på spåren här! Däcket är mycket riktigt ett Dunlop och arrowmax låter inte helt obekant, ska kolla det senare när jag vaknat. Det stämmer också att det nog är ojämnt slitet på höger och vänster sida, men inte jättemycket. Eftersom hojen sedan 1992 har körts ganska exakt 60 mil varje säsong (syns på besiktningspappren jag fick med) så är det inte alls omöjligt att däcket är så gammalt som från 1990-talet liksom. Hojen är ju gubbkörd och ändå börjar mönstret bli dåligt... Jag tycker också att bromsverkan på framdäcket är halvkass, låser sig lätt. Så nästa steg blir att byta ut framdäcket!

Uppskattar enormt allt ni skriver, suger åt mig kunskapen som en svamp. :)
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Happ! Så har man smäckt på ett sprillans nytt Pirelli demon sport på framfälgen då. Gjorde NADA skillnad. Wobblar lika mycket som förr och det kommer vid exakt 60km/h och uppåt.

VAD I HELVETE SKA JAG GÖRA!? :huvet
 

tudor

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2005
Ort
6-drega
Hoj
fireblade
Var på gummigubben idag för att balansera däcket. Det var redan perfekt balanserat var utlåtandet. Jag kollade också hjullagren och kände inget glapp. Kände också på styrlagren när jag hade hojen med nosen i vädret, inget glapp där heller (vad jag kunde känna). Men jag är ingen expert och har inte känt på nån hoj som glappat så jag vet ju inte exakt vad jag känner efter..

Tog också bilder på däcket för att få ett utlåtande från er mer kvalificerade, ifall däcket är plattslitet eller ej enligt er.

View attachment 370686View attachment 370687

Kom också på när jag körde hem att framdäcket hade typ runt, eller strax över, 3kg luft i sig när jag kollade trycket för nån vecka sen. Alltså tidigare ägare som pumpat i så pass mycket. Tror det stod 2.1 eller 2.3kg i handboken så då när jag märkte att det var 3kg i så tömde jag ut till typ 2.2kg. Tänkte att det kanske slutar wobbla med mer luft i däcket och att det är därför han kört med så mycket i? Provade i alla fall att pumpa i 2.7kg, det gav ingen skillnad heller.

Vad finns det mer jag kan kolla? Börjar få slut på idéer hära..


jag har haft samma problem och på min hoj så var det ena bromsskivan som hade slagit sig, kolla det.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Hur kollar jag det? När jag lägger hojen på centralstödet och snurrar hjulet fritt så "skrapar" det lite grann från bromsskivan/skivorna. Men det är inte alls mycket. Skivan kan knappast va synbart skev. Men det kanske är tillräckligt? Går det att laga eller gäller det att köpa nytt?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Du märker direkt om bromsskivan skulle vara så sne att den slår i oken och får bromsen att nypa till, det är inte det som är problemet. Hur ser backdäcket ut. är det också från bronsåldern?
Hur är fjädringen, mjuk och sunkig eller hyggligt fast?
Be någon hjälpa dig att kolla svinglagrena också. Antingen är det däck, styrlager, svinglager, hjullager eller så är ramen av och det finner jag inte troligt...:)
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Är bakdäcket lika gammalt som ditt framdäck?
I sådana fall hade jag bytt det också av ren självbevarelsedrift, så att det inte spricker och delaminerar när du minst vill råka ut för detta.
Nu skrev du tidigare att du kollat bakdäcket också, men ett slitet bakdäck påverkar fronten betydligt mer än vad man kanske tror.

Nu blir jag inte riktigt klok på vad du har för cykel då ZX6:an kom senare än 1990. Gissar på en GPX med tanke på däckvalen du gjort.
Min 500 har också 16" framhjul och börjar skaka på huvudet vid minsta lilla ojämnhet i vägen om man släpper styret i 60-70km/h. Inte så farligt med fina däck, men med slitna däck har den skrämt livet av både en och tre väldigt erfarna förare som bara haft en hand på styret när de kört över en ojämnhet..
Nu har 500:an ett bredare framdäck än vad en GPX/GPz har så det blir ännu värre på den.

Rådet är alltså att byt bakdäck och försäkra dig om att styrlagret och bakfjädringen flyter fint, dvs smörj upp svinglager osv. Känns som om detta är en punkt som många slarvar med.

Har tyvärr aldrig kört någon äldre Kawasaki 600 än ZX-6 så jag vet inte vad som är normal beteende för dem.

Edit: Niklas skriver ungefär detsamma som jag ser jag.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top