Jag måste beklaga att en del svarar så omoget men här kommer några tips:
Wobbel:
Knip allt du kan med knäna, luta dig framåt, bromsa lätt med bakbromsen. Förbered dig på att tömma kallingarna.
Förebyggs med korrekta däck, korrekt chassie med mer enligt tidigare inlägg.
Inte ens 80-talsknarrarna wobblar i första taget om de är friska. Tyvärr är de inte alltid så friska. Jag minner mig en resa på en Seca där knarren wobblade. Ägaren har trots min påpekan inte gjort nåt åt chassiet. Iofs kör han rätt lugnt och har aldrig råkat ut för det.
Min KLR 650 gjorde 140 på planmark konstant med svagt wobbel. 160 om man lutade sig ner/fram men då wobblade den rät rejält. En sen morgon på väg till Kungsör så höll jag stumt utför E20 mellan Tumbo och Torpa. Det gick 180 ryck och jag var tvungen att luta mig fram över instrumenteringen för att behålla knarren.
Det är nyttigt att ha åkt 80-tals (och 70) knarr.
Styrfladder:
Sker till följd av att du sätter ner framtofflan snett i samband med wheelning. Kan även ske i utgången av en böj när framtofflan lättar ett kort ögonblick.
Man gör inte så mycket åt det. Det går över på nån/några sekunder. Men det kan vara rätt obehagligt. Man kan förebygga med ex vis styrdämpare om det sker ofta.